روایت ظریف از دیدارش با بشار اسد؛

تروریست‌ها باید از ادلب خارج شوند

وزیر خارجه ایران با ابراز نگرانی از اوضاع ادلب اعلام کرد در سفر به ترکیه با مقامات این کشور درباره وضعیت ادلب گفتگو خواهد کرد.

تروریست‌ها باید از ادلب خارج شوند
کد خبر: 285650
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۵:۵۵:۰۷

اعتمادآنلاین| «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار و گفتگو با مقامات سوریه به دمشق سفر کرده است،‌ پس از دیدار با «ولید معلم» همتای سوری خود در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره موضوع مورد بحث در دیدارش با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت: ما گفتگوهای بسیار خوبی با رئیس‌جمهور بشار اسد داشتیم. ما هم در زمینه مسائل منطقه و هم در خصوص نحوه تداوم مذاکرات در چهارچوب روند آستانه و نیز همکاری‌های دوجانبه بین ایران و سوریه گفتگو کردیم. ما همیشه کنار مردم سوریه بوده‌ایم و به همکاری با مردم و دولت سوریه ادامه خواهیم داد تا شرایط اقتصادی را هم اینجا (سوریه) و هم در ایران بهبود بخشیم. در واقع من فکر می‌کنم ما قادریم از طریق همکاری با یکدیگر وضعیت زندگی مردم دو کشور را بهبود دهیم. ما همچنین باید در عرصه‌های مختلف بین‌المللی از جمله در زمینه روند آستانه با یکدیگر همکاری کنیم. ما در خصوص گام‌های بعدی در خصوص وضعیت سیاسی سوریه و راهکارهای سیاسی در سوریه بحث و تبادل نظر کردیم.

وی در ادامه افزود: من همچنین گفتگوهای بسیار خوبی با همکارم «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه داشتم. ما در مورد نحوه تداوم فرآیند سیاسی (برای حل بحران سوریه) و در مورد اینکه در چهارچوب روند آستانه باید چه اتفاقاتی در کمیته قانون اساسی سوریه رخ دهد، صحبت کردیم. من مشتاقم که در این زمینه‌ها هم با دولت سوریه و هم با سایر همکارانمان در روسیه و ترکیه که در کنار ما گروه آستانه را تشکیل می‌دهند و نیز با سایر کشورها همکاری داشته باشیم تا وضعیت مردم سوریه بهبود یابد و صلح و ثبات به منطقه بازگردد.

ظریف در ادامه گفت:‌ در مورد همکاری‌های اقتصادی ما گفتگوهای بسیار خوبی داشتیم. تصمیمات خوبی در دو کشور برای [گسترش] همکاری دوجانبه بین بخش خصوصی و بخش دولتی دو کشور در حوزه اقتصادی اتخاذ شده است. در مورد ترانزیت بین ایران، عراق و سوریه بحث‌های خوبی در سفر جناب آقای دکتر روحانی به عراق و سفر جناب آقای عادل عبدالمهدی به ایران صورت گرفت. امیدواریم که این اقدامات در جهت کمک به صلح و امنیت منطقه و [تأمین] منافع مردم منطقه به ویژه مردم ایران و عراق و سوریه باشد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین درباره اوضاع ادلب نیز گفت: ما درباره وضعیت ادلب نگرانی جدی داریم، و حتما هم ما و هم ترکیه و روسیه موظفیم تعهداتی که در مورد ادلب شده و یکی از مهمترین آنها خلع سلاح گروه‌های تروریستی و خارج کردن آنها از ادلب است را اجرا کنیم. گروه تروریستی النصره برای مردم ادلب و مردم مناطق اطراف آنها به ویژه عرب‌ها تهدیدی جدی است و همه ما در گروه آستانه موظفیم در این زمینه با جدیت کار را دنبال کنیم و من هم در سفر به ترکیه حتما در این زمینه صحبت خواهم کرد.

محمدجواد ظریف امروز با سفر به دمشق با رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار با مقامات سوری قرار است به ترکیه نیز سفر کند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها