ریشه‌های اختلاف رسول خادم و علیرضا دبیر در کجاست؟

اهالی کشتی می‌دانند رسول خادم و علیرضا دبیر دل خوشی از هم ندارند، اما خیلی‌ها نمی‌دانند این اختلاف از کجا آغاز شده است.

ریشه‌های اختلاف رسول خادم و علیرضا دبیر در کجاست؟
کد خبر: 285802
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۱۰:۴۰:۲۶

اعتمادآنلاین| ‌ ریشه خیلی از کدورت‌های دیرینه در ورزش را می‌توان در «رقابت» و همچنین عنصری به اسم «زمان» جستجو کرد، یک احساس بد که شاید حتی بعد از پایان دوره قهرمانی هم برای همیشه در افراد و روابط فی‌مابین بماند،‌ چیزی که در تاریخ کشتی‌مان مثال‌های زیادی از آن داریم. رقبای مدعی در یک وزن که سال‌ها و در یک مقطع زمانی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی با هم رقابت داشتند، اما ماجرای کدورت دو بزرگ کشتی چیزی فراتر از رقابت و زمان است.

با این حال شاید به دلیل بازگشت‌های رسول خادم به دنیای قهرمانی، عنصر زمان را تا حدودی در ریشه‌یابی اختلاف دبیر و خادم موثر دانست اما هیچ‌گاه رقابتی بین آنها وجود نداشت چراکه ورود علیرضا دبیر به تیم ملی کشتی آزاد در وزن 58 کیلوگرم بود در حالی که رسول خادم در سال‌های پایانی قهرمانی‌اش در اوزان سنگین کشتی می‌گرفت. پس دلیل اختلاف این دو چیست؟

از انتخابی پرحاشیه تا دوتکه شدن تیم 98

برای ریشه‌یابی این موضوع باید به سال 1998 بازگردیم، زمانی که علیرضا دبیر بعد از قهرمانی در مسابقات جوانان جهان در هلسینکی فنلاند، برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان، قهرمانی را مقابل خود می‌دید که سال گذشته یکی از بهترین‌های تیم ملی ایران در مسابقات جهانی 1997 کراسنویارسک بود؛ محمد طلایی.

طلایی و دبیر هر دو در 58 کیلوگرم کشتی می‌گرفتند و هر دو نیز در لیگ، تیم راه‌آهن را همراهی می‌کردند، هر زمان که محمد طلایی به عنوان صاحب وزن قصد کشتی گرفتن نداشت، محسن کاوه از علیرضا دبیر استفاده می‌کرد.

در آن سال مسئولیت کشتی را محمدرضا طالقانی برعهده داشت و امیررضا خادم سرمربی تیم ملی بود. از بین مدال‌آوران مسابقات جهانی سال گذشته، علیرضا حیدری و عباس حاج‌کناری در مسابقات 22 بهمن کشتی نگرفتند اما کادرفنی از طلایی خواست که در این میدان روی تشک برود. او در حالیکه صاحب وزن 58 کیلوگرم محسوب می شد با نتیجه 6-5 به علیرضا دبیر باخت و همین برد کافی بود که کادرفنی علیرضا دبیر را به جام‌جهانی آمریکا ببرد. دبیر همه کشتی‌هایش در جام‌جهانی آمریکا را برد و ستاره مسابقات شد. بعد از آن کادرفنی تیم ملی این کشتی‌گیر را روانه مسابقات دانشجویان جهان کرد، در حالی که این مسابقه فاصله بسیار کمی تا مسابقه انتخابی بعدی دبیر و طلایی داشت. کشتی‌گیر جوان در دانشجویان جهان هم مدال طلا گرفت و چند روز بعد از آن در سالن هفت‌تیر رودرروی طلایی قرار گرفت.

دبیر که در چندین مسابقه پیاپی و در فاصله‌ای کم، سر وزن قانونی کشتی گرفته و وزن کم کرده بود،‌ در بازگشت از دانشجویان جهان، در حین تمرین سرش شکافت و 7 بخیه خورد، اما فدراسیون اعلام کرد باید حتما در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کند و او با همین وضعیت بار دیگر روی تشک رفت و دو بر یک پیروز شد.

یکی از حاضران در سالن مسابقه، رسول خادم بود، کسی که سال‌ها با محمد طلایی رفاقت داشت و طبیعتا در این جدال می‌خواست رفیق دیرینه و هم‌اتاقی همیشگی‌اش برنده باشد. تقی اکبرنژاد، محمد طلایی را کُچ می‌کرد و ماجرا از همین جا شروع شد، از جایی که اطرافیان دبیر می‌گویند همه دستورات فنی نبرد طلایی با دبیر با تلفن همراه به کٌچ طلایی منتقل می‌شد و در آن سوی خط کسی نبود جز رسول خادم.

گفته می‌شود در آن سال تیم ملی، دو گروه شده بود، چیزهایی که البته در روز پایانی مسابقات جهانی 98 هم علنی شد و کدورت از همان تماس‌ها و مصاحبه‌های بعدی شکل گرفت.

نقش آفرینی تمرینات سالن صنایع دفاع و امجدیه در پرونده کدورت؛ کار به شورای شهر هم کشید

کشتی بعدی علیرضا دبیر و محمد طلایی، بعد از جهانی 1998 در تنکابن بود، جایی که باز هم اطرافیان دبیر معتقدند رسول خادم بعد از تمریناتی که با طلایی در سالن صنایع دفاع داشت، درحین کشتی نیز از طریق تلفن همراه، کشتی را کُچ می‌کرد.

گفته می‌شود در سال 2002 هم اختلافاتی در تیم پیش آمد و باز هم نام این دو مطرح بود، ریشه اختلاف هم تمریناتی بود که در امجدیه برگزار می‌شد و بار دیگر تیم دوتکه شد، آن هم در مقطعی که رسول و امیر رضا خادم برای آخرین بار به صورت همزمان با هم در کشتی مسئولیت داشتند.

رسول خادم در سال 1996 یعنی 28 سال بعد از طلای عبدالله موحد، برای کشتی ایران مدال طلا گرفته بود، 4 سال بعد از او، علیرضا دبیر در سیدنی کشتی ایران را صاحب پنجمین مدال طلای المپیکش کرد اما اختلافات آنها علاوه بر کشتی، به سیاست هم رسید، درست در انتخابات شورای شهر.

زمانی که سه لیست خود را مهیای شرکت در انتخابات می‌کردند: احمدی‌نژادی‌ها با رایحه خوش خدمت، اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرایان - اصلاح‌طلبان با چمران و قالیباف. دبیر قرار بود در لیست سوم باشد اما افراد سیاسی به گوش دبیر رساندند که رسول خادم باعث شد او در لیست اصولگرایان قرار نگیرد و وی به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرد و رای هم آورد.

زمانی که رسول خادم به همراه قالیباف برای شهردار شدن کاندیدا شده بود، با رای علیرضا دبیر، در حالی که گفته می‌شود برخی از دوستان خادم انتظار داشتند رای یک گوش شکسته به گوش شکسته دیگر باشد و البته در این رابطه احمدی‌نژاد نیز جلسه‌ای با دبیر داشت، اما رای قهرمان المپیک 2000 سیدنی در سبد قهرمان المپیک 1996 آتلانتا نرفت و قالیباف شهردار تهران شد.

تلاشِ مرد شماره یک سیدنی برای رسیدن به صندلی ستاره آتلانتا

اختلافی که از کشتی آغاز و در مسیر خود وارد حوزه سیاست شد بار دیگر به کشتی ختم شده است. امروز دبیر برای جانشینی خادم وارد انتخابات شده است، درحالیکه اعتقاد عده‌ای بر این است که همچنان رئیس مستعفی در انتخاب رئیس بعدی فدراسیون کشتی نقش دارد.

نکته‌ای که باید حتما مد نظر داشت، این است که آنها گرچه در این سال‌ها با هم دچار اختلاف بوده و به تعبیری هنوز کدورت‌های زیادی از هم دارند اما دعوای آنها هیچ‌وقت از قاعده خارج نشد و به بی‌احترامی نرسید.

بازیِ بین آنها همچنان ادامه خواهد داشت، اما دبیر که منتقد جدی فدراسیون خادم بود هیچ‌وقت علیه مدیریتش مصاحبه نکرد، در عین حال نیز رسول خادم در حالیکه می‌دانست دبیر یکی از مخالفان فدراسیونش هست، علیه او صحبتی مطرح نکرد.

آنها علاوه بر اینکه خوب کشتی را می‌شناسند، قاعده بازی را هم خوب بلدند. از 1998 تا 2019 کدورت آنها همچنان پابرجاست اما آنها مصاحبه‌ای علیه یکدیگر نداشته‌اند.

امروز انتخابات فدراسیون کشتی میدان رقابتی دیگری پیش روی خادم و دبیر است. امیر برادر بزرگتر رسول یکی از جدی‌ترین کاندیداهای ریاست فدراسیون است و دبیر هم از مدت‌ها قبل به صراحت از حضورش در انتخابات صحبت کرده و باید دید برنده این دوئل چه کسی خواهد بود.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها