کد خبر: 285898
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حزب «مردم‌سالاری» برای انتخابات مستقل و مجزا عمل نخواهد کرد/ احراز صلاحیت‌ها برنامه‌ اصلاح‌طلبان را غیرقابل پیش‌بینی‌ می‌کند

داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، گفت: اصلاح‌طلبان باید منتظر نتایج تایید صلاحیت‌ها باشند. این شرایطی است که نقش مهمی در سرنوشت انتخابات دارد و اتفاقاً اصلاح‌طلبان در تعیین و تکلیف آن هیچ نقشی ندارند و از اختیارشان خارج است.

حزب «مردم‌سالاری» برای انتخابات مستقل و مجزا عمل نخواهد کرد/ احراز صلاحیت‌ها برنامه‌ اصلاح‌طلبان را غیرقابل پیش‌بینی‌ می‌کند
کد خبر: 285898
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| داریوش قنبری، عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری، با اشاره به نزدیک شدن فصل انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به آخرین وضعیت حزب متبوعش برای ورود به انتخابات به اعتمادآنلاین گفت: حزب مردم‌سالاری مانند سایر احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب تابع تصمیم و رویکرد واحد جریان اصلاحات است و همواره از سیاست‌ها و استراتژی‌های جریانی حمایت کرده و در چارچوب آن عمل می‌کند. بنابراین درباره این مساله طبق همان تصمیم و رویه‌ای عمل خواهیم کرد که مجموعه اصلاح‌طلبی اتخاذ کند.

نماینده اصلاح‌طلب ایلام در ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت کردن از رویکرد حزب مردم‌سالاری و مجموعه اصلاح‌طلبی نسبت به انتخابات فعلاً زود است، گفت: تجربه نشان داده اصلاح‌طلبان همواره در ادوار انتخاباتی با توجه به شرایط و وضعیت انتخابات عمل می‌کنند که مهم‌ترین عامل این موضوع نیز به مساله تایید صلاحیت‌ها مربوط می‌شود، برهمین اساس اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه نمی‌توانند از قبل و به صورت مشخص خودشان را مهیای انتخابات کنند و از این حیث رویکرد اصلاح‌طلبان تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی است.

او ادامه داد: روند تایید صلاحیت‌ها در ادوار انتخاباتی معمولاً به شکلی بوده که به عنوان مثال در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌های انتخابیه‌ به‌رغم معرفی نامزد انتخاباتی، کاندیدای تایید صلاحیت‌شده نداشتند. این مساله سبب شد اصلاح‌طلبان رویه خود را در لحظه آخر تغییر دهند و از گزینه‌های مستقل یا اعتدالی و بعضاً اصولگرای میانه‌رو در مقابل سایر گزینه‌های افراطی و تندرو جناح راست حمایت کنند.

قنبری در ادامه تصریح کرد: البته این رویه یک حسن و یک عیب مهم به همراه داشت. حسن این اتفاق در آن بود که اصلاح‌طلبان با این رویه موفق شدند از حضور نیروهای افراطی و تندرویی که در مجلس نهم و ادوار سابق حضور داشتند جلوگیری کنند. این اتفاق به آن دلیل مهم است که حضور این تندروها در مجلس دهم، با توجه به شرایطی که کشور به آن دچار بود و هست، آسیب‌های‌ جدی به منافع ملی وارد می‌کرد. البته شاید برخی این مساله را خیلی منطقی ارزیابی نکنند، ولی واقعیت این است که رفتارهای افراطی همواره منافع ملی را تهدید می‌کند.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در ادامه با بیان اینکه تغییر رویه اصلاح‌طلبان به سبب رد صلاحیت‌ها عیب مهمی با خود به همراه دارد، گفت: فراموش نکینم که اگرچه این رویه می‌تواند از ورود چهره‌های افراطی به مجلس جلوگیری کند، اما در عین حال حمایت اصلاح‌طلبان از چهره‌های غیراصلاح‌طلب باعث می‌شود افرادی به مجلس راه پیدا کنند که به تمامی مواضع اصلاح‌طلبی پایبند نباشند و با تابلوی اصلاح‌طلبان رویکردی خلاف در پیش گیرند.

او ادامه داد: این اتفاق باعث می‌شود اقدامات این دسته از نمایندگان به پای جریان اصلاح‌طلبی نوشته شود و برخی ثمره مجلس دهم را به نام اصلاح‌طلبان بخوانند. این در حالی است که اکثر کرسی‌های مجلس دهم مانند ادوار هفتم، هشتم و نهم در اختیار اصولگرایان است و صرفاً این امتیاز متمایز را داراست که در مقایسه با ادوار گذشته چهره افراطی و تندرو کمتری به خود می‌بیند.

به گفته قنبری، امروز نیز اصلاح‌طلبان باید منتظر نتایج تایید صلاحیت‌ها باشند تا مشخص شود که نامزدهای خودشان می‌توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند یا اینکه مانند ادوار گذشته، اصلاح‌طلبان ناچارند که از بین نامزدهای تایید صلاحیت‌شده و موجودین، خیرالموجودین را انتخاب کنند. این شرایطی است که نقش مهمی در سرنوشت انتخابات دارد و اتفاقاً اصلاح‌طلبان در تعیین و تکلیف آن هیچ نقشی ندارند و از اختیارشان خارج است.

این عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری همچنین در پاسخ به برنامه‌ها و اهداف درون‌حزبی این تشکل برای انتخابات پیش رو گفت: حزب مردم‌سالاری مانند سایر احزاب اصلاح‌طلبان همواره شرایط کشور را رصد کرده و سعی دارد خودش را برای انتخابات مهیا کند، اما تصمیمات داخلی حزب یا گزینه‌های پیشنهادی درون‌حزبی در نهایت مطابق با تصمیمات نهایی جریان اصلاح‌طلبی پیگیری خواهد شد.

او اضافه کرد: ما از مدت‌ها قبل حتی نسبت به گزینه‌های مناسب درون‌حزبی برای انتخابات مجلس بحث کرده‌ایم، ولی این گزینه‌ها چنانچه مورد وثوق سایر احزاب اصلاح‌طلب و جریان اصلاح‌طلبی قرار گیرند برای انتخابات معرفی می‌شوند و مورد حمایت قرار خواهند گرفت. حزب مردم‌سالاری به هیچ عنوان مستقل از جریان اصلاح‌طلبی عمل نکرده و نامزدی را معرفی نمی‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها