کد خبر: 285948
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

رخوتی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم/ تکرارهای آقای خاتمی باز هم تاثیر می‌گذارد/ شرکت کردن اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعاً به نفع جریان اصلاحات، کشور و نظام است/ نیاز است که اصلاحات و آقای خاتمی گفتمان جدیدی ارائه کنند

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رخوتی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم. جریان اصلاحات کدام حق را توانسته احقاق کند و این کار را نکرده؟ کدام موضع را توانسته بگیرد و نگرفته است؟ آیا باید با حاکمیت جنگ کند و از در تعارض وارد شود؟ ما میان قهر و جنگ، عدم حضور و مشارکت در انتخابات و حضور حداکثری یک حد میانه‌ای هم داریم و صفر و صدی نباید قضاوت کرد.

رخوتی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم/ تکرارهای آقای خاتمی باز هم تاثیر می‌گذارد/ شرکت کردن اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعاً به نفع جریان اصلاحات، کشور و نظام است/ نیاز است که اصلاحات و آقای خاتمی گفتمان جدیدی ارائه کنند
کد خبر: 285948
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۸ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد مازنی ، نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، درباره پیشنهاد سعید حجاریان مبنی بر حضور مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات، گفت: اگر مراد آقای حجاریان برای شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان، شرط فراقانونی باشد، قابل‌ قبول نیست و بعید می‌دانم که نظر ایشان این باشد. اما اگر منظورشان این باشد که مسئولان اجرایی و ناظران در انتخابات شرایط مندرج در قانون اساسی را مراعات کنند و قانون اساسی برای انتخابات رعایت شود، در این صورت این شرط قابل‌ پذیرش است.

او ادامه داد: چون در بعضی دوره‌ها مشاهده‌ شده که طی بررسی صلاحیت‌ها، شیوه اعمال نظارت و اجرای انتخابات برخی رفتارها سلیقه‌ای بوده و این موضوع باعث شده که کارآمدی آرا و انتخاب مردم در شوراها، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست‌جمهوری دچار آسیب شود؛ یعنی برخورد سلیقه‌ای با اجرای قانون سبب شده کارآمدی نهادهای انتخابی و درنهایت کارآمدی نظام جمهوری اسلامی آسیب ببیند.

این نماینده مجلس گفت: باید شرط بگذاریم که اصلاح‌طلبان مسئولان کشور و برگزارکننده انتخابات را ملزم کنند که قانون اساسی را، به خصوص فصل سوم قانون اساسی که تاکید بر ملت دارد، با دقت مورد توجه قرار دهند و رعایت کنند.

مازنی ادامه داد: این شرط که در درون جبهه اصلاحات گفتمانی حاکم شود که شیوه حضور در انتخابات ارتقا یابد و با کیفیت بهتری ورود کنند، درست و قابل‌ قبول است. اما شاید درست نباشد که نام شرط روی آن بگذارند. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند به تمام خواسته‌هایشان در درون جبهه اصلاحات و بیرون این جبهه دست یابند، می‌خواهند با صندوق رای قهر کنند؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد، آیا راه دیگری غیر از راه انتخابات برای احیای حقوق ملت وجود دارد؟ در گذشته بخشی از جریان اصلاحات شیوه قهر را انتخاب کردند، اما نتیجه چه شد؟ آیا شرایط بهتر شد؟

رخوتی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم/ جریان اصلاحات کدام حق را توانسته احقاق کند و این کار را نکرده؟

مازنی تاکید کرد: من رخوتی در جریان اصلاحات احساس نمی‌کنم. جریان اصلاحات کدام حق را توانسته احقاق کند و این کار را نکرده است؟ کدام موضع را توانسته بگیرد و نگرفته است؟ آیا باید با حاکمیت جنگ کند و از در تعارض وارد شود؟ ما میان قهر و جنگ، عدم حضور و مشارکت در انتخابات و حضور حداکثری یک حد میانه‌ای هم داریم و صفر و صدی نباید قضاوت کرد.

این نماینده مجلس گفت: شرایطی که در کشور ما حاکم است و در حاکمیت و جامعه وجود دارد همین شرایطی است که امروز با آن مواجه هستیم. در سال 84 اشتباه‌مان این بود که کاندیداهای متعدد داشتیم و آرای‌مان پراکنده شد، در نتیجه قطار مدیریت کشور از ریل اصلی خود خارج شد و هشت سال کشور آسیب دید؛ که البته بیش از هشت سال به کشور صدمه وارد شد.

او ادامه داد: در سال 88 هم بازی باخت-باختی را نیروهای درون نظام انجام دادند که ضرر آن به همه ملت و تمام گروه‌های درون نظام برگشت. در سال 92 اگر ما با آقای روحانی ائتلاف نمی‌کردیم، کار دیگری می‌توانستیم انجام دهیم؟

مازنی با تاکید بر لزوم تشکیل احزاب قوی در کشور تصریح کرد: جریان‌های سیاسی‌ای که نظام و قانون اساسی را قبول دارند باید احزاب قوی و بزرگ تشکیل دهند. طرح انتخابات هم که در دستور کار مجلس است فضای بهتری برای حضور احزاب و جناح‌های سیاسی فراهم کرده است. در چنین فضایی، نظام این فرصت را داده و امیدوارم شورای نگهبان هم تایید کند تا این قانون مراحل نهایی خود را طی کند و در همین دوره انتخابات زمینه اجرایی آن فراهم شود؛ احزاب قوی وارد میدان شوند و برنامه ارائه دهند و از کاندیداهای خود حمایت کنند. امیدواریم شورای نگهبان هم طبق قانون اساسی رفتار کند و در مورد افرادی که در شهرستان‌ها و مناطق، کارِ نظارت انجام می‌دهند بیشتر تحقیق کند و حتی معتقدم تجدید نظر کند، چون بسیاری از این افراد گرایش‌های سیاسی مشخص دارند.

آیا شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به نفع این جریان است؟

مازنی در خصوص اینکه آیا شرکت در انتخابات به نفع اصلاح‌طلبان است، گفت: شرکت کردن اصلاح‌طلبان در انتخابات قطعاً به نفع جریان اصلاحات، کشور و نظام جمهوری اسلامی است. دلیلی ندارد که شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات به ضرر این جریان باشد.

او گفت: اصلاح‌طلبان، اگر فقط می‌خواهند به‌عنوان یک جریان اجتماعی دیده شوند که قرار نیست رفتار سیاسی داشته باشد، یا کار حزبی انجام دهند و در حاکمیت حضور پیدا کنند؛ بروند فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند و در سطح جامعه برنامه‌های آموزشی و عمومی برگزار کنند تا بتوانند در رفتار جامعه تاثیرگذار باشند. اما اگر جریان اصلاحات به‌ عنوان جریان سیاسی می‌خواهد در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار باشد، تا جایی که قانون اساسی و ارکان قدرت- که در قانون اساسی تعریف‌شده‌اند- به آنها اجازه می‌دهد باید از این فرصت بهره ببرند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان از این فرصت استفاده کردند و توانستند نظر مردم را در طول دوره‌ای که در قدرت هستند تامین کنند، مجدداً مردم به آنها رای می‌دهند. اما اصلاح‌طلبان باید به صحنه بیایند و اگر مردم به آنها رای ندادند، آسیب‌شناسی کنند که چرا رای نیاورده‌اند. البته دلیلی ندارد که اگر در انتخابات از اصلاح‌طلبان استقبال عمومی نشد، بگویند پایگاه اجتماعی‌مان را از دست‌ داده‌ایم.

مازنی گفت: ممکن است اصلاح‌طلبان به هر دلیلی در یک مرحله رای نیاورند یا رای کمتری بیاورند، اما دلیل نمی‌شود که پایگاه اجتماعی خود را از دست‌ داده باشند؛ پایگاه اجتماعی به این معنا که اصلاح‌طلبان به‌ عنوان یک جریان اصیل درون جامعه ایران حضور و نقش دارند، هیچ‌وقت آسیب جدی نمی‌بیند و همیشه هست.

تکرارهای آقای خاتمی باز هم تاثیر خواهد گذاشت

او با انتقاد از شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات ، تاکید کرد: نباید از ترس اینکه اصلاح‌طلبان رای نیاورند یا ممکن است آرای کمتری به دست آورند از حضور در انتخابات هراس داشته باشند. البته من معتقدم جریان اصیل اصلاحات در دل ملت جای دارد و از پایگاه اجتماعی قوی برخوردار است، آرای بالایی دارد و در انتخابات رای بالایی خواهد آورد؛ تکرارهای آقای خاتمی بازهم تاثیر خواهد گذاشت.

نیاز است که اصلاحات و آقای خاتمی گفتمان جدیدی ارائه کنند

این عضو فراکسیون امید مجلس، با تاکید بر لزوم ارائه گفتمان جدید از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: البته نیاز است که اصلاحات و آقای خاتمی گفتمان جدیدی ارائه کنند و نیاز روز و رای اولی‌ها را شناسایی کنند.

از سال 92 تاکنون، حاکمیت در دست اصلاح‌طلبان نبوده است

مازنی تاکید کرد: از سال 92 تاکنون، یعنی تا سال 98، حاکمیت در دست اصلاح‌طلبان نبوده و اصلاح‌طلبان برای عبور از جهنمی که سال 88 برپا شد و همه جریانات را در این بازی باخت-باخت دچار آسیب کرد، برزخی را تعریف کردند و از طریق ائتلاف با اصولگرایان معتدل، کشور را از فضای جهنمی خارج کردند. بنابراین آرامش و فضای تنفسی در کشور فراهم‌ شد و اتفاقی در روابط خارجی افتاد و برجام اجرا شد. مشخص شد ما نیستیم که با گفت‌وگو مشکل‌ داریم، بلکه جریان خشونت‌طلب آمریکایی است که با مذاکره مشکل دارد و میز مذاکره را ترک می‌کند.

او با اشاره به موفقیت‌های به‌دست‌آمده پس از ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل، ادامه داد: موفقیت‌هایی در این مدت به دست آوردیم در شرایطی بود که از حداقل ظرفیت‌مان استفاده کردیم، چون بیش از این امکانش وجود نداشت. ما باید با جریان اعتدال و جریان اصولگرای عاقل با هم ائتلاف می‌کردیم، و ائتلاف کردیم.

حضور خاتمی و جریان اصلاحات در عرصه انتخابات به نفع مردم خواهد بود

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در پاسخ به اینکه «آیا تکرارهای آقای خاتمی بازهم جواب می‌دهد»، گفت: قطعاً همین‌طور است. ممکن است محبوبیت برخی از چهره‌های اجرایی آسیب‌ دیده باشد، اما آقای خاتمی و صداقت ایشان همچنان برای مردم محرز است. آقای خاتمی همچنان تأثیرگذار است و حتماً به نفع مردم خواهد بود که آقای خاتمی و جریان اصلاحات با قوت بیشتری درعرصه انتخابات حضور پیدا کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها