کد خبر: 286190
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

خیز بزرگ ریاض برای تسخیر اقتصاد عراق

در حالی که روزنامه الاخبار لبنان از پیشنهادات وسوسه‌کننده ریاض به بغداد خبرداد، روزنامه الوطن کویت به نقل از نخست‌وزیر عراق از عزم بغداد برای اجرایی کردن تمامی توافقنامه‌های امضاشده با عربستان نوشت.

خیز بزرگ ریاض برای تسخیر اقتصاد عراق
کد خبر: 286190
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در حالی که روزنامه الاخبار لبنان از پیشنهادات وسوسه‌کننده ریاض به بغداد خبر داد، روزنامه الوطن کویت به نقل از نخست‌وزیر عراق از عزم بغداد برای اجرایی کردن تمامی توافقنامه‌های امضاشده با عربستان نوشت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، همزمان با حضور نخست‌وزیر عراق در ریاض، موج تبلیغاتی بسیار گسترده‌ای در شمار قابل توجهی از رسانه‌های عراقی برای همسویی با این حضور و سرکوب رسانه‌ای هر نوع اعتراض و انتقاد به نزدیکی بین بغداد و ریاض به راه افتاده است.

از سوی دیگر روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به سفر عبدالمهدی به ریاض و دیدار او با ملک سلمان پادشاه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از پیشنهادات وسوسه‌انگیز ریاض در کنار امضای 13 قرارداد در بخش‌های نفت و گاز، کشاورزی، صنعتی، ترابری، جاده‌ای و دریایی و انرژی برق بین دو کشور نوشت.

وزارت خارجه عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای خارجه دو کشور، توسعه روابط را در راستای منافع مشترک در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، تجاری، فرهنگی و امنیتی مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به نوشته الاخبار لبنان پیشنهاد بسیار وسوسه‌انگیز شرکت‌های بزرگ سعودی برای همکاری با عراق، تلاش این شرکت‌ها برای حضور در پروژه‌های اقتصادی و صنعتی این کشور بود که از جمله آن‌ها می‌توان از پیشنهاد شرکت آرامکو، بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان و سابک، چهارمین شرکت پتروشیمی جهان برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی عراق یاد کرد. آرامکو پیشنهاد سرمایه‌گذاری در بخش استکشاف گاز در منطقه سنی‌نشین غرب عراق را به بغداد ارائه کرده است.

این در حالی است که در میان انتقادات و اعتراضات شخصیت‌ها و جریان‌های عراقی نسبت به خطرات حضور عربستان با توجه به پیشینه و کارنامه تخریبی‌اش در عراق، عادل عبدالمهدی بر تعهد خود به پایبندی به تمامی قراردادهای امضا شده در ریاض تاکید کرد.

روزنامه الجزیره عربستان هم در خبری که امروز صبح منتشر شد اعلام کرد دست‌کم 22 شرکت بزرگ و عمده عربستانی در نمایشگاه اقتصادی اربیل شرکت خواهند کرد تا گویای گشوده شدن افق‌های جدید در روابط بین دو کشور باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها