علیرغم بارندگی‌های اخیر

سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به آخرین وضعیت آبخوان‌های کشور پس از بارندگی‌های اخیر گفت: عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شوند.

سفره‌های آب زیرزمینی هنوز تشنه‌اند
کد خبر: 286263
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۰ ۱۲:۳۸:۱۱

اعتمادآنلاین| ابوالقاسم حسین پور، با بیان اینکه بارش‌های اخیر سال خوبی را برای آبخوان‌های کشور رقم زد، اظهار کرد: بر اساس آخرین ارزیابی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیش از دو میلیارد متر مکعب افزایش تغذیه در آبخوان‌ها به علت اثربخشی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: این به معنای آن نیست که بیلان آبخوان‌های کشور مثبت شده است. عمده آبخوان‌های دشت‌های مهم و اصلی کشور بیلان منفی و تراز آبی بسیار پایینی دارند که به هیچ‌وجه با یک دوره بارش خوب متعادل نمی‌شود هر چند که شاید بعضی از آبخوان‌های کوچک که فشار زیادی روی آن‌ها نبود و کسری مخزن زیادی نداشتند به واسطه تغذیه طبیعی ناشی از بارش‌ها و طرح‌های آبخوان‌داری متعادل شده باشند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه شاید در حال حاضر آب‌های منابع سطحی کشور در شرایط خوبی قرار داشته باشند اما این به معنی رفع خشکسالی نیست، تصریح کرد: باید این مورد را در نظر بگیریم به دلیل نوسانات اقلیمی ممکن است که در سال‌های بعد با کم بارشی و کمبود منابع آب‌های سطحی مواجه شویم.

حسین‌پور با تاکید بر اینکه منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌های کشور نیاز به حمایت‌های مستمری در بلندمدت دارند، گفت: بسیاری از آبخوان‌های کشور در انتظار تغذیه بیشتر و حذف فشار اضافه برداشت‌ها هستند برای مثال اگر 20 درصد آبخوان‌ها را بیشتر تغذیه کنیم نباید 80 درصد اضافه برداشت چه از روش‌های مجاز و چه از روش‌های غیرمجاز داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه اگر آب را در دل زمین ذخیره کنیم علاوه بر حفظ رطوبت خاک جلوی وزش گرد و غبار را نیز می‌گیریم، اظهار کرد: هدف آبخوان‌داری حفظ آب در طبیعت و پایداری چرخه اکوسیستم‌های طبیعی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها