مشاور سابق شهردار تهران در امور زنان:

نام مفاخر فارغ از گرایش‌های سیاسی ثبت شود

مدیرعامل انجمن شاعران ایران گفت: مسئولان فرهنگی کشور فارغ از گرایش های سیاسی موظف هستند براساس معیارهای تخصصی چون شاعرانگی و نقش آفرینی هنری و... مفاخر کشور را ثبت کنند.

نام مفاخر فارغ از گرایش‌های سیاسی ثبت شود
کد خبر: 286674
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ۱۲:۰۹:۱۷

اعتمادآنلاین| فاطمه راکعی با قدردانی از شورای شهر تهران برای نامگذاری برخی معابر به اسم زنان نامدار عرصه هنری و فرهنگی، گفت: از این افراد شماری در قید حیات هستند که میان عموم هنرشناسان و آگاهان اجتماعی جایگاه بالایی دارند؛
وی با بیان این که گروهی در پی تضعیف این اقدام شایسته شورای شهر هستند،اظهارداشت: این نامگذاری، به ویژه آنها که در قید حیات هستند به دلیل مقایسه ای که شکل می گیرد مشکلاتی را در پی خواهد داشت.


این فعال هنری در خصوص تغییر ترکیب شورای شهر تهران در دوره های بعد و احتمال کنار گذاشتن اسامی این معابر گفت: بعید می دانم در این باره عطف به ماسبقی رخ دهد وکسانی بخواهند چنین کاری کنند چرا که این کار وجهه عمومی مناسبی نخواهد داشت. این کار(نامگذاری معابر به نام مفاخر فرهنگی و هنری) پیشتر باید انجام می شد و به تعویق افتاده است.


راکعی اظهارداشت: در انجمن شاعران ایران از دوره های قبل با همکاری شورای شهر و زیباسازی شهرداری تهران، سردیس هایی در «باغ خانه شاعران» نصب شد که در میان آنها نام افرادی چون طاهره صفارزاده و مشفق کاشانی دیده می شود. اگرچه برای سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد تا به حال چنین کاری انجام نشده است.


وی ادامه داد: خانه شاعران ایران فارغ از گرایش های سیاسی با نگاهی تاریخی، فرهنگی و ادبی افراد واجد شرایط برای مطرح شدن به عنوان مشاهیر تاریخ ادبیات را معرفی می کند.


این فعال فرهنگی افزود: یکی از این چهره ها، مشفق کاشانی بود که سردیس وی در باغ شاعران نصب شده است؛ اگر چه به عنوان شاعری بزرگ، دردمند و خادم که مدتی ریاست انجمن شاعران را عهده دار بود در این نامگذاری اسمش از قلم افتاده است.به همین دلیل پیشنهاد کردیم خانه وی واقع در خیابان ظفر تهران به اسم این استاد نامگذاری شود که قرار است این کار انجام شود.


راکعی با تاکید بر اینکه نباید با نگرش های سیاسی بزرگان شعر، ادب و هنر را حذف کرد، خاطرنشان کرد: باید با نامگذاری خیابان ها و معابر شهر خلاء موجود در این زمینه را پر کرد و این کار اجماع و عزم طیف های مختلف جامعه را می خواهد.


وی با اشاره به مخالفت شماری از افراد برای معرفی برخی از مفاخر ادبی، یادآور شد: آنها نه تنها مخالف معرفی مشاهیر زن ادبیات ایران چون «فروغ فرخزاد» و «سیمین دانشور» هستند حتی با نمایش عکس «پروین اعتصامی» مخالفت می کنند. این روش ها اگر ادامه یابد معلوم نیست به کجا کشیده شود.


راکعی اضافه کرد: تمام مسئولان فرهنگی کشور فارغ از گرایش های سیاسی موظف هستند این مفاخر را بر مبنای معیارهای تخصصی چون شاعرانگی و نقش آفرینی هنری و... ثبت کنند.


این فعال فرهنگی در عین حال گفت: نمی توانم بگویم این کار شورای شهر کامل و فراگیر بوده بلکه بر مبنای معیارهای مشخصی انجام شده است. این نامگذاری عمدتا افرادی را شامل می شود که در گذشته جایی را به اسمشان نکرده اند. با این حال امیدوارم این کار آخر شورا نباشد.


این فعال اصلاح طلب در خصوص مخالفت «علی نصیریان» با نامگذاری یکی از معابر تهران به نام خودش هم گفت: این هنرپیشه سینما و تئاتر به تاریخ هنر ایران تعلق دارد و باید در این باره رضایتش گرفته شود و گرنه حق نداریم جایی را به اسم او ثبت کنیم.


شورای شهر تهران روز بیست وهفتم فروردین ماه امسال با اتفاق آرا با تغییر نام چند خیابان به اسم مفاخر هنر و ادبیات ایران موافقت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها