کد خبر: 286732
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ۱۴:۲۷:۵۹
| |

کشتی‌های جنگی هند، روسیه و استرلیا عازم آب‌های چین شدند

هند، روسیه، استرالیا و چند کشور دیگر به منظور شرکت در یک نمایش نظامی کشتی‌های جنگی خود را به بندر چینگ‌دائو در چین اعزام کردند.

کشتی‌های جنگی هند، روسیه و استرلیا عازم آب‌های چین شدند
کد خبر: 286732
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ۱۴:۲۷:۵۹

اعتمادآنلاین| به منظور نشان دادن حسن نیت و برای شرکت در یک نمایش نظامی، هند، روسیه، ژاپن، استرالیا و چند کشور دیگر کشتی‌های جنگی خود را به بندر چینگ‌دائو در چین اعزام کردند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که چین علی‌رغم تنش‌های منطقه‌ای دست دوستی به این کشور‌ها دراز کرده و آن‌ها را برای شرکت در مانور دریایی به مناسبت هفتادمین سال تاسیس نیروی دریایی خود دعوت کرد.

قرار است روز سه‌شنبه، هفتادمین سال تاسیس نیروی دریایی چین برگزار شود و پکن قصد دارد از جدیدترین ناو جنگی این کشور که شامل زیردریای و ناوشکن است رونمایی کند. گفته می‌شود قرار است ناو هواپیمابر لیائونینگ، زیردریایی‌های اتمی، انواع جدید ناوشکن و همچنین هواپیما‌های جنگنده در آن نمایش داده شود. بنا به گفته مقامات پکن، علاوه بر چین 12 کشور دیگر نیز، از جمله هند، روسیه، ژاپن و استرالیا در این نمایش دریایی حضور خواهند یافت.

با وجود آنکه هند با چین بر سر مسائل مرزی دچار اختلاف است و پکن طرفدار رقیب منطقه‌ای دهلی‌نو یعنی پاکستان است، ناوشکن موشکی «آی‌ان‌اس کلکته» هند به همراه کشتی حمایت‌کننده آن در این نمایش شرکت کرده است. آدیتیا هارا، کاپیتان این ناو، امروز پس از خروج از کشتی خود در بندر چینگ‌دائو به خبرنگاران گفت: «یکی از بهترین کشتی‌هایی را که ساخته‌ایم، برای شما آورده‌ایم. بسیار خوشحالیم که در اینجا حضور داریم».

استرالیا نیز که متحد صمیمی آمریکاست، با کشتی «اچ ام‌ای‌اس ملبورن» که قابلیت هدایت موشکی دارد در این نمایش دریایی حضور یافته است. با این حال هیچ کدام از مقامات این کشتی حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشدند. روابط چین و استرالیا کمی تیره شده است. کانبرا مدعی دخالت پکن در سیاست‌های استرالیا است و چین از ممنوعیت فعالیت شرکت مخابراتی هوآوی در تجهیز شکبه مخابراتی استرالیا به نسل 5G ناخرسند شده است.

ژاپن نیز یک ناوشکن به چینگ‌دائو اعزام کرده است. از سال 2011 این نخستین باری است که ژاپن کشتی جنگی به آب‌های چین اعزام می‌کند. روابط میان این دو کشور، دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان، بر سر اختلافات ارضی قدیمی متزلزل شده است. از دیگر کشور‌های شرکت‌کننده در این نمایش دریایی، روسیه، دوست نزدیک چین، است و همچنین ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز در این گردهمایی دریایی حضور یافته‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها