کد خبر: 286897
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ۱۰:۱۴:۵۴
| |

معاون اول رییس جمهوری:

ارسال لایحه اعطای تابعیت از مادر ایرانی به مجلس

معاون اول رییس جمهوری از ارسال لایحه ای به مجلس شورای اسلامی برای اعطای تابعیت از مادر ایرانی به فرزندان خبر داد.

ارسال لایحه اعطای تابعیت از مادر ایرانی به مجلس
کد خبر: 286897
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ۱۰:۱۴:۵۴

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: پیش از این تنها اعطای تابعیت ایرانی از پدر امکان پذیر بود، اما به تازگی لایحه ای را به مجلس فرستادیم که فرزندان بتوانند از مادر ایرانی نیز تابعیت دریافت کنند.


وی افزود: سرمایه های یک کشور و ذخایر نهفته ای که در استعداد ها وجود دارد، بار سنگینی بر دوش دولت، نهاد ها و همه جامعه ایجاد می کند.


معاون اول رییس جمهوری با بیان این که ما باید بتوانیم کشور را از شرایط دشوار پیش رو نجات دهیم، گفت: عبور کشور از این شرایط با ذخایر علمی و نمادین امکان پذیر است.


جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشحالم که شادروان مریم میرزاخانی به عنوان دانشمند جوان ایرانی توجه همه دستگاه ها، انجمن های علمی، نهادهای تخصصی و اجرایی را به موضوع زن و علم جلب کرد، بطوری که به پاسداشت وی روز تولدش در سطح جهان به نام روز زن و ریاضیات انتخاب شد.


وی ادامه داد: میرزاخانی در رشته ریاضیات افق‌های جدیدی را در نوردید و موجب شد در سطح بین‌المللی این جایگاه را داشته باشد و طبیعی است که در وطن خود باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع را با جدیت مورد توجه قرار دهند.


معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این جوان نخبه ایرانی که عمر کوتاهی داشت با علم خود در سطح بین المللی، ایران را در جهان سربلند کرد.


جهانگیری اظهار داشت: دانشمندان بزرگ در داخل و خارج کشور به عنوان سرمایه ملی، نمادین و قهرمان های کشور هستند و به اتکاء، نام و کارنامه آنها می توان انگیزه ها را تقویت، استعدادها را کشف، سرمایه اجتماعی را افزایش و رویکردهای اجتماعی کشور را اصلاح کنیم.


جهانگیری به سخنان مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: گفته شد که مرحوم مریم میرزاخانی اصرار داشت که فرزندش تابعیت ایرانی داشته باشد، به پاس احترام به زنان ایرانی لایحه ای به مجلس فرستادیم تا فرزندان ایرانی بتوانند از مادران خود تابعیت بگیرند که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.


وی یادآورشد: ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که قدرت و اعتبار سرمایه های علمی و نمادی کشور به ذخایر ناگفته ای که از استعدادها در نقاط دور و نزدیک کشور،در شهر و روستا وجود دارد اینها بار مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دولت و نهادهای علمی و همه اقشار جامعه در واقع دارد ایجاد می کند.


معاون اول رییس جمهوری افزود: آن مسئولیت این است که ما بتوانیم کشور را از شرایط دشوار پیش رو عبور بدهیم و این مدد سرمایه علمی و نمادین امکان پذیر است. مسئولیت تبدیل تهدیدها به فرصت ها و مسئولیت گشودن افق های جدید از دل حوادث سخت و تلخی که ما با آن روبرو هستیم.


جهانگیری همچنین گفت: یکی از کارهای مهمی که بایستی انجام شود افزایش امید در داخل کشور و امیدواری نسل جوان و مردم ایران نسبت به آینده کشورشان است و راهکار آن هم این است که نخبگان، اساتید، دانشگاهیان کشور افق های جدیدی پیش روی جامعه باز کنند و جامعه یک آینده امیدوارکننده ای ببینند.


وی به شرایط سخت کشور در دوران تحریم اشاره کرد و یادآور شد: با ظالمانه ترین تحریم هایی که آمریکا علیه یک کشور می توانست وضع کند، روبرو هستیم. اقتصاد کشور می توانست در معرض شکوفایی قرار گیرد و به سمت خوبی حرکت کند.


آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی زن و علم (جایزه دکتر مریم میرزاخانی) با هدف تقویت خودباوری و مسئولیت پذیری بانوان دانشگاهی، پیش از ظهر دوشنبه در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.


مریم میرزاخانی ریاضی‌دان و استاد دانشگاه استنفورد تنها زن و نخستین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز (بالاترین جایزه در ریاضیات) روز 23 تیرماه 96 در 40 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در کالیفرنیی آمریکا درگذشت.


به پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان 22 اردیبهشت ماه را به عنوان 'روز جهانی زن در ریاضیات' نامگذاری کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها