عربستان جبران سهم ایران در بازار نفت را مشروط کرد

خبرگزاری رویترز امروز(دوشنبه)به نقل از منابع آگاه خبر داد که عربستان جبران کاهش احتمالی سهم ایران از بازار جهانی نفت را موکول به بررسی تاثیر آن بر بازار کرد.

عربستان جبران سهم ایران در بازار نفت را مشروط کرد
کد خبر: 287024
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ۱۳:۱۴:۳۸

اعتمادآنلاین| رویترز به نقل از یکی از منابع نزدیک به حکومت عربستان نوشت که ریاض آماده است تا کمبود بازار را در صورت لغو معافیت های تحریمی مشتریان نفت ایران از سوی آمریکا، جبران کند، ولی پیش از آن تاثیر این اقدام بر بازار نفت را سبک سنگین خواهد کرد.


به نوشته رویترز، انتظار می رود که واشنگتن معافیت های تحریمی خریداران نفت ایران را امروز پایان داده و هر ونه خرید نفت از تهران را با خطر تحریم مواجه سازد. این خبر موجب شد تا بهای نفت خام در معاملات امروز بازارهای جهانی 3 درصد افزایش یافته و به بیش از 74 دلار برسد که بیشترین افزایش بهای نفت خام در سال 2019 می باشد.
منبع آگاه خبرگزاری انگلیسی رویترز افزود که هر اقدام عربستان منوط به قطعیت لغو معافیت ها و تاثیر آن بر بازار نفت خواهد بود.


به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست ساعاتی پیش به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور امروز اعلام می کند که معافیت های تحریمی واردکنندگان نفت خام و سبک ایران از دوم مه (12 اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد. گفته می شود پمپئو قرار است این مطلب را بنا برتعهدی که از دیگر تامین کنندگان نفت خام مانند عربستان و امارات گرفته، اعلام کند. ترامپ پنجشنبه گذشته با محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات دراین خصوص گفتگو کرده است.


دونالد ترامپ اردیبهشت سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما در نهایت در ماه نوامبر هشت کشور چین، هند،ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا ویونان را به مدت 6 ماه ازتحریم های نفتی علیه ایران معاف کرد. این معافیت ها ماه مه (اردیبهشت) به پایان می رسد.


از سوی دیگر آژانس بین‌المللی انرژی به تازگی اعلام کرد که به دلیل کاهش شدید تولید نفت عربستان و ونزوئلا، عرضه نفت در بازار جهانی نفت محدود شده است اما همچنان نشانه‌های ناهمخوانی درباره دورنمای تقاضای نفت و سطح ذخیره‌سازی مشاهده می‌شود.


این آژانس درگزارش ماهانه خود برآورد رشد تقاضای نفت درسال 2018 میلادی را در سطح یک میلیون و 300هزار بشکه در روز وبرآورد رشد تقاضای نفت در سال 2019 میلادی را در سطح یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز اعلام کرده و درباره احتمال کاهش این رشد هشدار داد.


آژانس بین‌المللی انرژی همچنین باهشدار درباره پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از رشدقیمت نفت فراتر از سطح 70 دلار، اعلام کرد:با وجود رشد تقاضای نفت در چین، هند و آمریکا، تقاضای نفت در کشورهای توسعه یافته عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در سه ماه پایانی سال 2018 میلادی کاهش یافته است.


براساس گزارش واشنگتن پست، تصمیم آمریکا برای پایان دادن به این معافیت ها تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت دارد. به گزارش این روزنامه، هند و چین در حال حاضر بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران هستند. اگر این کشورها با خواسته های ترامپ همراهی نکنند ممکن است روابط دوجانبه این کشورها با آمریکا دچار تنش شده و به موضوعات دیگری مانند تجارت سرریز کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها