کد خبر: 287072
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا طرح شکایت کیفری در هر زمانی امکان‌پذیر است؟

در سال 96 بنده با یکی از اهالی محل بر سر موضوع پارک خودرو درگیر شدیم که منجر به زخمی شدن اینجانب و برادرم شد، اما با وساطت همسایگان از پیگیری شکایت منصرف شدم. اخیراً باز همان فرد با ایجاد مزاحمت موجب اذیت شده است، آیا امکان پیگیری شکایت در حال حاضر وجود دارد؟

آیا طرح شکایت کیفری در هر زمانی امکان‌پذیر است؟
کد خبر: 287072
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: در سال 96 بنده با یکی از اهالی محل بر سر موضوع پارک خودرو درگیر شدیم که منجر به زخمی شدن اینجانب و برادرم شد، اما با وساطت همسایگان ازپیگیری شکایت منصرف شدم. اخیراً باز همان فرد با ایجاد مزاحمت موجب ایذا و اذیت را فراهم کرده، به‌طوری‌که این بار برادرم با او درگیر و قسمتی از بدنش کبود شد. آیا با داشتن صورتجلسه نیروی انتظامی و نامه پزشکی قانونی از تاریخ وقوع درگیری امکان پیگیری شکایت در حال حاضر وجود دارد؟ در مورد برادرم برگه پزشک قانونی وجود ندارد و صرفا عکس‌هایی از محل کبودی گرفته شده است. لطفا در این زمینه راهنمایی کنید.

نرگس رسول‌پناه، وکیل پایه دادگستری پاسخ می‌دهد: مطابق با ماده 106 قانون مجازات مصوب 1392 در جرائم تعزیری قابل‌ گذشت هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می‌شود، مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه بیش از یکسال از وقوع بزه فوق می‌گذرد، امکان پیگیری شکایت برای شما وجود ندارد. در مورد برادرتان نیز بدون داشتن برگه پزشکی قانونی در صورت طرح شکایت، مطالبه دیه امری بی‌نتیجه است.

***

پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها