اسلاوی ژیژک درباره دستگیری آسانژ چه تحلیلی ارائه کرد؟

ترور شخصیت آسانژ گامی به سوی کنترل اطلاعات/ مهم است که رسانه دیجیتالی را چه کسی کنترل می‌کند، این بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی ماست/ ویکی‌لیکس تجسم مقاومت در برابر محدودیت آزادی بیان/ آسانژ را به عنوان فردی «متکبر» و متجاوز تصویر کرده‌اند

ژیژک گفت: دستگیری آسانژ یک مبارزه برنامه‌ریزی‌شده از پیش بود که اولین گام در این مبارزه مرتبط کردن ویکی‌لیکس به روسیه و ولادیمیر پوتین بود. گام بعدی «ترور شخصیت» بود؛ آسانژ را به عنوان فردی «متکبر»، «پارانوئید» و حتی متجاوز تصویر کرده‌اند.

ترور شخصیت آسانژ گامی به سوی کنترل اطلاعات/ مهم است که رسانه دیجیتالی را چه کسی کنترل می‌کند، این بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی ماست/ ویکی‌لیکس تجسم مقاومت در برابر محدودیت آزادی بیان/ آسانژ را به عنوان فردی «متکبر» و متجاوز تصویر کرده‌اند
کد خبر: 287156
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۳:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- اسلاوی ژیژک، فیلسوف، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس، منتقد فرهنگی و سیاستمدار اسلوونیایی با راشاتودی درباره دستگیری آسانژ صحبت کرد. در این گزارش چنین آمده است:

این فیلسوف فرهنگ به راشاتودی گفت: دستگیری آسانژ یک پیشروی ناگهانی نیست. در عوض این مساله به خوبی برنامه‌ریزی شده و گام نهایی در مبارزات طولانی و زشت علیه بنیان‌گذار ویکی‌لیکس بود.

آسانژ پس از پناه بردن به سفارت اکوادور در لندن برای شش سال، روز پنجشنبه صبح (یازدهم آوریل)، توسط پلیس بریتانیا از ساختمان بیرون کشانده شد. دستگیری پس از آنکه رئیس‌جمهوری جدید طرفدار ایالات متحده درخواست پناهندگی آسانژ را رد کرد، اتفاق افتاد؛ پس از اینکه سردبیر اصلی ویکی‌لیکس، کریستین هارفنسون، ادعا کرد کمپین جاسوسی گسترده‌ای علیه آسانژ تشکیل شده تا او را بیرون کنند.

ژیژک به راشاتودی گفت: من تعجب نکردم. مشکل من این است که چطور مردم به سادگی این رویداد را صرفاً به عنوان نتیجه مبارزاتی طولانی و سیستماتیک به منظور ترور شخصیت می‌پذیرند.

به اعتقاد ژیژک اولین گام در این مبارزه مرتبط کردن ویکی‌لیکس- سازمان مستقل روزنامه‌نگاری که برای فاش کردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده شناخته شده است و افتخارش این است که هرگز اطلاعات نادرستی منتشر نکرده- به روسیه و ولادیمیر پوتین بود. گام بعدی «ترور شخصیت» بود.

ژیژک افزود: آسانژ را به عنوان فردی «متکبر»، «پارانوئید» و حتی متجاوز تصویر کرده‌اند، به‌رغم اینکه مقامات سوئدی تمام اتهامات علیه او در سال 2017 را نقض کرده‌اند.

سپس شایعات علیه آسانژ به «سطح شخصی انزجارآمیزی تنزل یافت، به این صورت که او توالت خود را پاک نمی‌کند، بوی بدی می‌دهد و غیره. آیا چیزی از این سخیف‌تر قابل تصور است؟» ویکی‌لیکس هم ادعای مشابهی دارد و آسانژ را قربانی «تلاشی پیچیده می‌داند که قصد دارد او را فردی فاقد صفات انسانی و محکوم بشناساند و زندانی‌اش کند».

ژیژک ادامه داد: زندانی کردن آسانژ «هیچ ربطی به انتقام ندارد». در عوض، رئیس ویکی‌لیکس به یک نمونه در مبارزات علیه جریان آزاد اطلاعات تبدیل شد. درست همانند قوانین جدید حق کپی‌رایت اتحادیه اروپا که تقریباً تمامی آزادی‌های بیان آنلاین را در معرض خطر تهدید سانسور قرار می‌دهد، بی‌اثر کردن سازمان‌هایی مانند ویکی‌لیکس گامی به سوی کنترل کردن اطلاعاتی است که می‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم و اطلاعاتی که نمی‌توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

این فیلسوف گفت: تمام زندگی ما امروز به نحوی از طریق رسانه‌های دیجیتالی تنظیم می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که رسانه دیجیتالی را چه کسی کنترل می‌کند. این بزرگ‌ترین تهدید برای آزادی ماست.

«ما حتی از آن آگاه نیستیم، زیرا آن را به شکل اسارت تجربه نمی‌کنیم. مثل ایام قدیم نیست که دولت پلیسی حاکم بود؛ ایامی که پشت سرتان را نگاه می‌کردید و می‌دیدید فردی شما را تعقیب می‌کند. شما کاملاً احساس آزادی می‌کنید، اما هر حرکت‌تان ثبت شده است و با ظرافت به مسیرهای دلخواه رانده شده‌اید.»

ژیژک افزود: ویکی‌لیکس تجسم مقاومت در برابر این مساله بود.

جنیفر رابینسون، وکیل آسانژ، روز پنجشنبه (یازدهم آوریل) تایید کرد: دستگیری آسانژ در رابطه با درخواست استرداد مجرمان ایالات متحده صورت گرفت. آسانژ متهم به همکاری با افشاگر ارتش ایالات متحده چلسی منینگ- خود او در حال حاضر به دلیل امتناع از شهادت علیه ویکی‌لیکس پشت میله‌های زندان در ویرجینیا است- برای انتشار فیلم‌های طبقه‌بندی‌شده جنایات جنگی ارتش ایالات متحده در سال 2010 است. این فیلم آتشبار یک هلیکوپتر آپاچی ایالات متحده را نشان می‌دهد که شلیک می‌کند و 12 نفر، از جمله دو کارمند رویترز، را به قتل می‌رساند.

ژیژک در نتیجه‌گیری خود عنوان می‌کند: «من اکوادور را خیلی سرزنش نمی‌کنم. اکوادور تحت فشاری وحشتناک از سوی ایالات متحده قرار داشت. انتظاری از کشورهای سطح B نداشته باشید. اینها همه به ایالات متحده مربوط می‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها