نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز در مصلی تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

نمایشگاه کتاب تهران با حضور وزیر ارشاد افتتاح شد
کد خبر: 287204
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۰۸:۴۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز در مصلی تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب، قادر آشنا قائم مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد.

در این مراسم محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: شعار این دوره نمایشگاه کتاب «خواندن توانستن است». با این شعار نه تنها به استقبال رویداد فرهنگی بزرگ کشورمان بلکه یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی در حوزه کتاب در جهان می‌رویم علاوه بر 2400 ناشر داخلی، 800 ناشر خارجی مستقیم یا غیرمستقیم آثار ارزشمندشان را ارائه و در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار می‌دهند.

او با اشاره به اینکه علاوه بر 1400 عنوان کتابی که سال گذشته منتشر و در نمایشگاه عرضه شد، برنامه‌های فرهنگی و گفتگو‌هایی درباره کتاب در نمایشگاه شکل می‌گیرد، اظهار داشت: تاریخ ایران به نام کتاب‌های بزرگ دانشمندان و حکیمان بزرگ شناخته می‌شود. خوشحالیم می‌توانیم به وسیله کتاب، دوستی و پایداری را میان ملت‌ها و دولت‌ها ایجاد کنیم.

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ادامه داد: اگر برای زندگی خوب می‌کوشیم نباید از کتاب غفلت کنیم. آنچه از فردا در معرض دید هزاران و میلیون‌ها کتاب دوست ایرانی قرار می‌گیرد محصول تلاش نویسندگان فراوان، ناشران،کتابفروشان و فعالان عرصه نشر است. نهاد‌های وابسته به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مجموعه‌های شهرداری، نیروی انتظامی و مصلای تهران با همدلی فراوان بیش از پیش برای نمایشگاه کتاب به ما کمک کردند.

اسماعیلی معاون اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در ادامه مراسم با اشاره به آغاز کار سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از اسفند ماه سال گذشته گفت: با همکاری خوب مصلای تهران متراژ 110 هزار متر مربع در اختیار ما قرار گرفت که برای 5500 متر مربع غرفه بندی شد.

او افزود: 150 ناشر عمومی، 355 ناشر کودک و نوجوان، 300 ناشر دانشگاهی و 100 ناشر دیجیتال در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور دارند که به ترتیب 14 هزار و 200 متر به ناشران عمومی، 6225 متر به ناشران دانشگاهی و 3230 متر مربع به نشر آموزشی، اختصاص یافت در این دوره برگزاری نمایشگاه کتاب برای نخستین بار است که تنها نشر دانشگاهی را زیر چادر داریم. در نشر خارجی 800 ناشر حضور دارند که 150 ناشر عرب و 650 ناشر در حوزه لاتین هستند.

او با بیان اینکه هزار عنوان کتاب به زبان عربی و 103 هزار عنوان به زبان لاتین عرضه شدند،گفت: برای نخستین بار بحث شفاف سازی را در راستای هدفمندی و بهره وری بهتر یارانه‌ها انجام می‌دهیم. 50 درصد بن‌های کتاب در قالب کارت‌های هوشمند و ان اف سی عرضه می‌شود.

چین و ایران کشور‌هایی با تمدن دیرینه هستند

در این مراسم هو اوی مین (نماینده کشور چین) با اشاره به تفاهم نامه ایران و چین در سال 2017 برای حضور این دو کشور در نمایشگاه‌های فرهنگی و مهمان ویژه بودن ایران در آن سال در چین گفت: امسال چین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است. چین و ایران کشور‌هایی با تمدن دیرینه هستند و دوستی دیرینه‌ای با هم دارند. 48 سال از روابط دیپلماسی ایران و چین می‌گذرد و روابط مردم دو کشور با هم بسیار خوب است بسیاری از آثار کلاسیک ایرانی به چینی و آثار معاصر چینی به فارسی ترجمه شدند که این راه دوستی دو کشور را هموارتر کرده است.

وی افزود:با بیش از 4 هزار عنوان و 15 هزار جلد کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حاضر می‌شویم و بیش از 50 برنامه فرهنگی داریم که بیش از 20 نویسنده، تصویر گر و دانشمند چینی در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

هو او مین با بیان اینکه صنعت چاپ و نشر مسئولیت مهم تبادل تمدن را به عهده دارند و دو کشور باید مجموعه‌های عظیمی را در زمینه چاپ و نشر خلق کنند،گفت:باید پیشرفت‌های دو کشور را به گوش جهانیان برسانند امیدوارم برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و حضور چین در این نمایشگاه بتواند ناشران دو کشور را به هم نزدیک کند و روابط دو کشور را گسترش دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها