پیش بینی بازار مرغ و گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان/ اختلاف نظر بخش تولید و بازار!

گوشت قرمز و مرغ، دو کالای مهم و پر تقاضا در ایام ماه رمضان هستند، بازار این کالاها در ماه‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده به نحوی که تغییرات قیمت گوشت قرمز و مرغ در آستانه ماه رمضان به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است.

پیش بینی بازار مرغ و گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان/ اختلاف نظر بخش تولید و بازار!
کد خبر: 287230
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۰۹:۱۶:۰۷

اعتمادآنلاین| گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دوازده ماهه سال 97 میزان افزایش قیمت گوشت قرمز و ماکیان 48.2 درصد بوده است. رشد قیمت این کالاها در برخی از ماه‌های سال گذشته سرعت بیشتری داشت و در برخی ماه‌ها نیز تقریبا آرام گرفت.

افزایش هزینه تولید در پی افزایش قیمت نهاده‌های دامی از دلایل رشد قیمت مرغ و گوشت قرمز عنوان می‌شود، علاوه بر آن کارشناسان افزایش قاچاق دام زنده از کشور را عامل مهم و اثرگذار در رشد افسار گسیخته قیمت گوشت قرمز می‌دانند.

اما اکنون قیمت و بازار گوشت قرمز و مرغ در چه شرایطی قرار دارد و پیش بینی فعالان این حوزه برای ماه‌های پیش رو از جمله ماه رمضان چیست؟

بخش تولید؛ قیمت‌ها بدون تغییر می‌ماند

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور قیمت مرغ در روزهای آیند و ماه رمضان را تقریبا بدون تغییر پیش بینی کرد.

به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار آزاد برای ماه رمضان به طور متوسط 13 هزار تومان خواهد بود.

اسدالله نژاد افزایش جوجه ریزی و عرضه را دلیل اصلی تثبیت قیمت مرغ عنوان کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر قیمت متوسط کشوری برای هر کیلوگرم مرغ در بازار مصرف 12 هزار تا 13 هزار و 500 تومان متغییر است.

بخش بازار؛ افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است

اما مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت مرغ در روزهای آینده و ماه رمضان را افزایشی پیش بینی کرد.

به گفته وی، هر چند افزایش تولید و عرضه مرغ رخ داده است، اما رشد تقاضا در روزهای منتهی به ماه رمضان جو بازار را به سوی افزایش قیمت سوق می‌دهد.

یوسف خانی اعلام قیمت قطعی برای روزهای پیش رو را غیرممکن دانست.

پیش بینی قیمت گوشت قرمز

بخش تولید؛ قیمت‌ها کاهشی است

منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از روند کاهشی قیمت لاشه داخلی و وارداتی دام سبک خبر داد.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز با افزایش عرضه دام‌های استان‌های شمالی و مرکزی از نیمه اول اردیبهشت کاهش بیشتری خواهد داشت.

به گفته پوریان، در حال حاضر هر کیلوگرم لاشه دام سبک داخلی 72 تا 75 هزار تومان عرضه می‌شود که با آغاز ورود دام های استان‌های مذکور به بازار قیمت در ماه رمضان به 70 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

وی قیمت لاشه وارداتی با ارز نیمایی برای ماه رمضان را نیز 65 تا 70 هزار تومان پیش بینی کرد.

بخش بازار؛ افزایش قیمت خواهیم داشت

پیش بینی کاهش قیمت از سوی بخش تولید درحالی است که فعالان بازار معتقدند حداقل در هفته منتهی به ماه رمضان و 3 روز ابتدای این ماه افزایش قیمت رخ خواهد داد.

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه پس از کاهش مختصری در قیمت گوشت قرمز از ابتدای هفته جاری شاهد رشد قیمت هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلوگرم دام زنده در میادین 40 تا 41 هزار تومان معامله می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت دام زنده بودیم، اما دوباره روند افزایشی به خود گرفته است.

ملکی قیمت حال حاضر هر کیلوگرم لاشه داخلی را 88 هزار تا 90 هزار تومان و لاشه وارداتی با ارز نیمایی را 81 هزار و 500 تومان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش؛ اختلاف نظر در پیش بینی قیمت‌ها بین بخش تولید و بازار به دلیل تفاوت در منافع آنها است، اما هر دوی این بخش‌ها معتقد هستند مشکلات اصلی در بازار گوشت قرمز و مرغ مربوط به عدم نظارت در سطح خرده فروش‌هاست که دست فرصت طلبان برای سودجویی در ایام خاص مانند ماه رمضان را باز گذاشته است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها