متخصص تغذیه در رابطه با شیوع چاقی کودکان به «اعتمادآنلاین» می‌گوید:

کودکان چاق، بیشتر افسرده می‌شوند/ ارتباط مستقیم چاقی با بلوغ زودرس در کودکان

الهه حاتمی متخصص تغذیه در رابطه با شیوع چاقی در نوجوانان گفت: در صورتی که نتوانیم عامل بروز چاقی را در کودکان و نوجوانان کنترل کنیم، این افراد که نسل آینده کشورمان به شمار می‌روند با انواع بیماری‌ها و افسردگی مواجه می‌شوند که به تبع آن هزینه‌ مراقبت‌های پزشکی در جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

کودکان چاق، بیشتر افسرده می‌شوند/ ارتباط مستقیم چاقی با بلوغ زودرس در کودکان
کد خبر: 287390
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۰۹:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی: چاقی در بین نوجوانان افزایش یافته و این امر یک معضل جدی در بسیاری از کشورهاست. بی‌شک در کشور ما نیز چاقی یک چالش جدی در میان کودکان و نوجوانان قلمداد می‌شود و به زنگ خطری برای تهدید سلامت آنان بدل شده است.

طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت، امروزه از هر 10 نوجوان دانش‌آموز یک نفر چاق، 2 نفر دارای اضافه وزن و 2 نوجوان دچار چاقی شکمی است؛ از هر چهار دانش‌آموز یک نفر مبتلا به چربی خون بالاست و از هر 10 دانش‌آموز نیز هشت نفر کمتر از نیم ساعت فعالیت فیزیکی مناسب دارند، این در حالی است که نوجوانان در این سن باید فعالیت فیزیکی خوبی داشته باشند.

در همین رابطه افسانه مرادی، روان‌درمانگر کودک و نوجوان، در گفت‌‌وگو با اعتمادآنلاین درباره عمده افزایش شیوع چاقی در کودکان و نوجوانان گفت: سه فاکتور مهم و تاثیرگذار بر معضل چاقی در کودکان عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و کاهش فعالیت‌های بدنی نسبت به دهه‌های قبل است.

او ادامه داد: تغییر سبک زندگی افراد و گرایش ذائقه آنها به عادت‌های غذایی ناسالم و نامناسب از قبیل گرایش به فست‌فودها و خوردن غذاهای بیرون‌بر بر روند چاقی تاثیر بسزایی گذاشته است.

این روان‌درمانگر همچنین بر نقش استرس در رابطه با چاقی تاکید کرد و گفت: استرس محرک هورمون‌های اشتهاآور است. در واقع وقتی انسان در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرد واکنش‌‌های بیوشیمیایی بدن سبب می‌شود فرد احساس گرسنگی کند و میل به خوردن در او افزایش یابد، که در نتیجه این مساله موجب افزایش وزن می‌شود.

مرادی در پاسخ این پرسش که «آیا چاقی موجب بلوغ زودرس در کودکان می شود» گفت: به طور معمول چاقی باعث بلوغ زودرس در دختران می‌شود، اما این معضل در پسران نسبت عکس دارد و سبب بلوغ دیررس درآنان می‌شود. علت این امر نیز به دلیل تفاوت‌های هورمونی در این دو جنس است.

این روان‌درمانگر اضافه کرد: در گذشته گرایش به داشتن فرزندان چاق و تپل بسیار زیاد بود، اما امروزه با توجه به اینکه فرهنگ لاغری رواج می‌یابد و به عنوان یک ارزش قلمداد می‌شود، کودکانی که چاق هستند احساس ناقص‌ بودن دارند؛ در واقع این باور را که «من دچار نقص هستم» در خود نهادینه می‌کنند، در نتیجه اعتمادبه‌نفس چنین کودکانی کاهش می‌یابد و حتی ممکن است مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند.

مرادی با اشاره به تبعات منفی پیامد چاقی در کودکان و نوجوانان گفت: از جمله تبعات منفی چنین پیامدی می‌توان به افت تحصیلی این کودکان، افزایش میزان افسردگی، همچنین منزوی‌ شدن و گرایش کمتر به فعالیت‌های اجتماعی و از طرفی گرایش بیشتر به بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی اشاره کرد.

الهه حاتمی، متخصص تغذیه، نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در رابطه با علل افزایش چاقی کودکان و نوجوانان گفت: هر چقدر زندگی سبک صنعتی‌تر شدن پیدا می‌کند، کودکان و نوجوانان کم‌تحرک‌تر می‌شوند که این کم‌تحرکی خود یک عامل اصلی شیوع چاقی است. به همین دلیل مدت‌زمانی که به تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری اختصاص می‌دهند دقیقاً منجر به افزایش مصرف خوراکی‌های پرکالری مثل چیپس، پفک و مواد صنعتی می‌شود. از سوی دیگر تبلیغات زیاد تلویزیون درباره غذای آماده و فست‌فودها خود عاملی برای مصرف این خوراکی‌هاست.

این متخصص تغذیه در رابطه با شیوع پدیده چاقی در نوجوانان تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم عامل بروز چاقی را در کودکان و نوجوانان کنترل کنیم، این افراد که نسل آینده کشورمان به شمار می‌روند با انواع بیماری‌ها و افسردگی مواجه می‌شوند که به تبع آن هزینه‌ مراقبت‌های پزشکی در جامعه نیز افزایش خواهد یافت.

حاتمی همچنین درباره میزان کالری دریافتی در طول روز برای نوجوانان گفت: میزان کالری دریافتی با توجه به سن، قد، وزن و حتی نسبت به فعالیت‌های بدنی هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی میزان کالری دریافتی پسران سنین 9 تا 10 سال بین 1500 تا 2000 برآورد می‌شود. این در حالی است که کالری دریافتی برای افراد دارای فعالیت متوسط، یعنی پسران با فعالیت متوسط، 1800 تا 2200 کیلوکالری و برای افراد فعال بین 2000 تا 2600 کیلوکالری برآورد می‌شود که این میزان برای دختران دارای همین فعالیت‌ها کمتر است؛ برای دختران دارای فعالیت متوسط بین 1400 تا 1800 کیلوکالری دریافتی برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها