«اعتمادآنلاین» از آخرین شرایط داعش گزارش می‌دهد؛

ثروت داعش و رهبرانش کجا پنهان شده‌ است؟

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با وجود اینکه واشنگتن بیش از یک ماه است که پیروزی خود را بر گروه داعش اعلام کرده، اما همچنان مسائل مرتبط با این گروه تروریستی لاینحل باقی مانده است.

ثروت داعش و رهبرانش کجا پنهان شده‌ است؟
کد خبر: 287489
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با وجود اینکه واشنگتن بیش از یک ماه است که پیروزی خود را بر گروه داعش اعلام کرده، اما همچنان مسائل مرتبط با این گروه تروریستی لاینحل باقی مانده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، امروز همچنان تعداد زیادی از شهروندان غیرنظامی کشورهای مختلف به ویژه عراق و سوریه در اسارت و گروگان این گروه تروریستی هستند یا سرنوشت نامشخصی دارند، درحالی که سرنوشت رهبران این گروه از یک سو و ثروت‌های به چپاول رفته توسط داعش دیگر ابهامات در این رابطه است.

بر اساس آخرین گزارشی که روز سه‌شنبه (سوم اردیبهشت) در رسانه‌های لبنان منتشر شد، بازجویی‌هایی انجام‌شده توسط نیروهای سوریه دموکراتیک از رهبران گروه داعش برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها بی‌نتیجه مانده است.

به گفته منابع آگاه، با وجود بازجویی‌های صورت‌گرفته از ده‌ها نفر از سرکردگان گروه داعش، تاکنون نتیجه قابل توجه و ملموسی در رابطه با سرنوشت بسیاری از ربوده‌شدگان، گروگان‌ها و اسرای گرفتار در دست داعش وجود ندارد.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده‌بان سوری حقوق بشر، در این‌باره می‌گوید: داعش دست‌کم 300 گروگان را به‌طور رسمی در مناطق تحت کنترل خود در شرق سوریه به مناطق بیابانی سوریه و عراق منتقل کرده است.

او بر این باور است که احتمالاً بسیاری از این افراد کشته شده‌اند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه همچنین در رابطه با ثروت‌های غارت‌شده توسط داعش تاکید می‌کند: با توجه به اینکه مناطق تحت کنترل داعش به دست نیروهای ائتلاف افتاده، باید پاسخ این پرسش را از این نیروها پرسید.

در مقابل، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک در رابطه با سرنوشت رهبران برجسته گروه داعش، ضمن اعتراف به نبود اطلاعات کافی، دراین رابطه می‌گوید: به احتمال زیاد بیشتر آنها در مناطق بیابانی عراق و نیز مناطق تحت کنترل ارتش ترکیه و گروه‌های مورد حمایت این کشور در ادلب و عفرین مخفی شده‌اند.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که برخی از کارشناسان امور گروه‌های تروریستی، احتمال وجود دست‌هایی برای برملا نکردن برخی از رازهای داعش را مطرح می‌کنند، به نحوی که عدم تمایل به انتشار این اطلاعات ازعدم دستیابی به آن محتمل‌تر است.

عبدالرحمن الحاج، یکی از کارشناسان گروه‌های افراطی، معتقد است: با وجود اینکه می‌توان درباره سرنوشت گروگان‌ها و مفقودین به سرنخ‌ها و نتایجی رسید، اما به طور حتم مشخص کردن سرنوشت پول و طلاهای به‌یغما‌رفته توسط این گروه تروریستی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند؛ به ویژه اینکه اطلاعاتی در مورد مصادره مقادیری از این ثروت وجود دارد، اما همچنان طرفی که از این مصادره بهره‌مند شده مشخص نیست.

این کارشناس در رابطه با رهبران رده‌اول داعش نیز می‌گوید: بسیاری از رهبران رده‌اول داعش، و در رأس آنها ابوبکر بغدادی، در مناطق بیابانی عراق حضور دارند و بقایای گروه را به اشکال جدیدی مدیریت می‌کنند.

گروه داعش در حال حاضر از واژه «ولایت‌های امنیتی» برای این ساختار جدید خود استفاده می‌کند و با توجه به اینکه خاستگاه محیطی این گروه اتمسفری بادیه‌نشین و بیابانی است، پیش‌بینی می‌شود رسیدن به بغدادی در بلندمدت نیز امری شبه‌محال باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها