کد خبر: 287495
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۱:۰۰
| |

در جریان حضور وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی و پاسخ به سوال یک نماینده مطرح شد:

زنگنه: درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت در این سال‌ها در بخش گاز است/ خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی‌شود/ تحریم آمریکا را می‌شکنیم/ خادمی: وضعیت تجارت گاز نامطلوب است

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با وجود اینکه ایران 18 درصد ذخایر گازی جهان را دارد اما سهم چندانی از بازار گاز دنیا نداشته که این نشان از وضعیت نامطلوب تجارت گاز ایران دارد.

زنگنه: درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت در این سال‌ها در بخش گاز است/ خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی‌شود/ تحریم آمریکا را می‌شکنیم/ خادمی: وضعیت تجارت گاز نامطلوب است
کد خبر: 287495
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۶:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز در نوبت عصر صحن علنی مجلس سوال هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در دستورکار قرار گرفت و زنگنه برای پاسخگویی به سوال این نماینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

برهمین اساس نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر نفت به سوال خادمی که درباره بازار کم‌رونق ایران در عرصه گاز دنیا با وجود ذخایر گسترده بود، قانع شدند.

گاز می‌تواند در ارتقای امینت ایران در بازار جهانی موثر باشد

در ابتدای این طرح سوال هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در توضیح سوالش از وزیر نفت درباره اینکه چرا سیاست‌های گازی کشور در بخش خدمات گازرسانی به روستاها و بخش‌های مختلف و گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیر عادلانه و ضد منافع ملی بوده است، گفت: مطابق پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی تجارت گاز از سال 2018 تا 2040 با رشد 70 درصدی مواجه می‌شود. دومین منبع تأمین انرژی از ایران گاز است که می‌تواند برای ارتقای امنیت خود در بازار جهانی رو به رشد گاز فعال باشد.

وی افزود: 33 میلیون تریلیون ذخایر اثبات شده گاز مربوط به ایران است. این یعنی ایران 18 درصد ذخایر گاز جهان را دارد که با روسیه برابری می‌کند اما ایران سهم چندانی از بازار گاز دنیا را ندارد. روسیه 18 درصد بازار جهانی گاز را در اختیار داشته که سهم ایران کمتر از دو درصد است. این به معنای وضعیت نامطلوب تجارت گاز است.

خادمی با بیان اینکه صادرات گاز باعث پیوند راهبردی بین کشورها و صادر کننده و وارد کننده می‌شود گفت: روسیه با صادرات گاز پیمان محکمی با اروپا ایجاد کرد. ما باید طبق چشم انداز سهم 10 درصدی از بازار جهانی گاز را داشته باشیم که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

خادمی با بیان اینکه راهبرد آمریکا حذف و کاهش وابستگی کشورها به تأمین گاز از ایران و روسیه است گفت: آمریکا درباره روسیه موفق به اجرای راهبردش نشده است اما ما در ایران خودمان زحمت را کم کرده و از بازار گاز حذف شده‌ایم و آن را به رقبا تقدیم کرده‌ایم. لازم است وزیر نفت توضیح دهد که با بازار گاز چه کرده و چطور نیاز بازار گاز منطقه را تأمین می‌کند. چرا قرارداد گاز با پاکستان اجرایی نشده، قرارداد گاز با ترکمنستان متوقف و با عمان رها شده است؟ همچنین وزیر درباره کرسنت و توتال هم توضیح دهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در بخش دوم صحبت‌هایش گفت: باید قرارداد نفتی پاکستان و ایران اجرایی می‌شد که بیشتر پروژه تکمیل شده و تنها چند کیلومتر برای نقطه مرزی مانده که هنوز اجرایی نشده است، طبق قرارداد چه پاکستان آمادگی داشت و چه نداشت باید این موضوع اجرایی می‌شد. چون آمریکا مخالف پروژه بود، به این دلیل که عوائد بلندمدتی برای ایران داشت و هند و پاکستان هم به ایران وابسته می‌شدند. این اتفاق رخ نداد چون آقای زنگنه پروژه را متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه 45 میلیون متر مکعب گاز سوزانده می‌شود گفت: عربستان با تولید 10 میلیون متر مکعب هشت میلیون متر مکعب گاز می‌سوزاند ولی ما 45 میلیون متر مکعب گاز را می‌سوزانیم. در این شرایط هنوز وزارت نفت عوارض آلایندگی را نپرداخته است که نمونه آن عدم پرداخت عوارض آلایندگی به خوزستان می‌باشد که نتیجه آن ظلم به مردم محروم خوزستان است.

خادمی همچنین گفت: وقتی نمایندگان بعد از اتمام دوره‌شان به وزارت نفت می‌روند این به معنای ایجاد رانت دو طرفه است. قرار بود این موضوع در مجلس پیگیری شود که این اتفاق هم رخ نداد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز به عراق کمتر از 25 میلیون متر مکعب است گفت: باید صادرات معادل 60 میلیون متر مکعب باشد که این اتفاق رخ نداده است آن هم در شرایطی که عربستان به دنبال تأمین برق عراق است تا عراق از گاز ایران بی نیاز شود.

خادمی با بیان اینکه نباید بی جهت روابط دوستانه ایران و ترکمنستان مخدوش شود گفت: ترکمنستان با هدف دسترسی به اروپا خط لوله از بستر دریای خزر را شروع کرد که روسیه هم چراغ سبز نشان داد ولی هنوز قرارداد ترکمنستان اجرایی نشده است. وعده اجرایی شدن قرارداد گازی با عمان تا پایان سال 97 داده شد اما آن هم اجرا نشد.

وی در پایان در واکنش به بخشی از صحبت‌های وزیر نفت مبنی بر اینکه 280 رفیق در مجلس دارد گفت: آقای زنگنه فکر نکن که در مجلس برای پاسخ به سوالی می‌آیی اما بعد سراغ موضوعات دیگر می‌روی و در آخر هم می‌گویی که 280 نماینده رفیق داری و اینکه با خود فکر می‌کنی که هر جور بخواهی به سوالات نمایندگان پاسخ دهید.

وی خطاب مطهری رئیس جلسه گفت: مگر تفکیک قوا وجود ندارد؟ چرا در مجلس نظارت آنطور که باید نیست؟ ما بازار گاز را از دست داده‌ایم و کمترین توجه به ایران درباره ظرفیت‌های بازار گاز می‌شود و بعد آقای وزیر می‌گوید که گاز را در داخل مصرف می‌کنیم. این چه پاسخی است؟ اینها همه نشان می‌دهد که توجه به مجلس نشده و بی اعتنایی می‌شود.


درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت در این سال‌ها در بخش گاز است

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت هم در پاسخ به سوال خادمی نماینده ایذه درباره سیاست‌های گازی کشور گفت: فکر می‌کنم درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت را در این سال‌ها در بخش گاز داشتیم. متوسط تولید گاز در سال 91، 620 میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال 97 به 850 میلیون متر مکعب رسیده است. این یعنی تولید گاز 30 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی بالاترین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 91، 280 میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال 97 به 610 میلیون متر مکعب رسید که به معنای رشد 2.2 است. ما برای اولین بار توانستیم به طور کامل از سهم خود استفاده کرده و بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه سهم گاز تأمین شده از پارس جنوبی از 39 درصد به 62 درصد رسیده است، گفت: پوشش گازرسانی روستایی از 54 درصد در سال 92 به 79 درصد در سال 97 رسید. اکنون نزدیک به 94 درصد کل جمعیت کشور از گاز استفاده می‌کنند.

وزیر نفت در تشریح اولویت‌های تخصیص گاز گفت: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است. اگر گاز را به صورت خام صادر کنیم به ما می‌گوئید که چرا خام فروشی شده است. پس ما اینجا گاز را برای تولید داخل تبدیل می‌کنیم. اولین سیاست آن است که حداکثر جایگزینی گاز با فرآورده‌های نفتی مایع باشد. 20 میلیون متر مکعب گاز در حمل و نقل به جای بنزین مصرف می‌شود.

به گفته وی با گازرسانی روستایی توانسته‌ایم بخش مهمی از گاز مایع و گازوئیل و نفت سفید را صرفه جویی کنیم که این بخشی از خوراک پتروشیمی است.

وی همچنین گفت: نیروگاه نکا 2 در مقطع فعلی مازوت مصرف می‌کند که نمایندگان آنها به دلیل مصرف مازوت و عدم مصرف گاز معترضند این اتفاق مقطعی بوده که ان‌شاءالله حل شده و مجدداً گاز مصرف خواهد شد. برای ما کم شدن آلودگی محیط زیست هم دارای اولویت است.

وزیر نفت دومین اولویت را تزریق گاز به میدان‌های نفتی عنوان و اظهار کرد: اولویت سوم تأمین گاز به عنوان خوراک و مصرف در واحدهای پتروشیمی، فولاد و سایر صنایع، اولویت چهارم صادرات با خط لوله و اولویت پنجم صادرات به صورت CNG و LNG است. در سبد انرژی ایران بیش از 70 درصد مصرف انرژی گاز طبیعی است که کمتر کشوری در دنیا اینگونه است.

زنگنه با بیان اینکه ایران سومین تولید کننده گاز دنیا بعد از آمریکا و روسیه است، گفت: ما در این سال‌ها بالاترین تولید گاز را از میدان‌های مشترک داشتیم که به هیچ نیروگاهی در سال 97 محدودیت ندادیم که نتیجه آن را در زمستان دیدید.

وزیر نفت همچنین گفت: گفته شده که بنده در عرصه گاز رسانی رفیق بازی می‌کنم. مگر این اتفاق شدنی است. اگر باشد بنده با 280 نماینده رفیق بازی کرده‌ام. وضعیت گازرسانی در همه جای کشور به جز کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی بهتر شده است که همه بالای 85 درصد گاز رسانی داشته‌اند.

وی درباره وضعیت قرارداد گاز با کشورها هم گفت: قرارداد صادرات گاز با ترکیه با تمام ظرفیت در حال اجرا شدن است. قرارداد با عراق نزدیک به 60 میلیون متر مکعب در روز بوده که به هر میزان لازم باشد صادر می‌کنیم. قرارداد ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قرارداد پاکستان هم وجود دارد که طرف پاکستانی تعهداتش را اجرا نکرده، روز گذشته این موضوع را به نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که از سمت آمریکا، عربستان و امارات تحت فشار سیاسی است.

وی ادامه داد: درباره قرارداد عمان هم توافقنامه جدی وجود دارد اما وقتی بحث تحریم پیش آمد باید خط لوله در عمق 1000 متر ایجاد شود. این کار را دو شرکت می‌توانند انجام دهند که در شرایط تحریم نمی‌آیند. باید آن را حل کنیم. درباره قرارداد ترکمنستان هم فکر می‌کردم که باید من را تشویق کنید چون شرکتی می‌خواست فشار غیر طبیعی آورد که من ریسک را پذیرفتم و زیر فشار نرفتم. این باعث سربلندی کشور شد که ما گاز را تأمین کرده و زیر فشار نرفتیم. البته به قرارداد احترام می‌گذاریم که باید اجرایی شود.

زنگنه درباره پرونده کرسنت گفت: پرونده در مرحله داوری چند مرتبه به صدور حکم رسید اما به ترتیب خارج شد و اجازه صدور حکم را ندادند.

وی در جمع‌بندی با بیان اینکه گازرسانی روستایی با همکاری مجلس انجام شد، گفت: 17 هزار میلیارد برای گازرسانی روستایی از محل صرفه جویی‌ها هزینه شد.

خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی‌شود/ تحریم آمریکا را می‌شکنیم

وزیر نفت همچنین بعد از پاسخ به سوال خادمی نماینده ایذه، درباره‌ سیاست‌های گازی کشور به موضوع بیانیه کاخ سفید در مورد تمدید نکردن معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران اشاره و بیان کرد: امروز در جنگ تجاوزگرایانه آمریکا علیه ملت ایران هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است. باید همه دست به دست هم داده تا با استقامت و ایستادگی از این شرایط سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: قطعًا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از بی ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیر قابل پیش بینی است.

وزیر نفت تاکید کرد: در این اوضاع نمی‌توان گفت که در این بازار می‌توان به اندازه کافی نفت تولید شود یا برخی کشورها و شرکت‌ها هم به آمریکا برای مصرف نفت ایران فشار می‌آورند. باز هم تاکید می‌کنم که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود آمریکا و هم پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.

زنگنه تاکید کرد که در شرایط فعلی همه باید با همراهی و همدلی وقت زیادی برای عبور از شرایط خطیر بگذاریم و برای گذار از آن همفکری داشته باشیم که قطعاً به نفع ملت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری‌ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها