معاون وزیر راه و شهرسازی:

خسارت‌های مناطق سیل زده به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید/ راه‌های روستایی 30 روستا در لرستان همچنان قطع است

عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برآورد‌های اولیه از خسارت سیل در مناطق سیل زده به 4 هزار و 377 میلیارد تومان رسیده و هنوز در 30 روستا مسیر ارتباطی قطع است.

خسارت‌های مناطق سیل زده به بیش از 4 هزار میلیارد تومان رسید/ راه‌های روستایی 30 روستا در لرستان همچنان قطع است
کد خبر: 287759
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۲:۲۳:۱۶

اعتمادآنلاین| عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه در استان لرستان عمده مسیر‌های اصلی و فرعی ارتباطشان برقرار شده است، گفت: ارتباط 870 مسیر روستایی به طور کامل قطع شده بود که با همکاری نیرو‌های راهداری، سپاه و ارتش 840 مسیر روستایی ارتباطشان برقرار شده و تنها 30 روستا باقی مانده که به دلیل بالا آمدن آب رودخانه هنوز امکان ایجاد ارتباط در این روستا‌ها وجود ندارد.

وی افزود: سعی کرده‌ایم با نصب پل‌های بزرگ فلزی ارتباط را در روستا‌ها برقرار کنیم و این روستا‌های باقی مانده هم با پایین آمدن آب رودخانه به زودی ساماندهی می‌شوند و سعی خواهیم کرد با نصب پل‌های فلزی در شهر‌های بزرگ ارتباط را برقرار کنیم.

حسن‌نیا تأکید کرد: بسیاری از محور‌های ما در استان لرستان تخریب شده بودند و تعدادی از این مسیر‌ها هم با رانش کوه و ریزش سنگ ارتباطشان قطع شده بود، اما با همکاری نیرو‌های راهداری برخی از این مسیر را ترمیم کرده‌ایم، اما در تعدادی از این روستا‌ها هم با ایجاد پل‌های لوله‌ای به صورت موقت ارتباط را برقرار کرده ایم.


ایجاد و نصب پل‌های فلزی در راه‌های روستایی لرستان


معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه محور خرم‌آباد پل معمولان به صورت کامل از بین رفته بود، گفت با همکاری سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا محور قدیمی این مسیر بازگشایی شد و هم اکنون دو محور از جمله محور قدیمی و محور جدیدی که به خرم‌آباد پل زال وصل می‌شود ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از محور‌هایی که به صورت کامل در استان لرستان تخریب شده بود محور الیگودرز در شهرستان الیگودرز وجود داشته که هم اکنون بخش عمده‌ای از این محور ترمیمی شده و 16 روستا در این شهرستان ارتباطشان کامل برقرار نیست که به زودی با همکاری نیرو‌های راهداری این محور هم ساماندهی می‌شود.

حسن‌نیا با اشاره به اینکه 600 دستگاه پل و 600 کیلومتر مسیر ارتباطی در لرستان از بین رفته است، گفت: دیوار‌های حائلی که باعث ایجاد مسیر‌های ارتباطی و جلوگیری از تخریب می‌شدند به صورت کامل از بین رفته است و لرستان در بین مناطق سیل زده رکورد دار تخریب است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسیر ترانزیتی در استان لرستان که از بندر امام خمینی به سمت خرم آباد وجود دارد هم اکنون باز شده است و کامیون‌های ترانزیتی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند.


مسیر اندیمشک به سمت اهواز بازگشایی شده است


به وضعیت استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت: در استان خوزستان در سطح جاده‌ها هنوز آب گرفتگی وجود دارد و تنها مسیر اندیمشک به سمت اهواز آب فروکش کرده و ارتباط برقرار شده است.

وی تصریح کرد: هنو در بسیاری از مسیر‌های استان خوزستان آب‌ها وجود دارد، اما تردد برای ماشین آلات سنگین و تجهیزات با احتیاط امکان‌پذیر است.


تمامی راه‌های استان گلستان باز است


حسن‌نیا در ادامه به وضعیت استان گلستان هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تمامی ارتباطات در استان گلستان برقرار شده و ما سعی کرده‌ایم با لوله‌گذاری و نصب پل‌های فلزی موقت بتوانیم ارتباط را بین تمامی روستا‌ها با کلانشهر‌ها برقرار کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در استان گلستان به دلیل برش‌های عرضی که در ایستگاه راه‌آهن ایجاد شده، هنوز امکان تردد قطار وجود ندارد و مسیر آق‌قلا به اینچه برون هنوز وجود ندارد.

وی به برآورد خسارت‌ها اشاره کرد و گفت: 31 استان از ابتدا فروردین ماه تا به امروز درگیر سیل و بارش باران هستند و برآورد‌های اولیه که برای خسارت‌ها انجام شده به 4 هزار 370 میلیارد توامن رسیده است و ما این برآورد را به ستادمدیریت بحران کشور و ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.

حسن‌نیا افزود: استان لرستان بیشترین میزان خسارت را دیده است و از سوی دیگر بسیاری از راه‌های موجود و راه‌هایی که در حال ساخت بود کاملا از بین رفته است و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور هنوز برآورد‌های اولیه خود را از مسیر‌هایی که در حال ساخت بوده است را اعلام نکرده، اما تا چند وقت آینده میزان دقیق خسارت‌های وارد شده مشخص می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بیش از 450 دستگاه ماشین آلات در استان لرستان و 80 دستگاه تجهیزات در خوزستان برای ترمیم و بازسازی مناطق سیل زده اعزام شده است و از بخش خصوصی هم برای همکاری و اعزام ماشین آلات دعوت کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: بعد از کاهش آبگرفتگی در استان لرستان و خوزستان کار بازسازی راه‌های اصلی و فرعی آغاز می‌شود و طی صحبتی که با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل انجام شده با پیمانکاران متخصص و خبره طرح‌هایی مطالعاتی برای ساخت مسشیر‌های جد ید آغاز شده و به زودی ساخت آنها را آغاز خواهیم کرد.

حسن‌نیا اظهار کرد: از ابتدای سال تا به امروز 12 هزار نیروی راهدار به مناطق سیل زده اعزام شده‌اند و قول می‌دهیم که تا پایان بازسازی در کنار این مردم باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: مردم در استان‌های لرستان و خوزستان برای ساخت سیل بند و جلوگیری از نفوذ آب به شهر‌ها و واحد‌های مسکونی همکاری بسیار گسترده‌ای دارند و امیدواریم تا پایان بازسازی راه‌های روستایی، اصلی و فرعی همچنان با قوت با نیرو‌های راهداری همکاری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها