عربستان نمی‌تواند در چارچوب اوپک جای خالی نفت ایران را پر کند

عربستان در حال حاضر 500 هزار بشکه در روز کمتر از مقدار قید شده در توافق اوپک تولید می کند و می تواند بدون هیچ مشکلی این مقدار را به تولیدش اضافه کند. بیش از این مقدار نقض توافق خواهد بود.

عربستان نمی‌تواند در چارچوب اوپک جای خالی نفت ایران را پر کند
کد خبر: 287768
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۲:۳۳:۲۸

اعتمادآنلاین| تصمیم ترامپ برای لغو معافیت های تحریم های ایران می تواند توافق کاهش تولید نفت اوپک را از بین ببرد چون ضربه ای سخت به توانایی این ائتلاف برای هماهنگ کردن کاهش تولید است.

تصمیم ترامپ برای لغو معافیت ها، خریداران نفت ایران وسایر کسانی را که انتظار تمدید این معافیت‌ها را داشتند، شوکه کرد.

کاخ سفید اعلام کرد عربستان و امارات موافقت کرده‌اند نبود نفت ایران را جبران کنند ولی عربستان سعودی در این مورد سنجیده تر عمل می‌کند و تنها در صورت لزوم به تولیدش می افزاید. عربستان می تواند چند صد هزار بشکه نفت بیشتر از حد فعلی تولید کند و همچنان زیر سقف قرارداد اوپک باقی بماند ولی این مقدار برای جبران نفت ایران کافی نیست.

کامرزبنک طی یادداشتی اعلام کرد :« عربستان سعودی در حال حاضر 500 هزار بشکه در روز کمتر از مقدار قید شده در توافق اوپک تولید می کند و می تواند بدون هیچ مشکلی این مقدار را به تولیدش اضافه کند. بیش از این مقدار نقض توافق خواهد بود. باید دید عربستان برای این کار آماده است؟»

اگر عربستان از سقف توافق اوپک فراتر برود ، به این قرارداد ضربه می زند. بنابراین به نظر نمی رسد عربستان بدون مشورت با سایر اعضای اوپک این کار را انجام دهد چون همکاری عربستان با آمریکا گروه اوپک و متحدانش را زیر سوال می برد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعی کرد نگرانی این گروه را برطرف کند:« عربستان با همکاری سایر تولیدکنندگان نفت عرضه کافی نفت را به مشتریان تضمین می‌کند و اجازه نمی‌دهد تعادل بازار بر هم بخورد».

یعنی عربستان یک جانبه اقدام نخواهد کرد. این کشور که سال گذشته از ترامپ ضربه خورده این بار صبر می‌کند بشکه های نفت ایران واقعاً از صحنه خارج شوند بعد در مورد افزایش تولیدش تصمیم می گیرد. هر گونه افزایش تولیدی با نظر کل اعضای اوپک و متحدانش خواهد بود. عربستان پیش از اجلاس ماه ژوئن در وین تولید خود را بالا می برد ولی این افزایش بسیار کم و در چارچوب توافق خواهد بود.

ترامپ یک اهرم برای فشار بر عربستان دارد و آن هم قانون نوپک است. لایحه‌ای که ایمنی اعضای اوپک را طبق قانون آنتی تراست (نه به کارتل های بزرگ نفتی) از بین می‌برد. در صورت تصویب این قانون، وزارت دادگستری می‌تواند این کشورها را برای دستکاری قیمت نفت تحت پیگرد قانونی قرار دهد. عربستان مخالفت شدید خود را با این قانون اعلام کرده و ترامپ هنوز تصمیمی نگرفته است.

اگر قیمت نفت خیلی بالا برود، ترامپ حمایت خود را از قانون نوپک اعلام می کند. این تهدید به تنهایی عربستان را تحت فشار قرار می‌دهد ولی ریاض علاوه بر اهداف استراتژیک حفظ گروه اوپک و متحدانش، به بودجه خود نیز فکر می کند.

در این بین، تصمیم دولت ترامپ برای اعمال حداکثر فشار بر ایران جلوی آمریکا را برای فشار بر ونزوئلا می گیرد چون از راکد شدن بیشتر بازار نفت میترسد.

تصمیم آمریکا درمورد معافیت از تحریم‌های ایران ماه‌هاست یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار نفت بوده است. حالا با مشخص شدن این تصمیم، دورنمای بازار نفت بدبینانه است. حالا توپ در زمین اوپک و شرکایش قرار دارد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها