کد خبر: 287805
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۳:۱۳:۴۸
| |

رئیس مرکز خشکسالی اعلام کرد:

رشد 156 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ کم بارشی سال گذشته به طور کامل جبران شد

صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی گفت: از ابتدای مهر تا اول اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 156 درصد رشد داشته است.

رشد 156 درصدی بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل/ کم بارشی سال گذشته به طور کامل جبران شد
کد خبر: 287805
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۳:۱۳:۴۸

اعتمادآنلاین| صادق ضیاییان، رئیس مرکز خشکسالی درباره آخرین میزان بارش از ابتدای سال زراعی جدید گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای مهر تا اول اردیبهشت، مجموع بارش‌های کشور 289.4 میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل 113 میلی متر و بلندمدت 198 میلی متر بوده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 156 درصد و بلندمدت 46 درصد رشد داشته است، افزود: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی جدید، تاکنون بیش از 24 درصد یک سال زراعی کامل بارش دریافت کردیم که به این ترتیب نه تنها کم بارشی سال زراعی 97-96 به طور کامل مرتفع شد، بلکه بخشی از کم بارشی سال زراعی 96-95 جبران شده است.

ضیاییان با اشاره به اینکه تمامی استان‌ها بیش از دوره بلندمدت خود بارش دریافت کردند، بیان کرد: در این میان استان‌های ایلام 109 درصد، لرستان 106 درصد و مرکزی و همدان 90 درصد بیش از دوره بلندمدت خود بارش دریافت کردند.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: اگرچه استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان تا هفته‌های قبل کمتر از میزان بلندمدت خود بارش دریافت کرده بودند، اما بنابر آخرین آمار تا اول اردیبهشت سیستان و بلوچستان 6.4 درصد و کرمان 1.5 درصد بیش از دوره بلندمدت بارش دریافت کردند.

وی میزان بارش در اردیبهشت را مقداری بیش از نرمال پیش بینی کرد و افزود: براساس بولتن‌های هواشناسی، میزان بارش در اردیبهشت به ویژه در شمال غرب، بخش‌هایی از شمال و امتداد زاگرس و جنوب شرق کشور بیش از نرمال خواهد بود، ضمن آنکه در مابقی نقاط درصد قابل توجهی بارش نخواهیم داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بارش‌های تابستانه مقادیر قابل توجهی در طول دوره آماری نبوده است، بیان کرد: در تابستان امسال بارش‌های رگباری و نقطه‌ای به خصوص در مناطق مرتفع رخ خواهد داد که این امر می‌تواند تا حدی خطرناک باشد.

ضیاییان در پایان تصریح کرد: بارش‌های بیش از نرمال در مناطقی از کشور در اردیبهشت بدان معنا نیست که سیل اتفاق می‌افتد چرا که سیل پدیده‌ای است که تنها 48 تا 72 ساعت قبل از وقوع می‌توان آن را پیش بینی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها