عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد؛

ضرورت احداث سد برای ذخیره‌سازی آب/ اگر سدها نبودند خوزستان به زیر آب می‌رفت/ به جای انتقاد، آینده نگری کنیم

رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: اگر سدها نبودند 50 میلیارد متر مکعب آب را کجا باید ذخیره می‌کردیم؟ همه می‌گفتند در دوره خشکسالی به سر می‌بریم و باید از عمان و خلیج فارس آب بیاوریم آیا در آن شرایط باید سدها را خالی می‌کردیم؟

ضرورت احداث سد برای ذخیره‌سازی آب/ اگر سدها نبودند خوزستان به زیر آب می‌رفت/ به جای انتقاد، آینده نگری کنیم
کد خبر: 287811
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۳:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| رمضانعلی سبحانی‌فر درباره عملکرد دستگاه‌های مربوطه در رابطه با سیلاب اخیر گفت: اولا سیلاب اخیر در این حجم و در این بازه زمانی طی یکصد سال اخیر در کشور بی‌سابقه و پیش‌بینی نشده بود. اگرچه پیش‌بینی‌های هواشناسی گوشزدهایی داشت اما بهرحال آمادگی برای برخی شرایط وجود نداشت با این وجود همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها، نیروهای مسلح و مجموعه وزارت نیرو با ورود به موقع توانستند اوضاع را کنترل کنند و خسارت جانی را به کمترین میزان ممکن برسانند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم ما مشکلات تامین آب شرب، ریزگردها، مسائل زیست محیطی، منابع طبیعی، خاک کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و از مدار خارج شدن نیروگاه‌های برقابی را داشتیم که هر کدام از آنها با سیلاب اخیر تا حد زیادی حل شده و در این بین مجموعه‌های مختلف دست اندر کار از جمله وزارت نیرو نیز حداکثر تدابیر را برای مهار شرایط بحران و جلوگیری از ورود خسارت بکار بستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر کاستی‌هایی هم بود دلیل این بود که در این 4 دهه اخیر چنین اتفاقی نیفتاده بود، گفته می‌شود باید بسیتر رودها لایروبی می‌شد اگر مسیل آبی با فرضا 100 میلیون متر مکعب ظرفیت 20 میلیون متر مکعب هم لایروبی می‌شد حجم آب بعضا 5 برابر مسیل بود که قطعا لایروبی تاثیرگذار نبوده است.

وی با اشاره به انتقاداتی که در زمینه سدسازی‌ها مطرح شده گفت: در گذشته می‌گفتند سدها آب را نگه داشته و باعث تبخیر شده‌اند و دیگر اینکه آبی نیست که پشت سدها شود بنابراین شاهد ریزگردها هستیم اما امروز و در پی سیلاب اخیر بسیاری از منتقدین نظرشان اصلاح شده و این سوال را مطرح می‌کنند اگر سدها نبودند حجم 50 میلیارد متر مکعب آب را کجا باید ذخیره می‌کردیم؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اگر این سدها نبودند خوزستان و بسیاری از شهرها و روستاها کامل به زیر آب می‌رفتند. ما 50 میلیارد متر مکعب آب را با سدها نگهداشت کرده‌ایم که نشان می‌دهد مفید بوده و اهمیت خود را در این سیل نشان داده‌اند. اکنون هم معتقیدیم در جاهایی که مسیر پر آب داریم، می‌توان احداث سد داشت تا از تخریب و فرسایش خاک جلوگیری شود.

وی در پاسخ به اینکه برخی نیز گفته‌اند چرا آب پشت سدها قبل از سیل تخلیه نشده بود، گفت: عطش بی آبی ما را آزار می‌داد چگونه می‌توانستیم به یکباره و در یک فاصله کم این حجم از آب را تخلیه کنیم؟ کسی فکر نمی‌کرد این حجم از بارندگی داشته باشیم، همه می‌گفتند در دوره خشکسالی به سر می‌بریم و باید از عمان و خلیج فارس آب بیاوریم آیا باید سدها را خالی می‌کردیم؟ آیا زیر سوال نمی‌رفتیم؟ آیا سابقه داشته که حجم آب در عرض 72 ساعت به 50 میلیارد متر مکعب برسد؟ بهتر است به جای انتقاد به آینده نگری فکر کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها