کد خبر: 287918
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۸:۰۳:۴۱
| |

داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی:

تقویت نقش مجلس با استانی شدن انتخابات

داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس گفت: با توجه به اینکه نگاه قانون انتخابات جدید نسبت به کرسی‌های مجلس شورای اسلامی تناسبی و اکثریتی است بنابراین انتخابات استانی به نقش مجلس در مسایل کلان از نظر ملی کمک و تقویت می‌کند.

تقویت نقش مجلس با استانی شدن انتخابات
کد خبر: 287918
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۴ ۱۸:۰۳:۴۱

اعتمادآنلاین| داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مدافع استانی شدن انتخابات روز چهارشنبه بیان کرد: در این قانون ضمن اینکه حوزه های فرعی وجود دارد استان ها تبدیل به حوزه اصلی می شوند و براین اساس رای حوزه فرعی در اخذ سهم از کرسی های حوزه اصلی دیده شده است.


وی با اشاره به اینکه نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشتر محلی و منطقه ای بوده، اضافه کرد: دو اصل «قانون گذاری و نظارت» از وظایف اصلی نمایندگان است که در قانون جدید انتخابات و رویکرد استانی شدن آن، این دو اصل مبنای تصمیم گیری و تصویب قرار گرفته است.


محمدی ادامه داد: این قانون هم نگاه اکثریتی دارد و هم تناسبی است و به شکلی عمل می کند که درصد کسب آرای فهرست‌های احزاب، جبهه‌ها و نامزد‌های مستقل از کل آرای صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی خواهد بود و هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزد‌هایی که حداقل 15درصد آرای صحیح مأخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند مجاز به کسب کرسی استانی و تناسبی هستند.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: پس از تعیین سهم هر فهرست و نامزد‌های مستقل که کرسی به آن‌ها تعلق گرفته به ترتیب هر نامزدی که بالاترین رای را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به دست آورده است، تا سقف سهم هر فهرست از کرسی‌ها، به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: استانی شدن انتخابات به پر رنگ کردن نقش احزاب و پاسخگویی آنها به عملکرد نمایندگانشان در مجلس کمک می کند، اکنون احزاب از جایگاه خوبی برخوردار نیستند؛ بنابراین این قانون می تواند به جایگاه احزاب سیاسی و مشارکت جدی آنها در مسایل کشور کمک کند و در سال های بعد می توانیم اشکالات احتمالی قانون استانی شدن انتخابات را برطرف و قدم‌های بهتر و موثرتری برداریم.


وی افزود: در قانون جدید همه تفکرات در مجلس شورای اسلامی کرسی خواهند داشت. احزاب هر درصدی از کل آرا را به دست آورند آن درصد در تعداد کرسی استان ضرب می‌شود. مثلا در تهران اصولگرایان 42 درصد رای بیاورند، در 30 کرسی ضرب می‌شود و 12 و نیم کرسی به آنها تعلق می‌گیرد و اصلاحات مثلا 47 درصد رای را به دست می‌آورد و در 30 کرسی ضرب می‌شود و 16 کرسی را کسب می‌کنند و چند کرسی باقی مانده به بیشترین آرای مستقلان اختصاص می‌یابد.


محمدی در خصوص سهم اقلیت های دینی و اقوام نیز در سیستم استانی شدن یادآور شد: اقلیت های دینی و قومی به دو شیوه 'قرار گرفتن در لیست های حزبی و جبهه ای' و نیز 'سهم کرسی مستقلین 'می توانند سهم خود را در مجلس به دست بیاورند.


در جلسه علنی روز گذشته(سه شنبه) مجلس شورای اسلامی شیوه «تناسبی- استانی» به عنوان مدل انتخابات مجلس به تصویب نمایندگان رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها