وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی:

مقررات اکران باید دقیق رعایت شود/ جشنواره جهانی فیلم فجر گام های موفقی برداشته است/ اختیارات سرپرست سازمان سینمایی با رییس سازمان تفاوتی ندارد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت اعتمادسازی بین سینماگران و وزارتخانه اعلام کرد: مقررات اکران باید دقیق رعایت شود و اگر چیزی پروانه نمایش می‌گیرد، همان نمایش داده شود.

مقررات اکران باید دقیق رعایت شود/ جشنواره جهانی فیلم فجر گام های موفقی برداشته است/ اختیارات سرپرست سازمان سینمایی با رییس سازمان تفاوتی ندارد
کد خبر: 288082
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۲۰:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعباس صالحی عصر پنجشنبه 5اردیبهشت در بازدید از نمایشگاه تجهیزات و فناوری های سینمایی در پردیس چارسو همزمان با برگزاری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد توقیف فیلم رحمان 1400 دو هفته بعد از اکران آن گفت: من از جزئیات بحث ها مطلع نبودم، ولی حرفه ای بودن را باید در کل مسیر رعایت کنیم. یکی از مشخصات حرفه ای بودن این است که حتما مقررات اکران را به دقت رعایت کنیم.


وی ادامه داد: اما اگر چیزی مجوز اکران می یابد، همان چیزی که مجوز دارد، اکران شود. این امر نوعی اعتمادسازی ایجاد می کند، نباید فضا را به سمت مچ گیری های بعد از اکران ببریم. هم وزارتخانه باید به سینماگر و پخش کننده اعتماد کند و هم آنها به ما اعتماد کنند، مواردی از این قبیل (رحمان 1400) نظام اعتماد را مختل می کند.


صالحی تاکید کرد: اگر هزینه ها روشن باشد که اگر تخلفی صورت گرفت از آن اغماض نمی شود، بعدا می توانیم سیستم اعتماد به همدیگر را بالا ببریم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برگزاری مستقل یا جداگانه جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر اظهار داشت: بحث جدایی یا همزمانی برگزاری دو جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر به اعتبار دوره طولانی برگزاری هم زمان آنها در سال های گذشته، از مدت ها قبل مطرح است.


وی ادامه داد: از چهار سال قبل که جشنواره جهانی از جشنواره ملی جدا شد، مانند هر رویداد دیگری موافقان و مخالفانی دارد و باید به نظر همه احترام گذاشت که استدلال های خود را دارند.


صالحی گفت: اما اینکه در چهار سال گذشته برگزاری مستقل جشنواره ادامه یافته نشان می دهد؛ سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی این بوده که برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به ادغام ارجح است و با همین نگاه امسال چهارمین دوره را گذرانده است.


عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: اما به طور طبیعی ممکن است این تصمیم منتقدانی داشته باشد. این مسیر با نگاهی که بوده تعقیب شده و تغییری در این تصمیم وجود نداشته است.


وی ادله برگزاری مستقل جشنواره جهانی فیلم فجر را اینگونه برشمرد و گفت: جشنواره جهانی فجر توانسته دبیرخانه ثابت مستمر داشته باشد، استمرار به قدرت تکمیل و تکامل انجامیده و با متمرکز کردن در حوزه بین الملل فرصت های بین المللی را برای سینمای ایران کشف کرده است. جشنواره در طول چهار سال قدم هایی را برداشته که محسوس است، در حوزه فضای هنر سینما از طریق جشنواره، فرصت های ارتباطی بین سینمای ایران و سینمای جهان فراهم آورده، برای بازار بین الملل فرصت سازی کرده و فرصتی در دیپلماسی فرهنگی در آسیا و کشورهای مسلمان و همسایه پدید آورده است.


وی افزود: این قدم ها با برگزاری مستقل جشنواره طی شده است و حتما با نگاه انتقادی ممکن است دیدگاه های دیگری وجود داشته باشد، ولی جشنواره جهانی فیلم‌ فجر در حوزه اقتصاد سینما، در حوزه فرهنگ و دیپلماسی سینما گام های قابل توجهی برداشته است.

صالحی در مورد حضور حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی در وزارت ارشاد توضیح داد: جایگاه سرپرست از لحاظ اختیارات و وظایف، همه اختیارات و وظایف رئیس سازمان را دارد و از لحاظ میزانی که به کار می پردازد به همان جدیت است.


وی تاکید کرد: سرپرست در جایگاه وزیر می تواند سه ماه باشد؛ ولی در جایگاه های دیگر قید زمانی ندارد. انتظامی از لحاظ اختیارات و وظایف و هم جدیت شخصی در کار و هم جنبه های حقوقی قانونی مشکلی در وظایف سرپرستی سازمان سینمایی ندارد، وی زمانی را برای تصمیم گیری نهایی می خواست که امیدواریم به زودی به نتیجه گیری نهایی برسیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تغییرات محتمل در سازمان سینمایی و شورای پروانه ساخت با توجه به تعلل های اخیر در صدور پروانه ساخت نیز گفت: مهم ترین تغییرات در حوزه استان ها و شهرستان ها در مسیر اتفاقات در سینمای استان ها از لحاظ اکران است. توزیع بودجه سازمان سینمایی برای تخصیص بودجه بیشتر به حمایت از تولید است. اکنون 30 درصد بودجه به تولید تخصیص می یابد.


وی افزود: بخش دیگر کوچک سازی و چابک سازی و مسیر شفافیت است که مسیر وزارتخانه بوده و با جدیت تعقیب می شود.


صالحی در مورد کاهش زمان صدور پروانه ساخت نیز توضیح داد: این امر مهم است؛ زیرا سرمایه گذاران نمی توانند زیاد صبر کنند. تاکید من و رییس سازمان سینمایی این است که زمان را از دست ندهیم تا سرمایه گذار بتواند در فاصله زمانی روشن تری به جواب برسد و حتما این قضیه را دنبال خواهیم کرد.


سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از 250 مهمان از 58 کشور جهان شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند.


در این دوره 163 فیلم از 64 کشور جهان در بخش های مختلف شامل 9 فیلم کوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم کوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده خواهند شد.


بازار فیلم از 29 فروردین تا سه اردیبهشت برگزار می شود، 80 نفر از مهمانان جشنواره مربوط به بخش بازار هستند و در میان این افراد 46 خریدار از 22 کشور حضور دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها