عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت:

رونق تولید خودروسازان نیازمند برنامه ملی است

امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: رونق تولید خودروسازان نیازمند برنامه ملی است و بدون چنین برنامه ای هر روز بر تعداد خودروهای ناقص در کف کارخانجات افزوده می شود.

رونق تولید خودروسازان نیازمند برنامه ملی است
کد خبر: 288189
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۰:۵۱:۵۸

اعتمادآنلاین| امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: در هفته های گذشته وزیر صنعت با حضور در جمع قطعه سازان و خودروسازان خواستار افزایش تیراژ (شمارگان تولید) خودرو شد و پیرو این دستور، تولید خودروسازان حدود 2 برابر شد.


وی با بیان اینکه مشکلات خودروسازان واقعیت دارد و خواب و خیال نیست، اظهار داشت: اگر قرار بود مشکلات با دستور حل شود، اصلا نباید به وجود می آمد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون خودروسازان بطور موقت هر آنچه در توان دارند تولید می کنند، اما به دلیل نقص در قطعات قادر به تجاری سازی و ارائه خودروها به بازار نیستند.


وی گفت: مشکلات قطعات خاص (مثل کامپیوتر خودرو) همچنان باقی مانده و با سخت تر شدن تحریم ها تامین آنها سخت تر می شود؛ بنابراین در وضعیت کنونی، تولید خودرو انجام می شود، اما بجای بازار از پارکینگ های خودروسازان سر در می آورد.


کاکایی به افزایش قیمت لوازم یدکی در روزهای گذشته نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز خطوط تولید خودروسازان، این لوازم کمتر به بازار یدکی می رسد.


وی یادآور شد: خودروسازان از حدود یک ماه پیش از نوروز، برنامه عمق بخشی به تولیدات خود را آغاز کردند که اکنون در میانه راه است، اما به تنهایی قادر به طی این مسیر نیستند، زیرا برخی فناوری ها به راحتی قابل دسترسی نبوده یا دستیابی به آنها اقتصادی نیست.


عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در وهله نخست باید منابع مالی مورد نیاز خودروسازان تامین شود، اضافه کرد: پارسال ایران خودرو و سایپا هر یک بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی اعلام کردند که باید تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی که در ایام پایانی سال 97 دریافت کرده و به حساب قطعه سازان واریز کردند را نیز به بدهی های قبلی آنها اضافه کرد.


وی اظهار داشت: مقایسه تسهیلات یاد شده با گردش مالی سالیانه 70 هزار میلیارد تومانی خودروسازان حاکی است که فقط پاسخگوی چند ماه نیازها خواهد بود و بر این اساس دولت باید برای تامین مالی خودروسازان برنامه داشته باشد، اما کمتر در این زمینه صحبت می شود.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه ظرفیت های مالی، فناوری و حرکتی کشور محدود است، تاکید کرد: ارتقای داخلی سازی خودروها نیازمند برنامه هماهنگ ملی است.


وی گفت: علاوه بر 2 خودروساز بزرگ داخلی، 28 خودروساز دیگر در کشور فعالند که سی. کی. دی کار (مونتاژکننده قطعات نیمه کامل) هستند، اما هیچ برنامه ای برای آنها پیش بینی نشده است.


کاکایی بیان داشت: در شرایط کنونی، همه خودروسازارن و قطعه سازان با تلاش مضاعف به دنبال تولید هستند، اما مشابه آنچه پارسال شاهد آن بودیم تعداد خودروهای ناقص تولید شده در حال افزایش است.


وی خاطرنشان کرد: حتی خودروسازان همکاری با وزارت دفاع برای تولید برخی قطعات مهم و کلیدی نظیر یی.سی.یو (کامپیوتر خودرو) را آغاز کرده اند، اما فراموش نکنیم هر خودرو از چند هزار قطعه تشکیل شده و حتی اگر یکی 2 قطعه آن تامین نباشد، قادر به تجاری سازی آنها نخواهیم بود.


عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با تقدیر از تلاش همه خودروسازان و بویژه قطعه سازان که با وجود طلب های سنگین و زیاندهی بالا همچنان امیدوارانه به تولید ادامه می دهند، تاکید کرد: در این شرایط نیازمند هماهنگی کامل بین این مجموعه ها هستیم تا در شرایط محدود کنونی بتوانیم بهترین استفاده را انجام دهیم.


وی یادآور شد: پژو- سیتروئن و رنو در حالی که هر یک پس از برجام بیش از 200 میلیون دلار سرمایه گذاری در کشورمان انجام داده بودند، براحتی بازار ایران را ترک کردند، همچنین هزینه های مواد اولیه بیش از 2 برابر شده و خریدهای اعتباری قطع شده است؛ در چنین شرایطی هماهنگی کامل در صنعت خودروسازی و قطعه سازی بیش از پیش اهمیت می یابد.


کاکایی گفت: برخی در این شرایط از خصوصی سازی صنعت خودرو صحبت به میان می آورند، باید گفت هرگونه راه حل میانی به نوعی انحراف اذهان و عقب انداختن حل مساله است و هرچقدر حل مشکل را عقب بیاندازیم، بر عمق آن افزوده می شود.


پیشتر «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت تامین مواد اولیه، نقدینگی و بازار را از الزام های تولید برشمرد و گفت: باید مواد اولیه را از داخل یا خارج تامین کنیم و در حوزه نقدینگی به مشارکت و همکاری هر چه بیشتر نظام بانکی نیاز داریم.


حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.


بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.


سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها