میانجی‌گری مسکو بین ریاض و دمشق

پایگاه اطلاع‌رسانی آسیا تایمز از تلاش عربستان برای نزدیک کردن ریاض به سوریه خبر داد.

میانجی‌گری مسکو بین ریاض و دمشق
کد خبر: 288198
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک روزنامه از تلاش عربستان برای نزدیک کردن ریاض به سوریه خبر داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی آسیا تایمز خبر داد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با هدف آشتی دادن و بازگرداندن روابط بین عربستان و سوریه، فرستاده ویژه خود را به ریاض و از آنجا به دمشق اعزام کرد.

بر اساس این گزارش، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، قبل از عید پاک به ریاض و از آنجا به دمشق رفت و پیام ولادیمیر پوتین را تسلیم رهبران دو کشور کرد.

این پایگاه اطلاع‌رسانی به نقل از تحلیلگران نزدیک به دولت سوریه خبر داد: عربستان آمادگی خود را برای برقراری مجدد روابط با سوریه اعلام کرده است.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: عربستان در سال 2012، در دوره سلطنت عبد‌الله ، سفیر خود را از دمشق فرا خواند و از بشار اسد خواست تا از قدرت کناره‌گیری کند. همچنین طی سال‌های 2012 تا 2015 از گروه‌های مسلح به شکل وسیعی حمایت کرد و به این گروه‌ها اجازه دستیابی به پول و سلاح را داد.

اما این روند، بعد از روی کار آمدن سلمان در ژانویه سال 2015 به سرعت به پایان رسید، به نحوی که حمایت سیاسی و نظامی از گروه‌های مخالف به شکل قابل توجهی کاهش یافت. این روند بعد از محاصره قطر در سال 2017 سرعت بیشتری هم به خود گرفت.

به اعتقاد تحلیلگران، این روند به حدی رسید که ریاض، عمرالبشیر رئیس‌جمهور برکنارشده سودان را، که جزو متحدانش محسوب می‌شد، در دسامبر گذشته به دمشق اعزام کرد و دو متحد دیگر عربستان در شورای همکاری خلیج‌فارس نیز سفارت خود را در دمشق گشودند.

نویسنده این تحلیل در پایان معتقد است: هیچ پیشینه تاریخی منفی‌ای بین اسد و محمد بن سلمان وجود ندارد. در کنار آن، روس‌ها تلاش می‌کنند تا از اهرم عربستان برای تقابل با آن سوی معادله قدرت منطقه یعنی ترکیه و ایران استفاده کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها