کد خبر: 288237
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

چرا خوزستان غرق می شود؟

به دلیل نبود نگاه علمیِ دقیق، تحلیلی و کارشناسی نسبت به برآیند سال آبی، عدم مدیریت درست ورود و خروج سدها، عدم رهاسازی و تخلیه به موقع سدها و آبگیری بیش از اندازه با نگاهی صرفا اقتصادی، بدون در نظر گرفتن اثرات مخرب آن، خوزستان در حال غرق شدن است.

چرا خوزستان غرق می شود؟
کد خبر: 288237
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سامان پارسی: بحران مدیریت در چهل سال اخیر به گونه ایی سبب تولید بحران در زندگی انسان ایرانی شده، که زیست در بحران برای انسان ایرانی امری طبیعی و مانوس شده است.

از ابتدای انقلاب تا امروز, بحران به تکرار در زندگی انسان ایرانی حادث شده و زندگی در بحران برای انسان ایرانی به عادتی معمول تبدیل شده است. سیل خوزستان نیز یکی از این بحران های مدیریتی است. پس از حدود یک دهه خشکسالی وارد سالی تر شدیم و باران های بسیار باعث ورود حجم زیادی آب به سدهای خوزستان شد.

به دلیل نبود نگاه علمیِ دقیق، تحلیلی و کارشناسی نسبت به برآیند سال آبی، عدم مدیریت درست ورود و خروج سدها، عدم رهاسازی و تخلیه به موقع سدها و آبگیری بیش از اندازه با نگاهی صرفا اقتصادی، بدون در نظر گرفتن اثرات مخرب آن، خوزستان در حال غرق شدن است. سد کرخه که صرفا با نگاهی آماری توسط تکنوکرات هایی مانند هاشمی و امثال ایشان برای داشتن سدی بزرگ در خاورمیانه ساخته شد.

برای اولین بار است به طور کامل و حتی بیش از ظرفیت آبگیری شده است. مسئله مهم در حال حاضر ایستایی و مقاومت سد در چنین شرایطی است که برای اولین بار به آزمون گذاشته می شود.

مسئله دیگر یک میلیارد متر مکعب آبی است که بیش از ظرفیت سد کرخه آبگیری شده و با توجه به بارش های پیش رو می باید هر چه زودتر رها شود. رها سازی این حجم از آب با توجه به ورودی بالا دست نیاز به زمان زیادی دارد. اما در حال حاضر این زمان در دسترس نیست برای همین می باید خروجی سد کرخه افزایش یابد.

این افرایش حجم خروجی باعث غرق شدن 190 روستا، 4 شهر و هزاران هکتار زمین زراعی شده است. فاجعه بزرگتر اما هنوز در راه است. زیرا با باران های شدید پیش رو مدیریت سد مجبور است ورودی و خروجی سد کرخه را یکسان کند، یعنی اگر مثلا 8000 هزار متر مکعب آب وارد سد کرخه شود باید خروجی سد کرخه نیز همین مقدار باشد و این یعنی سیلی مانند سیل لرستان وارد شهرهای خوزستان می شود. به اینها اضافه کنید ارتفاع آبگیری سد را که 224.5 متر است و حداکثر میزان ارتفاع آبگیری سد برای سیلاب ها 230 متر است. وزیر نیرو در مصاحبه ایی گفته بود اگر ارتفاع آب به حداکثر میزان آبگیری برسد مجبور به رها سازی آب تا هفت برابر ظرفیت معمول هستیم.

تمام اینها یعنی خوزستان در حال غرق شدن است. و وزیر نیرو، مدیریت سدهای کرخه و دز، استاندار خوزستان و مدیر آب و برق خوزستان مقصر فاجعه غرق شدن خوزستان هستند. فاجعه ایی که به دلیل مدیریت ناکارآمد در حال وقوع است، مدیریتی که هیچ برنامه ریزی نه برای شرایط عادی دارد، نه بحران و حضورشان نیز بحران زا است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها