علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

امیدواریم از طریق مذاکره بتوانیم زندانیان را مبادله کنیم/ پیشنهاد تبادل زندانیان، اقدامی برای دفاع از حقوق ایرانیان است

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان؛ اقدامی مناسب و دیپلماتیک برای دفاع از حقوق و آزادی اتباع ایرانی است که به ناحق در آمریکا زندانی شده‌اند و امیدواریم از طریق مذاکره بتوانیم این زندانیان را مبادله کنیم.

امیدواریم از طریق مذاکره بتوانیم زندانیان را مبادله کنیم/ پیشنهاد تبادل زندانیان، اقدامی برای دفاع از حقوق ایرانیان است
کد خبر: 288357
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۶ ۱۹:۰۴:۴۸

اعتمادآنلاین| علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز جمعه با بیان اینکه نخستین بار نیست که ما در زمینه مبادله زندانیان با آمریکایی‌ها مذاکره، توافق و عمل کرده‌ایم، بیان کرد: با توجه به مسئولیت وزارت امور خارجه در دفاع از اتباع ایرانی و اینکه آمریکایی‌ها، تعداد قابل‌توجهی از افراد تحصیل‌کرده ما را به بهانه دور زدن تحریم‌ها و با فشار به کشورها به آمریکا مسترد و آن‌ها را زندانی کرده‌اند؛ پیشنهاد دکتر ظریف گامی در جهت احقاق حقوق ایرانیان است.


وی ادامه داد: اقدام آمریکا در مورد اتباع، نخبگان و ملت ایران، ظالمانه بوده و آمریکا سال‌هاست که این رویه را دنبال می‌کند.


بروجردی با بیان اینکه اصل اقدام و پیشنهاد دکتر ظریف یک ضرورت برای دستگاه دیپلماسی کشور است، تصریح کرد: دفاع از حقوق ایرانیان از وظایف مسلم وزارت امور خارجه است؛ چارچوب و چگونگی اجرای این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی به تصویب می‌رسد؛ این پیشنهاد زمینه‌ساز اقدامات مناسب و راهگشای بعدی و در راستای آزادی اتباع ایرانی خواهد بود که با ادعاهای واهی آمریکا مبنی بر دور زدن تحریم‌ها به ناحق در زندان‌های این کشور زندانی شده‌اند.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌ها صحنه جنگ دیگری است که آمریکا علیه نام جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده و مجزا از مقوله دفاع از حقوق ایرانیان است.


بروجردی افزود: ما این را به‌عنوان یک انحراف از توافق‌هایی که آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی ایران و در قالب برجام با تعداد قابل‌توجهی از کشورهای شاخص جهان انجام دادند، دنبال خواهیم کرد و قطعاً آمریکا و ترامپ به جایی نخواهند رسید؛ اظهارات باراک اوباما مبنی بر اشتباه بودن تصمیمات ترامپ و اینکه هیچ‌گاه نتوانسته‌اند تحریم‌ها را در مورد ایران اعمال کنند و اینکه ایرانی‌ها به‌عنوان یک ملت هوشمند همیشه تحریم‌ها را دور زده‌اند؛ واقعیتی است که از زبان مسئول عالی‌رتبه آمریکایی عنوان شده است.


وی ادامه داد: تحریم‌های آمریکا هیچ‌گاه نتوانسته است بر استقامت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران اثر داشته باشد؛ آمریکا با تحریم راه به جایی نخواهد برد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم شرکت‌های آمریکایی را به دنبال خواهد داشت.


نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما هیچ‌گاه در برابر تحریم‌های آمریکا جا نزده‌ایم و به شیوه‌های مختلف مشکلات خود را حل کرده‌ایم، بار دیگر تأکید کرد: بحث تحریم‌ها و دفاع از حقوق ایرانیان دو مقوله جدا از یکدیگر هستند و باید با جدیت پیگیری شود.


به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در دفتر نمایندگان ایران در سازمان ملل گفت: نامه‌ای از «رابرت اوبرین» نماینده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده که خواستار آزاد کردن زندانیان آمریکایی در ایران بوده است.


وی یادآور شد که به معاون خود گفته نامه‌ای به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بنویسد که ظاهراً درباره پیشنهاد مبادله زندانیان یا طرح موضوع ایرانیانی بوده که به اتهام نقض قوانین تحریمی ایالات‌متحده دستگیر شده‌اند.


وزیر خارجه ایران همچنین گفت که 6 ماه پیش به دولت ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد مبادله زندانیان داده اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها