آژانس بین‌المللی انرژی:

بحران آب، صنعت نفت عراق را به چالش می‌کشد

تولید نفت عراق به دلیل کمبود آب برای تزریق به چاه‌ها به منظور پمپاژ ممکن است با کندی صورت گیرد و روند صعودی تولید این کشور با مشکل مواجه شود.

بحران آب، صنعت نفت عراق را به چالش می‌کشد
کد خبر: 288362
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۷:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| آژانس بین المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که تولید نفت در دهه گذشته تقریبا دو برابر شده است و روند افزایشی تولید عراق ممکن است، جایگاه کانادا را به دتبه چهارم برساند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این آژانس افزود: «کمبود منابع آبی عراق ممکن است منجر به کاهش تولید این کشور شود که حتی در طولانی‌مدت منجر به افزایش قیمت نفت می‌شود».

سال‌ها جنگ، خشونت و بحران بسیاری از زیرساخت‌های عراق را نابود کرده است. این درحالی است که در سال‌های اخیر شرکت‌های بزرگ نفتی چون «بی پی»، «ایکس او ام» و «ای ان آی» سرمایه‌گذاری‌ها و رشد خوبی به صنعت نفت این کشور داده‌اند.

در دهه گذشته عراق 20 درصد به تولید نفت خود افزوده است و پیش‌بینی می‌شود که اگر این کشور مشکل آب خود را حل کند، میزان تولید آن به شش میلیون بشکه در روز نیز برسد. اکنون تولید نفت عراق به رقم چهار میلیون و 700 هزار بشکه رسیده که نسبت به تولید دو میلیون و 300 هزار بشکه‌ای سال 2009 افزایش چشمگیری داشته است.

برای دستیابی به تولید نفت استاندارد، عراق نیاز به تزریق سه میلیون بشکه آب به منابع خود برای برداشت دارد. همینطور صنعت نفت عراق نیاز به پنج میلیون بشکه آب دارد. به طور کلی به ازای هر بشکه نفت یک و نیم بشکه آب برای برداشت نیاز است.

عراق نیاز دارد تا 70 درصد این آب را از کشورهای همسایه تامین کند.این درحالی است که میزان آب رودخانه‌های عراق تا 40 درصد در 20 سال گذشته کاهش یافته است.

آژانس جهانی انرژی تاکید کرد که کیفیت آب عراق نیز پایین آمده است و شور شدن آن برای این صنعت مضر خواهد بود. در سال 2018 بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت عراق به دلیل چهار برابر بودن شوری آب مدتی با کاهش تولید مواجه بود.

عراق قصد دارد با شیرین سازی آب خلیج‌فارس و انتقال آن به شمال این کشور به میزان پنج میلیون بشکه آب در روز به این صنعت تزریق کند.

بحران آب تنها مشکلی نیست که عراق باید بر آن فائق بیاید. مهمتر از همه نیاز به امنیت و ثبات در کشور است که می‌تواند منجر به رشد بی‌سابقه صنعت نفت در این کشور شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها