کد خبر: 288435
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۹:۴۲:۳۹
| |

ملکشاهی‌راد عضو کمیسیون عمران در مجلس:

دولت باید شرایط برای جلوگیری از وقوع دوباره فجایع سیل فراهم کند

عضو کمیسیون عمران در مجلس گفت: وزیر نیرو در این مدت بارها اعتراف کرده است که اگر در لرستان سدهای متعدد ساخته شده بود این میزان خسارت‌ها ناشی از سیل به وجود نمی‌آمد.

دولت باید شرایط برای جلوگیری از وقوع دوباره فجایع سیل فراهم کند
کد خبر: 288435
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۰۹:۴۲:۳۹

اعتمادآنلاین| محمدرضا ملکشاهی‌راد با اشاره به دلایل خسارت‌های بالای سیل در استان لرستان و راه‌های مقابله با سیل‌های بعدی، گفت: باید این واقعیت که مسئولان وزارت نیرو اعتقادی به سدسازی آن هم در استان لرستان نداشتند را پذیرفت چراکه از 51 میلیارد مترمکعب آب که در مخازن سراسر کشور ذخیر می‌شود تنها 206 میلیون مترمکعب یـــا کمتر از نیم درصد به لرستان تخصیص داده می‌شود، این درحالی است که بیش از 11درصد آب‌های روان کشور مربوط به لرستان است.

کارشناسان باوجود شناخت اقلیم استان لرستان با ساخت سد در این استان مخالفت کرده‌اند

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از کارشناسان باوجود شناخت اقلیم استان لرستان با ساخت سد در این استان مخالفت کرده‌اند، ادامه داد: ساخت سدهایی در این استان به دلیل اصرارهای نمایندگان مجلس در سال‌های گذشته تصویب شده اما دولت از ساخت این سدها سرباز زده یا ساخت آن‌ها را در نیمه راه متوقف کرده است.

وزیر نیرو در این مدت بارها اعتراف کرده است که اگر در لرستان سدهای متعدد ساخته شده بود این خسارت‌ها به وجود نمی‌آمد

وی یادآور شد: وزیر نیرو در این مدت بارها اعتراف کرده است که اگر در لرستان سدهای متعدد ساخته شده بود این میزان خسارت‌ها ناشی از سیل به وجود نمی‌آمد.

این نماینده مجلس معتقد است میزان خسارات ناشی از سیل و کم‌کاری‌های صورت گرفته در لرستان و خوزستان به حدی است که می‌توان گفت؛ کارشناسان مخالف سدسازی نفوذی بوده‌اند چراکه آن‌ها پیش‌بینی چنین سیلی را داشته‌اند.

دولت باید شرایط برای جلوگیری از وقوع دوباره فجایع سیل فراهم کند

عضو کمیسیون عمران در مجلس اظهار کرد: دولت باید شرایط برای جلوگیری از وقوع دوباره فجایع ناشی از سیل فراهم کند و در این راستا بودجه سدهایی -که مطالعات‌شان انجام شده- را افزایش دهد.

وی در ادامه توضیح داد: اگرچه دولت سال جاری با محدودیت‌های جدی بودجه‌ای رو به رو است اما اگر منابع درآمدی همچون فروش نفت، عوارض و مالیات تامین شود 62هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی می‌رسد که می‌توان بخشی از این بودجه را به سدسازی اختصاص داد اما بخش اصلی بودجه سدسازی را باید در لایحه بودجه سال 99 در نظر گرفت چراکه بودجه امسال بسته شده است و نمی‌توان بیش از این از آن توقع داشت.

نمی‌توان بر روی برداشت از صندوق توسعه ملی نیز چندان حساب باز کرد

ملکشاهی‌راد بیان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه امسال باید 34درصد از درآمدهای مازاد نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد اما به دلیل مشکلات اقتصادی این عدد به 20 درصد رسید بنابراین نمی‌توان بر روی برداشت از صندوق نیز چندان حساب باز کرد.

عضو کمیسیون عمران در مجلس تاکید کرد: دولت باید در سال آینده لرستان را در اولویت قرار دهد و برای اجرای شدن عملیات سدسازی در لرستان تلاش کند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها