زنگ خطر برای دوومیدانی ایران/ ورزشکاران ایرانی در آسیا تنها 2 مدال کسب کردند

تیم ملی دوومیدانی ایران با یک ترکیب 16 نفره عازم مسابقات قهرمانی آسیا شد و حاصل کار آن‌ها تنها دو مدال در پرتاب دیسک بود.

زنگ خطر برای دوومیدانی ایران/ ورزشکاران ایرانی در آسیا تنها 2 مدال کسب کردند
کد خبر: 288471
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۰:۴۷:۳۴

اعتمادآنلاین| مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا از یکم تا چهارم اردیبهشت به میزبانی دوحه قطر برگزار شد. تیم ملی دوومیدانی ایران با ترکیب 16 نفره عازم این رقابت‌ها شد اما حاصل این تعداد ورزشکار تنها دو مدال طلا و نقره در پرتاب دیسک بود. احسان حدادی و بهنام شیری تنها مدال آوران ایران در این دوره از مسابقات بودند و تیم ملی دوومیدانی ایران را در رده‌بندی مدالی در رده یازدهم قرار دادند. در این دوره از مسابقات حسین کیهانی و حسن تفتیان با وجودی که انتظار می‌رفت از عنوان قهرمانی دوره قبل خود در آسیا دفاع کنند اما بدون مدال به ایران بازگشتند تا شوکی برای تیم دوومیدانی ایران باشند.

رئیس فدراسیون دوومیدانی قبل از اعزام ورزشکاران به دوحه امیدوار بود تا تیم ملی بتواند نتیجه خوبی را به دست آورد، اما در این دوره تنها پرتاب دیسک بود که ناجی شد و دو مدال آن‌هم یک طلا و یک نقره را سهم کاروان دوومیدانی ایران کرد. در این مسابقات برخی از ورزشکاران شاخص به دلیل آسیب، بیماری و یا بی‌انگیزگی نتوانستند انتظارات لازم را در برخی ماده‌ها برآورده کنند و سکوهای آسیایی از دست رفت.

اکنون با کسب تنها دو مدال برای کاروان 16 نفره دوومیدانی در قهرمانی آسیا زنگ خطر این رشته به صدا در آمده است. به گفته مسئولان و دوومیدانی‌کاران شاخص شرایط کسب سهمیه المپیک 2020 در رشته دوومیدانی نسبت به ادوار گذشته سخت‌تر شده و زمان زیادی هم تا مسابقات قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک باقی نمانده است. اکنون به نظر می‌رسد فدراسیون دوومیدانی باید چاره اساسی بیاندیشد و مشکلات را بررسی کند تا دوومیدانی ایران در کاروان ورزشی المپیک توکیو بدون نماینده نباشد.

دوومیدانی ایران در قهرمانی آسیا 2017 که به میزبانی هند برگزار شده بود به 4 مدال طلا و یک برنز و در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نیز به دو مدال طلا و یک نقره رسیده بود. می‌توان گفت قهرمانی آسیا دوحه یکی از کممدال‌ترین ادوار قهرمانی آسیا برای دوومیدانی ایران است.

اولین شوک به دوومیدانی ایران / حسین کیهانی به سکو 3 هزارمتر نرسید

حسین کیهانی که در قهرمانی آسیا 2017 و بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا مرد طلایی دوی 3 هزار متر با مانع بود در این دوره از رقابت‌ها پنج شد تا شوک بزرگی برای کاروان دوومیدانی ایران باشد. در حالی که او در دوره قبل قهرمانی آسیا (هند) با رکورد 8:43.82 به مدال طلا رسیده بود در این دوره با رکورد 8:36.44 پنجم شد. البته حسین کیهانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا با رکورد 8:22.79 به مدال طلا رسیده بود که اگر در این مسابقات آن رکورد را تکرار می‌کرد می‌توانست مدال طلای این دوره از رقابت‌ها را بر گردن اندازد اما ورزشکار بحرینی با رکورد 8:25.87 سکوی نخست این ماده را تصاحب کرد.

امیر مرادی در 800 مصدوم و در 1500 ششم شد

شاید یکی دیگر از شانس‌های کسب مدال در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا، امیر مرادی در دوهای استقامت بود. کسی که در بازی‌های آسیایی جاکارتا توانست در دوی 800 متر به مدال نقره دست یابد. اما او در این دوره از بازی‌ها از حضور در دوی 800 متر به دلیل سرماخوردگی انصراف داد و در دوی 1500 متر هم ششم شد. مسلمنیادوست هم که در دوره قبل به مدال برنز 1500 متر رسیده بود در این دوره هرچند رکورد خود را حدود 2 دقیقه بهبود داد اما در رده نهم ایستاد و دستش از کسب مدال بازماند.

حسین کیهانی و امیر مرادی مدت‌ها است که در کنار سجاد مرادی دارنده چندین مدال آسیایی تمرین می‌کنند و به نتایج خوبی هم رسیده اند. شاید مشکلاتی چون قرارداد نداشتن سجاد مرادی با فدراسیون به دلیل پایین بودن دستمزد و بی انگیزگی خود ورزشکاران در نتیجه گرفتن‌شان بی تأثیر نباشد.

تفتیان باز هم بدون مدال / بهانه یا آسیب؟

حسن تفتیان یکی از ورزشکاران صاحب نام در دوومیدانی است که در بازی‌های آسیایی جاکارتا در دو ماده شرکت کرد و بدون کسب مدال به ایران بازگشت. با توجه به برگزاری اردوی فرانسه و استفاده از مربی فرانسوی قبل از این مسابقات آن‌هم در شرایطی که فدراسیون با برگزاری اردو و گرفتن مربی خارجی مخالف بود نشان دهنده این است که مسئولان فدراسیون و اعضای کمیته فنی امید زیادی به کسب مدال طلای 100 متر آسیا توسط تفتیان داشتند. تفتیان اما با شرکت نکردن در فینال این مسابقات شانس کسب مدال را از دست داد. او در حالی که در مقدماتی و نیمه نهایی 100 متر به ترتیب با رکوردهای 10.26 و 10.25 به فینال رسیده بود در فینال این رقابت‌ها حاضر نشد. هرچند که فدراسیون علت این غیبت را مصدومیت تفتیان از ناحیه پشت ران در نیمه نهایی اعلام کرد اما با توجه به رکوردهای سایر ورزشکاران در فینال (رکوردهای نفرات اول تا سوم فینال 100 متر: 10.10، 10.13 و 10.18) این شائبه برای برخی به وجود آمد که تفتیان مصدومیت را بهانه کرده است.

بهانه یا آسیب هرچه که بود در حالی رخ داد که همه انتظار داشتند تفتیان از عنوان قهرمانی دوره قبل خود دفاع کند و روی سکو بیاستد. فردی که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا نیز با رکورد 10.19 ششم شد و نتوانست با وجود هزینه‌های زیادی که فدراسیون برایش انجام داده بود انتظارات را برآورده کند. حسن تفتیان با این آسیب حتی نتوانست در ماده 200 متر رقابت کند و شانس کسب مدال دوومیدانی ایران در این ماده هم پرید.

توقف دختران در دور مقدماتی ماده‌ها

در تیم ملی 16 نفره دوومیدانی ایران 5 دوومیدانی‌کار خانم حضور داشتند که البته آن‌ها در مرحله نخست اکثر ماده‌ها متوقف شدند و بدون مدال ماندند. البته اکثر آن‌ها ورزشکارانی هستند که به تازگی از رده جوانان و یا نوجوانان بالا آمده‌اند. با این حال تکتم دستاربندان در مقدماتی دوی 800 متر، شهلا محمودی در مقدماتی دوی 400 متر بامانعو الناز کمپانی در مقدماتی دوی 100 متر بامانع متوقف شدند. مهسا میرزاطبیبی هم با سه خطا در مانع 3.80 از دور رقابت‌ها کنار رفت. ژاله کاردان در پرتاب دیسک بین هشت نفر هفتم شد و دستاربندان در دوی 1500 متر بین 18 نفر در رده پانزدهم ایستاد.

طلای پرتاب وزنه دوره قبل هم بر باد رفت / مهردلان چهارم شد

دوومیدانی ایران در قهرمانی آسیایی دوره قبل صاحب مدال طلای پرتاب وزنه شده بود. اما در این دوره شاهینمهردلان نتوانست از عنوان قهرمانی ایران دفاع کند و سکوی قهرمانی را از دست داد و چهارم شد. مهردلان در بازی‌های آسیایی جاکارتا هم با سه پرتاب خطا از دور مسابقات حذف و در آخرین رده ایستاده بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها