چین و هند از خرید نفت ایران خودداری می کنند؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس به احتمال خودداری چین و هند از خرید نفت ایران با هدف دریافت امتیازهای بیشتر از آمریکا اشاره کرد و گفت: تحت فشار قرار دادن ‌عربستان و امارات نیازمند بررسی دقیق است.

چین و هند از خرید نفت ایران خودداری می کنند؟
کد خبر: 288578
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۷ ۱۳:۲۳:۲۶

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان و امارات با وعده جبران خلاء نفتی ایران در بازار جهانی عملا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده‌اند؟، گفت: این فرض که عربستان و امارات وارد جنگ اقتصادی با ایران شدند خیلی دقیق نیست چراکه این دو کشور به‌ویژه امارات در گذشته رابطه بسیار گسترده تجاری با ایران داشتند اما در چند سال اخیر این رابطه به شدت کم شده و تنش‌های سیاسی روابط اقتصادی کشورها را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهای عربستان و امارات نمی‌توانند برای فعالیت اقتصادی با ایران مستقل عمل کنند چراکه ابزار و وسیله‌ای برای تحقق اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی برای محدود کردن ایران هستند.

ایران چه اقدامات متقابلی می‌تواند برای محدود کردن عربستان و امارات انجام دهد؟

وی درخصوص اینکه ایران چه اقدامات متقابلی می‌تواند برای محدود کردن عربستان و امارات انجام دهد، توضیح داد: این مسئله جای بحث دارد چراکه ایران روابط اقتصادی چندانی با این کشورها ندارد و سرمایه خاصی از آن‌ها در دست ما نیست پس نمی‌توان تحت فشارشان قرار داد.

تحت فشار قرار دادن ‌عربستان و امارات نیازمند بررسی دقیق است

میرزایی افزود: نیازهای اصلی عربستان و امارات را کشورهای چین، کره‌جنوبی، اروپایی‌ها و آمریکا تامین می‌کنند و اقتصادشان وابسته به کشورهای منطقه نیست، لذا تحت فشار قرار دادن ‌آن‌ها نیازمند بررسی دقیق است و باید در این راستا از ابزارها و برنامه‌های هوشمندانه استفاده کرد.

ایران درصورت ارائه نفت با قیمت پایین می‌تواند چین و هند را به‌عنوان خریدار نفتی حفظ کند

وی همچنین درخصوص اینکه مسئولان کشور هند به تازگی در پی عدم تمدید معافیت نفتی برخی از کشورها ازسوی ترامپ اعلام کرده‌اند؛ نفت مورد نیاز خود را از جای دیگر به غیر از ایران تهیه خواهند کرد در صورتی این کشور جزو مخالفان سیاست‌های امریکا بود، گفت: فعلا قضاوت صددرصدی در مورد تصمیم این کشور زود است چراکه همه کشورها به دنبال سود و منافع خود هستند بنابراین ایران درصورت ارائه نفت با قیمت پایین می‌تواند مشتری‌های خود را حفظ کند.

این نماینده مجلس معتقد است با توجه به اینکه هند و چین در حال مذاکرات تجاری با امریکا هستند احتمال اینکه با هدف جلب رضایت آمریکا و دریافت امتیازهای بیشتر از خرید نفت ایران خودداری کنند بالا است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس توصیه کرد: مسئولان باید راهکارهایی را برای عبور از این بحران در نظر گرفته و سیاست‌های جدیدی را دنبال کنند.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها