اقتصاددانان پاکستانی خواستار حذف دلار در تجارت با ایران شدند

جمعی از کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی پاکستانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت جمهوری اسلامی برای تامین نیازهای انرژی پاکستان، گفتند: تهران و اسلام آباد با حذف دلار، تعاملات تجاری خود را گسترش دهند.

اقتصاددانان پاکستانی خواستار حذف دلار در تجارت با ایران شدند
کد خبر: 289225
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۰:۰۳:۴۵

اعتمادآنلاین| سمیناری با عنوان «چالش های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان-روابط آینده» از سوی «اندیشکده روابط بین الملل و پژوهش های رسانه ای» در شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان برگزار شد.


سخنرانان در این سمینار توسعه بیش از پیش روابط ایران و پاکستان را به نفع کشورهای منطقه از جمله چین و هند دانستند و گفتند که با توجه به اوضاع فعلی منطقه ای و جهانی تعاملات مشترک ایران، پاکستان، چین و روسیه در حال رشد است.


آنان گفتند: هیچ مناقشه ای میان ایران و پاکستان وجود ندارد که باعث ایجاد مانع در روابط دوستانه آنان شود، چین نیز خواهان گسترش روابط میان این دو کشور همسایه است.


کارشناسان پاکستانی اظهار داشتند: تحریم های آمریکا از قبل مانع توسعه فعالیت های مشترک تجاری میان ایران و پاکستان شده است بنابراین دو کشور می بایست با حذف دلار، در مسیر تجارت تهاتری قدم بردارند.


«جاوید حسین» سفیر پیشین پاکستان در ایران طی سخنانی گفت: زمان آن فرا رسیده که ایران و پاکستان گام های موثری برای تعمیق روابط بردارند. ایران و پاکستان اولین کشورهایی بودند که یکدیگر را به رسمیت شناختند.


وی تاکید کرد: گسترش تجارت مشترک میان ایران و پاکستان اجتناب ناپذیر است.


«محمد مهدی» رئیس بخش امور خارجی این اندیکشده گفت: پاکستان از روابط خوبی با کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس برخوردار است و تلاش دارد توازن لازم را نیز در روابط خود با جمهوری اسلامی ایران و عربستان حفظ کند.


وی با تاکید بر توسعه تجارت تهاتری میان ایران و پاکستان، افزود: ایران قادر به تامین نیازهای انرژی پاکستان است و در مقابل پاکستان نیز ظرفیت خوبی برای صادرات دارو، موادغذایی و تولیدات نساجی به ایران دارد.


این کارشناس امور سیاسی پاکستان حذف دلار را روش موثر برای کمک به افزایش تجارت با جمهوری اسلامی ایران برشمرد.


«امجد عباس ماگسی» استاد دانشگاه پنجاب پاکستان نیز گفت: تقویت روابط دوجانبه به سود هر دو کشور ایران وپاکستان است. هیچ مناقشه ای بین دو کشور نیست به همین دلیل نباید مانعی در مسیر توسعه روابط ایجاد شود.


وی اظهار داشت: گسترش همکاری های دوجانبه نه تنها باعث تحکیم روابط می شود بلکه فوائد زیادی نصیب مناطق بلوچستان و سیستان و بلوچستان در ایران و پاکستان می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها