کد خبر: 289266
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۰:۵۶:۱۸
| |

محمود شالویی:

«وارش» بیانی مصور از فرهنگ و هنر مازندران است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران در پیامی جشنواره فیلم «وارش» را بیانی مصور از هویت فرهنگی و هنری مازندران در بعد بین المللی توصیف کرد.

«وارش» بیانی مصور از فرهنگ و هنر مازندران است
کد خبر: 289266
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۰:۵۶:۱۸

اعتمادآنلاین| محمود شالویی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و رئیس شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» همزمان با آغاز این رویداد در شهرهای بابل، رامسر و ساری در پیامی با اشاره به اینکه «وارش» سهم خود را در جهانی ساختن فرهنگ و هنر کشور ایفا کرده است، نوشت:

«در میان انواع مختلف هنر، «سینما» یا هنر هفتم، هنر فاخری است که به تمامی ابعاد هنری و انسانی می‌پردازد و با اثرگذاری بر قشرهای مختلف اجتماع، سهم به سزایی در پرورش ارزش‌های فرهنگی، دینی، اسلامی و انسانی در جامعه دارد. این هنر اغواگر و پرطرفدار، امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری را ارائه می‌کند و دارای یک ویژگی بسیار مهم است.

سینما یک رسانه چند وجهی است که در دهه‌های اخیر با در اختیار گرفتن فناوری، به هنری فوق مدرن تبدیل شده که محتوا، فرم و تکنیک را برای انتقال و البته القای پیام و مقصود خود به خدمت می‌گیرد. هنری فرهنگساز که نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد، جامعه و شیوه و سبک زندگی آنها داشته و دارد. این ویژگی، هم به سبب کثرت رجوع و طرفداری عمومی از آن و هم به دلیل میزان اثرگذاری در مقایسه با دیگر گونه‌های هنر، به سینما اختصاص یافته است. این ویژگی مهم و دیگر ابعادی که سینما بر اذهان مردم دارد سبب شده تا جشنواره‌های سینمایی نیز اهمیت بسیاری یابند و با پیگیری و اشتیاق مخاطب خاص و عام همراه باشند و در جای جای میهن عزیزمان جشنواره‌های سینمایی با تنوع بسیار پای گیرند.

مازندران نیز از مسیر پرشتاب رویدادهای سینمایی دور نبوده و طی بیست سال اخیر با طراحی و اجرای جشنواره‌ای به نام جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» سهم خود را در جهانی ساختن فرهنگ و هنر کشور ایفا کرده است. اگرچه این رویداد سینمایی ارزشمند به مدت چهار سال به هر دلیلی متوقف ماند و می‌رفت که در دل تاریخ معاصر فراموش شود اما امروز به همت مردان نیکش و در جوش و خروش قوت گرفته از رقت قلب هنرمندان سخت‌کوش و پایه‌گذاران آن، دگرباره جانی تازه یافت و اینک در اردیبهشت دلنواز سال 98 میزبان پویندگان سینمای ایران و جهان است.

ورود بیش از 3 هزار اثر داخلی و خارجی به دبیرخانه جشنواره نه تنها بیان‌گر ظرفیت‌های بی‌شمار آن است، بلکه گواه بر این مدعا است که «وارش» حتی با عدم توفیق برگزاری طی چهار سال اخیر، همچنان از جان‌ و دل و اندیشه سینماگران و علاقه‌مندان عرصه فیلم بیرون نرفته است.

موجب خرسندی بسیار است که توانستیم به فضل الهی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های استانی، ملی و بین‌المللی موجود و تکیه بر کار شبانه‌روزی و پیگیری مداوم همه دست‌اندرکاران برگزاری و با کنار هم قرار دادن ابرهای باران‌زای این جشنواره، شاهد بارش دگرباره‌ی ««وارش»» و سبز شدن زمین خشک و بی‌جان آن باشیم.

فرصت را مغتنم شمرده و از تمام کسانی که مشتاقانه و غیرت‌مندانه در پاگیری مجدد این رویداد سینمایی عظیم که به‌ واقع قامتی در اندازه‌ جشنواره‌های جهانی همچون فیلم فجر دارد، گام برداشتند و برای هم «وارش» در مسیر شکل‌گیری و توسعه آن کوشیدند قدردانی می‌نمایم و امیدوارم نهمین دوره این جشنواره و فعال‌شدن بخش‌های متنوع‌اش با حداکثر اثرگذاری، سرآغازی باشد بر استمرار و حیات همیشگی آنکه اگر نگوییم جشنواره فیلم «وارش» همه توان و استعدادهای سینمایی استان مازندران را در خود جای داده، باید بگوییم که عنصری قابل تأمل در هویت فرهنگی و هنری این سرزمین، با ابعادی جهانی شده است.»

نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» به دبیری مهدی قربانپور 9 تا 13 اردیبهشت ماه در استان مازندران در حال برگزاری است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها