کد خبر: 289338
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۲:۵۵:۱۱
| |

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران:

بیش از یک‌سوم مطالب روانشناسی در فضای مجازی غیرعلمی است

رئیس سازمان نظام روانشناسی ایران گفت: حدود 32 درصد مطالب روانشناسی و مشاوره فضای مجازی که بین مردم رد و بدل می شود، غیرعلمی بوده و 20 درصد از آن آسیب زا است.

بیش از یک‌سوم مطالب روانشناسی در فضای مجازی غیرعلمی است
کد خبر: 289338
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۲:۵۵:۱۱

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حاتمی افزود: 32 درصد مطالبی که در فضاهای مجازی به مردم ارائه می شود، غیرتخصصی بوده و افرادی که اقدام به این کار می کنند، سواد لازم را ندارند و باعث می شوند آسیب های اجتماعی افزایش یابد.


وی تصریح کرد: سوءاستفاده های مالی و عاطفی نیز از طریق ارائه مطالب غیرعلمی روانشناسی و مشاوره در فضاهای مجازی انجام می شود.


حاتمی اظهار داشت: برخی از افراد تحصیلات روانشناسی ندارند و از طریق فضای مجازی خود را به مردم معرفی می کنند و مردم نیز به آنها اعتماد کرده و دچار آسیب های روانی و اجتماعی می شوند.

لزوم نظارت بیشتر بر فضای مجازی


وی ادامه داد: باید بخش های نظارت و تخلفات بر فضای مجازی تقویت شود زیرا افراد زیادی بدون دانش لازم دخالت های زیادی در امور روانشناسی و مشاوره می کنند و مردم را از لحاظ روحی و روانی تحت تاثیر قرار می دهند.


رئیس سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد: برای جلوگیری از اینگونه اقدامات، با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلساتی را برگزار کرده ایم تا فقط سازمان نظام روانشناسی متولی رسیدگی به این موضوع باشد و به زودی تفاهم نامه ای در این خصوص منعقد می شود.

طلاق، همچنان مهمترین آسیب اجتماعی


حاتمی با بیان اینکه طلاق مهمترین عامل آسیب های اجتماعی در جامعه است، گفت: علاوه بر این، اعتیاد، حاشیه نشینی، اختلالات روانشناختی از جمله افسردگی و اضطراب از دیگر مواردی است که منجر به آسیب اجتماعی می شود.


وی افزود: امروزه مسایل اقتصادی می تواند ناامنی روانی را در میان مردم به وجود آورد. با اینکه کشوری با ایدئولوژی مستحکم هستیم و درجه تاب آوری مردم بالاست، با این حال باید اختلالات روانی مدیریت شود.


حاتمی ادامه داد: اکنون 2 هزار و 800 مرکز مشاوره و 850 مرکز روانشناسی در سراسر کشور وجود دارد و امروزه نگاه مردم به مقوله روانشناس و مشاور بسیار تغییر کرده است.


به گفته وی، تغییر نگاه مردم به روانشناس و مشاوره باعث شده تا رفتار سالم برای ارتقای سلامت افزایش یابد و بسیاری از افراد در زمینه های فرزندپروری و مهارت های زندگی نزد روانشناس و مشاور می روند.


حاتمی اظهار داشت: اقشار آسیب پذیر بیشترین نیاز را به خدمات روانشناسی و مشاوره دارند که باید این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا بتوان اختلالات روانی و اجتماعی آنها را مدیریت کرد.

کمتر از 10 درصد مردم به مراکز مشاوره مراجعه می کنند


وی با بیان اینکه کمتر از 10 درصد مردم به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، ادامه داد: این درصد از مردم نیز به دلیل توان مالی نزد مشاور و روانشناس می روند و مابقی افراد توان مالی برای مراجعه به مشاوران را ندارند. از این رو، باید این خدمات زیر چتر حمایتی بیمه قرار گیرند تا آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

استقرار 282 مرکز مداخله در بحران مناطق سیل زده


حاتمی در مورد اقدامات انجام شده در مناطق سیل زده، گفت: 282 مرکز مداخله در بحران در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان و گلستان مستقر شده است و سعی کردیم از روانشناسان و مشاوران بومی برای ارائه خدمات به مردم استفاده شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون دبیرخانه روانشناختی مداخله در بحران در سازمان نظام روانشناسی تشکیل شد و مسئولیت آموزش روانشناسان برای ارائه خدمات به افراد بحران زده را برعهده دارد.


رئیس سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: تاکنون 500 نفر از روانشناسان و مشاوران به صورت داوطلب آموزش دیده و به مناطق سیل زده اعزام شده اند.


حاتمی تاکید کرد: باید آرامش در جامعه را افزایش دهیم و بررسی ها نشان می دهد ناامنی روانی به دلیل سیل، زلزله و مسائل اقتصادی در میان مردم زیاد می شود.


به گفته وی، علت اصلی اختلالات روانی ترس، استرس و نگرانی است که در میان سیل زدگان افزایش یافته و باید با برنامه ریزی، نظارت و توانمندسازی بتوانیم این اختلالات را مدیریت و درمان کنیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها