اقتصاد مثبت چین و آمریکا بورس‌های جهانی را بالا کشید

انتشار آمارهای امیدوار کننده از دو اقتصاد بزرگ جهان باعث شد تا بورس‌های بین المللی امروز دوشنبه روند مثبتی را در پیش بگیرند.

اقتصاد مثبت چین و آمریکا بورس‌های جهانی را بالا کشید
کد خبر: 289440
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۶:۳۱:۲۲

اعتمادآنلاین| انتشار آمارهای خوب اقتصادی از چین طی امروز و آمریکا طی اواخر هفته گذشته باعث شد تا بورس‌های جهانی در نخستین روز معاملاتی خود در این هفته سبزپوش شوند.


به گزارش رویترز، بر اساس گزارشات منتشر شده، شرکت‌های صنعتی چینی برای نخستین بار در 4 ماه گذشته شاهد رشد سود خود بوده اند و این مسئله به یکی از پیشران‌های مثبت شدن بورس‌های بین المللی طی روز جاری تبدیل شد.

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار، انتشار آمارهای نسبتا خوب اقتصادی از آمریکا بود در اواخر هفته پیش بود. شاخص MSCI بورسهای کل کشورهای جهان که عملکرد بورس های 47 کشور جهان را منعکس می‌کند پس از آغاز روزکاری بورس‌های اروپایی 0.06 درصد مثبت شد.

در واقع بورس‌های اروپایی امروز شاهد معاملات قوی‌تری بودند به گونه‌ای که شاخص STOXX 600 معادل 0.1 درصد رشد کرد.

بورس اسپانیا اما به دلایل سیاسی 0.5 درصد کاهش یافت. بورس ایتالیا نیز پس از تأیید رتبه اعتباری این کشور از سوی موسسه رتبه بندی S&P Global مثبت شد.

البته معامله‌گران سهام همچنان با مشکل مبهم بودن شرایط اقتصادی روبرو هستند و منتظر برگزار شدن نشست این هفته بانک مرکزی فدرال آمریکا هستند.

از طرف دیگر سرمایه‌گذارن منتظر انتشار آمار فعالیت کارخانه‌ها در چین هستند که در واقع این گزارش می‌تواند سرنخ‌هایی را از رویکردهای اقتصادی آتی در پکن به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان بدهد.

شاخص بلو چیپس چین هم 1 درصد رشد کرد و این در حالی بود که این شاخص هفته گذشته 5.6 درصد کاهش یافته بود. بورس استرالیا نیز پس از انکه به بالاترین رقم خود در 11 سال گذشته طی معاملات روز جمعه رسید، امروز 0.4 درصد کاهش یافت.

بورس کره جنوبی 1.4 درصد رشد کرد. اگرچه بورس ژاپن به دلیل تعطیلات طولانی در این کشور بسته است اما شاخص نیکی225 ژاپن در سنگاپور در معاملات امروز 0.9 درصد بالا رفت.

اواخر هفته گذشته انتشار آمار رشد اقتصادی 3.2 درصدی آمریکا در سه ماهه نخست سال جاری باعث شد تا بازارها مثبت شوند.

با توجه به آنکه ژاپن در تعطیلات است بازار ارز بین المللی نیز روند نسبتا آرامی را در روز دوشنبه تجربه کرد و این در حالی است که قرار است آمار اشتغال آمریکا به زودی منتشر خواهد شد.

در معاملات امروز، دلار در برابر ین ژاپن 0.2 درصد رشد کرد و به 111.74 ین رسید . از طرف دیگر ارزش یورو نیز 0.1 درصد بالا رفت و به 1.1162 دلار رسید.

شاخص دلار که عملکرد ارزشی آن را در برابر 6 ارز مرجع بین المللی از جمله ین، یوآن، پوند، و یورو نشان می دهد در معاملات امروز 0.03 درصد کاهش یافت و به 97.985 واحد رسید.

قیمت نفت نیز در معاملات امروز به روند کاهشی روز جمعه خود ادامه داد. اظهارات دونالد ترامپ در راستای فشار بر اوپک برای افزایش عرضه نفت به بازار جهانی و پر کردن جای خالی نفت ایران پس از لغو معافیت های و جلوگیری از افزایش قیمت بنزین باعث شد تا قیمت نفت روندی نزولی را در پیش گیرد. قیمت طلا نیز در معاملات امروز کاهشی بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها