کد خبر: 289466
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۸:۱۵:۳۰
| |

ابلاغ دستور مقام معظم رهبری برای ساماندهی وضع کاغذ

وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت با بررسی مشکلات کاغذ و گرانی های کاذب اخیر آن، بر لزوم کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت آن تاکید کردند.

ابلاغ دستور مقام معظم رهبری برای ساماندهی وضع کاغذ
کد خبر: 289466
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۸:۱۵:۳۰

اعتمادآنلاین| ‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بازدید رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حل مساله کاغذ در نمایشگاه کتاب حاضر و با سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی رئیس سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدار و پیرامون گرانی و کمبود کاغذ گفت وگو کرد.


دراین دیدار وزرای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات کاغذ در حوزه نشر را بررسی کرده و بر کنترل قیمت کاغذ تاکید کردند.


رضا رحمانی ضمن بیان اهمیت حوزه چاپ، تامین کاغذ را اولویت اصلی وزارت صمت برای رفع مشکل اهالی چاپ و نشر دانست و تاکید کرد: وزارت صمت از هیچ کمکی که در حیطه وظایفش باشد برای حمایت از حوزه نشر دریغ نمی‌کند.

او ادامه داد: موضوع کاغذ در حال حاضر مهمترین مطالبه فعالان حوزه چاپ است و ضروری است که کاغذ با قیمت مناسب در اختیار فعالان حوزه نشر اعم از کتاب و مجلات قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: در سال گذشته دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در این راستا انجام داده بود و با اختصاص منابع، تا حدی مانع از بروز مشکلات اساسی در این حوزه شد؛ اما به دلیل عدم توزیع مناسب امکانات و منابع، همچنان شاهد گرانی در این عرصه بودیم.


رحمانی مساله توزیع نشدن مناسب منابع و حمایت‌‌های دولت را نه فقط در حوزه کاغذ که در دیگر کالاها نیز تایید کرد و گفت: سعی داریم در سال 98 علاوه بر تامین منابع با ارز نیمایی در مورد توزیع عادلانه منابع نیز اقداماتی انجام دهیم.


او به افراد یا گروه‌‌هایی که با ارز 4200 تومانی کاغذ خریدند اما در انبار و یا خارج از شبکه توزیع پخش آنها را پخش کرده‌اند هشدار داد در آینده نزدیک شامل برخورد قانونی خواهند شد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: وزارت صمت می‌‌تواند در زمینه اختصاص ارز، واردات و بقیه موارد به حوزه چاپ و نشر اقدام کند؛ اما در مورد تخصیص و نحوه توزیع کاغذ با ارز دولتی وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران باید با همکاری یکدیگر آن را در مسیر مناسب هدایت کنند.


او حوزه چاپ و فرهنگ را بستری دانست که تمام فعالیت‌‌های فرهنگی و علمی و حتی اقتصادی می‌‌تواند در قالب آن شکل بگیرند.


رضا رحمانی یادآور شد: رونق تولید می‌‌تواند بستر لازم برای رونق حوزه فرهنگ را فراهم کند و ما نیز تلاش می کنیم تا مردم را به خرید کالاهای ایرانی و به خصوص کالاهای با فرهنگ ایرانی تشویق کنیم.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تشریح اقدامات و فعالیت های این وزارتخانه درباره کاغذ گفت: وزارت فرهنگ همواره حامی اهالی قلم بوده و برای کمک به بازار نشر و رونق اقتصاد این حوزه از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.


سید عباس صالحی در عین حال تصریح کرد: این وزارتخانه از این پس آماده است با همکاری و همراهی وزارت صمت برای ساماندهی و تراز بازار به کمک به نوسانات قیمت کاغذ همکاری کند.

احتکار کاغذ توسط افراد سودجو


به گفته او بسیاری افراد سودجو در این بازار با توجه به نوسانات موجود اقدام به احتکار کاغذ کرده و کمبود و گرانی کاغذ را در سطح کشور رقم می زنند.


عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز امروز در بازدید خودشان برای ما تکلیف کردند ما با تمام توان و بکاری گیری ظرفیت های موجود با همراهی وزارت صمت برای کمک به ساماندهی بازارو رونق کاغذ تلاش خواهیم کرد.


رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه همزمان با ششمین روز از برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور در این نمایشگاه از بخش های مختلف آن بازدید کردند و ضمن توصیه و تکلیف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای ساماندهی بیشتر حوزه کتاب و تولید کتاب های مفید تاکید کردند «نهراسید از اینکه می گویند غربی ها در حوزه کتاب و بیان حقایق آزادی مطلق دارند و در این جا محدودیت است، اینها القائات دشمنان است و اتفاقا در آنجا محدودیت های زیادی وجود دارد، ولی این در حالی است که آنها به زیرکی نشان می دهند که آنجا خبری نیست در حالی که اصل ماجرا آنجاست».


معظم له در ادامه این بازدید فرمودند «صورت وضعیت موجود نشانگر این است که مردم هنوز کتاب می خرند و برای خواندن می خرند، دنیای کتاب، دنیای پیچیده ای است و نکته ای است که آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این مهم توجه کند».


رهبر فرزانه انقلاب در ادامه این بازدید ضمن گفت وگو با ناشران در جریان مسائل و مشکلات و تازه های نشر قرار گرفته و تاکید کردند: «باید مساله کاغذ را حل کرد، این طور نمی شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت بنشینند و این مساله را حل کنند».


به گزارش ایرنا، سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است» با حضور سه هزار و 200 ناشر با حدود 437 هزار کتاب شامل دو هزار و 400 ناشر داخلی با 300 هزار عنوان کتاب و حدود 800 ناشر خارجی از 30 کشور جهان با 137 هزار عنوان کتاب حضور دارند از 4 تا 14 اردیبهشت از ساعت 10 صبح تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.


چین به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب، 94 ناشر را با چهارهزار عنوان و 15هزار جلد کتاب به نمایشگاه آورده است. همچنین قرار است 20 نویسنده، پژوهشگر، تصویرگر و 50 مدیر فروش حق تالیف کتاب، امسال در غرفه میهمان ویژه (چین) حضوری فعال داشته باشند.


در بخش ناشران عمومی ححدود 14 هزار متر مربع فضا برای حضور 988 ناشر تدارک دیده شده است که 141هزار و 861 عنوان کتاب را عرضه خواهند کرد.


در بخش کودک و نوجوان نیز 251 ناشر در فضایی به وسعت حدود 6 هزار متر مربع، 24هزار و 13 عنوان کتاب را عرضه می کنند. در بخش دانشگاهی نیز 428 ناشر در فضایی بیش از شش هزار و 235 متر مربع، 60 هزار و13عنوان کتاب را در سالن های کاملا مسقف زیر چادر به نمایش و فروش گذاشته اند.


در سالن‌های آموزشی نیز 97 ناشر در فضای حدود سه هزار و 231 متر مربع به ارائه 17 هزار و 445 عنوان کتاب می پردازند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها