عراقچی:

اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد/ ایران حداکثر خویشتن‌داری را برای حفظ برجام نشان داده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران حداکثر حسن‌نیت، همکاری و خویشتن‌داری را برای حفظ برجام نشان داده است اما ظاهراً تیم حاکم بر کاخ سفید اهداف و مقاصد دیگری در سر دارند.

اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد/ ایران حداکثر خویشتن‌داری را برای حفظ برجام نشان داده است
کد خبر: 289499
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و نروژ امروز در تهران و به ریاست «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و «توره هاترم» قائم‌مقام وزارت امور خارجه نروژ برگزار شد.

طرفین در این دور از رایزنی‌ها مهمترین مسائل و تحولات بین‌المللی و همچنین موضوعات روابط دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

«توره هاترم» قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ ضمن ابراز تأسف و همدردی نسبت به وقوع سیل‌های اخیر در کشورمان، گفت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی اختصاص‌یافته از سوی نروژ به سیل‌زدگان ایران به زودی ارسال خواهد شد.

او با تاکید بر اراده سیاسی جدی نروژ برای استمرار و فعال نگه داشتن همکاری‌های دوجانبه دو کشور و عاقلانه و موجه خواندن مواضع و رفتارهای ایران در قبال بدعهدی‌ها و خروج تأسف‌بار آمریکا از برجام افزود: نروژ همواره هماهنگ با اتحادیه اروپا از حفظ و اجرای برجام که متضمن منافع و آثار مثبت بویژه امنیتی برای کلیه طرف‌ها می‌باشد حمایت کرده است. نروژ کماکان امیدوار است برجام بتواند به یمن تلاش‌های اروپا برای منتفع ساختن ایران و تداوم همکاری ایران، به حیات خود ادامه دهد. انتظار این است که با ایجاد راهکارها و سازوکارهای عملیاتی همچون اینستکس، راه برای همکاریهای بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی هموار شد.

سیدعباس عراقچی نیز با تشکر از ابراز همدردی و کمک‌های دولت و مردم نروژ بخاطر سیل‌های اخیر و مواضع مثبت و سازنده این کشور در راستای توسعه و ارتقای همکاریها و تعاملات دوجانبه و حمایت مستمر از حفظ و اجرای برجام، گفت: برجام یک توافق چند جانبه و بین‌المللی است و آمریکا با خروج از این توافق، موازین پذیرفته شده بین‌المللی از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرده، ولی متأسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش مؤثر جامعه بین‌الملل مواجه نشده است. آمریکا با این حرکت یک جانبه و غیرقانونی نشان داده است که زبان احترام و تعامل را نمی‌فهمد و تنها با زبان قلدری قادر است صحبت کند.

عراقچی تاکید کرد: حمایت‌های سیاسی کافی نیست و اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد و گرنه برجام قادر به ادامه حیات نخواهد بود و مسئولیت تبعات آن با ایالات متحده است. ایران حداکثر حسن نیت، همکاری و خویشتن داری را برای حفظ برجام نشان داده است اما ظاهراً تیم حاکم بر کاخ سفید اهداف و مقاصد دیگری در سر دارند. برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد و ما با توجه به منافع ملی خود واکنش مناسب را مقابل رفتار زورمدارانه آمریکا اتخاذ خواهیم کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها