کد خبر: 289606
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

نظر یک حقوقدان درباره اجرای حکم شلاق در ورزشگاه آزادی

یک وکیل دادگستری در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «افرادی که دشنام ناموسی داده اند در همان وسط استادیوم آزادی حد قذف یعنی 80 ضربه شلاق درباره آنها اجرا شود» گفت: این سخن قانونی و واجد شرایط حقوقی نیست زیرا اثبات قذف بسیار مشکل است و مراحلی دارد.

نظر یک حقوقدان درباره اجرای حکم شلاق در ورزشگاه آزادی
کد خبر: 289606
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ عبدالصمد خرمشاهی در رابطه با اظهار نظر یک نماینده نسبت به حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان و پیشنهاد اجرای حد قذف در استادیوم، گفت: اثبات -قذف- بسیار مشکل است و مراحلی دارد و به همین سادگی نیست زیرا اولا باید دید آن شخص که آن حرف را زده چه نسبتی دارد و قذف صراحتا مساله نسبت داده شده است که بحث زنا در آن باشد.

وی افزود: این موضوع هم مهم است که چه کسی دشنام را ثابت کند و به چه صورت اثبات کند که بسیار مشکل است و اینکه مشمول حد قذف می شود یا خیر؟ که اثباتش سخت است.

این وکیل دادگستری یادآور شد: در مورد بحث قصاص می‌گویند به خاطر تشفی اذهان عمومی یا آلام اولیای دم در همان محلی که جنایت صورت گرفته (در محل وقوع جرم) حکم اجرا شود ولی درمورد این سخن که نماینده مجلس گفته اند درست نیست و اثباتش مشکل است.

وی افزود: اجرای این مجازات در محل محمل قانونی ندارد زیرا اگر این گونه باشد هر جا که جرمی اتفاق می‌افتد باید مجازات شود که غیرقابل اجرا است، ضمن اینکه قانونی نیست و واجد شرایط حقوقی نیست.

مواد 245 تا 261 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به موضوع قذف، شرایط اثبات و مجازات آنپرداخته است که بر آنها مروری خواهیم داشت:

«ماده 245

قذف عبارت است از نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر هرچند مرده باشد.

ماده 246

قذف باید روشن و بدون ابهام بوده، نسبت دهنده به معنای لفظ آگاه و قصد انتساب داشته باشد گرچه مقذوف یا مخاطب در حین قذف از مفاد آن آگاه نباشد.

تبصره- قذف علاوه بر لفظ با نوشتن، هرچند به شیوه الکترونیکی نیز محقق می شود.

ماده 247

هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید «تو فرزند من نیستی» و یا به فرزند مشروع دیگری بگوید «تو فرزند پدرت نیستی»، قذف مادر وی محسوب می شود.

ماده 248

هرگاه قرینه ای در بین باشد که مشخص گردد منظور قذف نبوده است، حد ثابت نمی شود.

ماده 249

هرگاه کسی به دیگری بگوید «تو با فلان زن زنا یا با فلان مرد لواط کرده ای» فقط نسبت به مخاطب، قاذف محسوب می شود.

ماده 250

حد قذف، هشتاد ضربه شلاق است.

ماده 251

قذف در صورتی موجب حد می شود که قذف شونده در هنگام قذف، بالغ، عاقل، مسلمان، معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.

تبصره 1- هرگاه قذف شونده، نابالغ، مجنون، غیرمسلمان یا غیرمعین باشد قذف کننده به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود لکن قذف متظاهر به زنا یا لواط، مجازات ندارد.

تبصره 2- قذف کسی که متظاهر به زنا یا لواط است نسبت به آنچه متظاهر به آن نیست موجب حد است مثل نسبت دادن لواط به کسی که متظاهر به زنا است.

ماده 252

کسی که به قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری، الفاظی غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که صریح در انتساب زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشد، نسبت به کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده است، محکوم به حد قذف و درباره مخاطب اگر به علت این انتساب اذیت شده باشد، به مجازات توهین محکوم می گردد.

ماده 253

هرگاه کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می شود.

ماده 254

نسبت دادن زنا یا لواط به کسی که به خاطر همان زنا یا لواط محکوم به حد شده است، قبل از توبه مقذوف، مجازات ندارد.

ماده 255

حد قذف حق الناس است و تعقیب و اجرای مجازات منوط به مطالبه مقذوف است. در صورت گذشت مقذوف در هر مرحله، حسب مورد تعقیب، رسیدگی و اجرای مجازات موقوف می شود.

ماده 256

کسی که چند نفر را به طور جداگانه قذف کند خواه همه آنها با هم، خواه جداگانه شکایت کنند، در برابر قذف هر یک، حد مستقلی بر او جاری می شود.

ماده 257

کسی که چند نفر را به یک لفظ قذف نماید هر کدام از قذف شوندگان می تواند جداگانه شکایت نماید و در صورت صدور حکم محکومیت، اجرای آن را مطالبه کند. چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت نمایند بیش از یک حد جاری نمی شود.

ماده 258

کسی که دیگری را به یک یا چند سبب، یکبار یا بیشتر قبل از اجرای حد، قذف نماید فقط به یک حد محکوم می شود، لکن اگر پس از اجرای حد، قذف را تکرار نماید حد نیز تکرار می شود و اگر بگوید آنچه گفته ام حق بود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.

ماده 259

پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف کند به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می گردد.

ماده 260

حد قذف اگر اجراء نشده و مقذوف نیز گذشت نکرده باشد به همه ورثه به غیر از همسر منتقل می گردد و هریک از ورثه می تواند تعقیب و اجرای آن را مطالبه کند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.

تبصره- در صورتی که قاذف، پدر یا جد پدری وارث باشد، وارث نمی تواند تعقیب متهم یا اجرای حد را مطالبه کند.

ماده 261

در موارد زیر حد قذف در هر مرحله از مراحل تعقیب، رسیدگی و اجراء ساقط می شود:


الف- هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.


ب- هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.


پ- هرگاه مقذوف و درصورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.


ت- هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.


ث- هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.

تبصره- مجازات مرتکبان در بند(ث)، سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها