داوینچی در دره «لوار» زنده می‌شود

500 سال پس از مرگ «لئوناردو داوینچی» نقاش برجسته ایتالیایی، دره «لوار» فرانسه مکانی که وی سه سال آخرعمرش را آنجا سپری کرد، برای برگزاری مراسمی پرشکوه به مناسبت گرامیداشت نبوغ این هنرمند دوره رنسانس آماده می شود.

داوینچی در دره «لوار» زنده می‌شود
کد خبر: 289683
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۲:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| داوینچی در سال 1519 در سن 67 سالگی در شهر آمبواز واقع در دره لوار فرانسه درگذشت.


«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «سرجیو ماتارلا» همتای ایتالیایی‌اش روز پنجشنبه هفته جاری راهی این شهر می شوند تا پانصدمین سالگرد مرگ لئوناردو را گرامی دارند.


لئوناردو 64 سال داشت که از جانب «فرانسوای اول» پادشاه جوان فرانسه به این کشور دعوت شد، درست زمانی که «میکل‌آنژ» و «رافائل» رقبای داوینچی در شبه جزیره ایتالیا به عنوان ستاره هایی نوظهور می درخشیدند.


فرانسوای اول که به «پادشاه خورشید قرن شانزدهم» معروف بود، در سطحی گسترده پادشاهی تلقی می شد که رنسانس ایتالیا را به فرانسه آورد.


در حال حاضر، تابلوهای معروف «مونا لیزا»، «مریم مقدس و کودک» و «سنت جان باپتیست» لئوناردو در موزه لوور پاریس آویزان است.


مراسم مشترکی که قرار است از طرف فرانسه و ایتالیا در پانصدمین سالگرد مرگ داوینچی برگزار شود، با ماه ها تنش های دیپلماتیک بین پاریس و رم همراه بوده است.


این تنش ها به دلیل سیاست‌های افراطی دولت پوپولیست ایتالیا و حمایت رم از اعتراض ضد دولتی جلیقه زردهای فرانسه، شدت گرفت.


این مراسم گرامیداشت همچنین بر تنش ها در مورد آثار لئوناردو در فرانسه که دولت ایتالیا خواستار بازگرداندنش به رم است، دامن زد.


مکرون و ماتارلا روز پنجشنبه پس از بازدید از آرامگاه لئوناردو، به قلعه «شامبور» نقل مکان می کنند، مکانی که گفته می شود پلکان مارپیچی اش را لئوناردو طراحی کرده، اگرچه اولین سنگ بنای این پلکان چهار ماه پس از مرگ وی نصب شده است.


این مراسم همچنین جرقه مناقشه دیگری را زد، زمانی که دولت ایتالیا با ایده موزه های این کشور برای قرض دادن برخی از آثار داوینچی به موزه لوور مخالفت کرد.


اما به نظر می‌رسد که پاریس و رم به مصالحه‌ای در این زمینه اعتقاد پیدا کرده‌اند.


موزه لوور فرانسه قصد دارد به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از آثار داوینچی همزمان با پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند، برخی از آثار وی را از ایتالیا قرض بگیرد.


با این وجود، در حالی که کمتر از 20 نقاشی و 22طرح لئوناردو همچنان موجود است، بسیاری از ایتالیایی ها از بابت مالکیت موزه لوور بر پنج اثر وی، دل آزرده هستند.


حال که پاریس و رم برای برگزاری این مراسم تدارک می بینند، طره ای از گیسوی داوینچی برای اولین بار در هفته جاری در شهر وینچی ایتالیا به نمایش عموم گذاشته می شود.


دو کارشناس ایتالیایی قرار است روی این طره گیسو که در یک کلکسیون خصوصی در آمریکا پیدا شد، آزمایش «دی ان آ» انجام دهند تا قطعیت تعلق آن به داوینچی را ثابت کنند.


طره گیسوی داوینچی همچنین قرار است روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در شهر وینچی به نمایش گذاشته شود.


در چند ماهه اخیر حقایقی در مورد داوینچی منتشر شده است. یکی از این موارد، قابلیت وی در استفاده از هر دو دست برای خلق آثارش بوده است.


تحقیقی که به همت کارشناسان موزه هنر ایتالیا موسوم به «گالری اوفیزی» روی یکی از آثار اولیه لئوناردو انجام شد، نشان داد که این هنرمند دوره رنسانس، برای خلق آثارش از هر دو دست استفاده می کرده است.


قدمت اولین نقاشی داوینچی به 5 اوت 1473 برمی گردد. وی در آن زمان تنها 21 سال داشت و این نقاشی، چشم اندازی از قلعه «مونته لوپو» و دره رود «آرنو» را به تصویر می کشد.


مورد قابل اشاره دیگر، مجسمه‌ای سفالی منتسب به لئوناردو است که تنها مجسمه موجود از این هنرمند سده شانزدهم به شمار می‌رود.


این مجسمه از چهره مریم مقدس و کودکی خندان که به موزه «ویکتوریا و آلبرت» در لندن تعلق دارد، به داوینچی نسبت داده شده است.


با این حال، کارشناسان معتقدند از آنجا که مجسمه دیگری از لئوناردو موجود نیست که بتوان شباهت‌های آن را مورد قیاس قرار داد، نمی‌توان اصل بودن این مجسمه را تائید کرد.


از جمله موارد جالب دیگری در مورد داوینچی، اثر انگشت شست وی روی یکی از نقاشی هایش است که در مجموعه سلطنتی انگلیس نگهداری می‌شود و قرار است به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ وی به نمایش عموم گذاشته شود.


این اثر انگشت در قسمت چپ یکی از نقاشی‌های داوینچی برجا گذاشته شده است.


این نقاشی، بخشی از بزرگترین مجموعه نقاشی‌های داوینچی است که در مجموعه سلطنتی انگلیس قرار دارد.


داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.


بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و او در سطحی گسترده یکی از بااستعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها