کد خبر: 289730
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۴:۰۶:۴۵
| |

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

تدوین آیین نامه آموزش پرستار به بیمار

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پیامی به اولین کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده، از تدوین آیین نامه آموزش پرستار به بیمار خبر داد و گفت: پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل می‌دهند که از اساسی‌ترین نقش‌ها و وظایف شناخته شده آن ها، آموزش به بیمار است.

تدوین آیین نامه آموزش پرستار به بیمار
کد خبر: 289730
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۴:۰۶:۴۵

اعتمادآنلاین| مریم حضرتی در این پیام نوشت: امروزه آمار مبتلایان به بیماری های غیر واگیر به علت تغییر سبک زندگی و رشد جمعیت سالمندی رو به افزایش بوده، بنابراین یکی از کلیدی ترین نکات مراقبتی دراین گونه بیماری ها، آموزش به بیمار و خانواده اوست. با افزایش سطح سواد در جامعه و الزامات اجتماعی و اقتصادی جهت کاهش زمان اقامت در بیمارستان، ورود فناوری‌ها و روش‌های نوین مراقبت و درمان در عرصه سلامت و تااکید بر خودمراقبتی، تقاضای جامعه و بیماران برای دریافت دانش و اطلاعات مرتبط با مراقبت و درمان افزایش یافته است. به این ترتیب توجه به رویکردهای مراقبتی جامع و جامعه نگر مبتنی بر نیازهای افراد و گروه ها امری غیر قابل اجتناب تلقی می‌شود.


وی ادامه داد: از سال 1970، شورای مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت سلامت، آموزش بیمار را به عنوان حق اساسی تمامی بیماران در منشور حقوق بیمار ثبت کرد. در متن مشروح و نهایی منشور حقوق بیمار که در آبان ماه 1388 از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج محور کلی و 37 بند اعلام شد. حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و کافی به صراحت اعلام شده و محتوای برخی بندهای دیگر نیز به طور غیر مستقیم با مقدمه یا موخر از آموزش و ارائه اطلاعات به بیمار و خانواده همراه است.


حضرتی افزود: پرستاران بیشترین درصد ارائه دهندگان مراقبت سلامت را تشکیل می‌دهند که یکی از اساسی‌ترین نقش ها و وظایف شناخته شده آن ها، آموزش به بیمار است. آموزش به بیمار جزء لاینفک مراقبت از بیمار محسوب می‌شود و درکوریکولوم درسی پرستاران، آشنایی با دانش و مهارت‌های آموزش بیمار در نظر گرفته شده و انتظار می رود که همه پرستاران پس از دانش آموختگی، از صلاحیت و توانایی لازم برای به کارگیری فرایند آموزش بیمار برخوردار باشند.


وی اضافه کرد: پرستاران از یک سو به دلیل ارتباط طولانی و مداوم با بیمار و خانواده و از سوی دیگر با توجه به آموزش های تخصصی مرتبط با استانداردهای حرفه ای و الزامات قانونی اعتباربخشی، موظفند پاسخگوی نیازهای آموزشی بیمار و خانواده باشند. در همین راستا با پیشنهاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت و موافقت وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت، تولیت آموزش به بیمار و خانواده طی نامه شماره 22418/د/400 ، 13 آذر ماه 1396 به این معاونت واگذار شد.


حضرتی افزود: هم اکنون آیین نامه آموزش به بیمار و خانواده تدوین شده، دبیرخانه و سامانه آموزش به بیمار و خانواده در معاونت پرستاری راه اندازی شده است. مقرر است هر ساله کنگره های استانی آموزش به بیمار و خانواده حداقل در مناطق 10 گانه آمایشی برگزار شود و همچنین برگزاری کنگره ملی آموزش به بیمار و خانواده به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور واگذار می‌شود که در سال 1398 به دانشگاه علوم پزشکی گیلان واگذار شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها