گزارش نشست رسانه‌ای شب بازیگر

رضا بابک، سوسن مقصودلو، علی آزادنیا و مهناز شریفی چهار پیشکسوت تهران و شهرستانی هستند که در جشن بازیگر تقدیر می‌شوند.

گزارش نشست رسانه‌ای شب بازیگر
کد خبر: 289773
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۵:۳۵:۱۰

اعتمادآنلاین| ‌ نشست رسانه‌ای شانزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر صبح روز سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه با حضور بهزاد فراهانی دبیر جشن بازیگر، محمودضا رحیمی دبیر شانزدهمین جشن هفته گرامی‌داشت تئاتر، مسعود رحیم‌پور مدیر اجرایی جشن، سروش طاهری مسئول هیئت داوران جشن، بهزاد مرتضوی مدیر روابط عمومی جشن و امیر نیک‌رویان مدیر روابط عمومی بانک گردشگری در سالن استاد سرکیسیان خانه تئاتر برگزار شد. جشن بازیگر خانه تئاتر روز شنبه 14 اردیبهشت‌ماه ساعت 18 در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برپا می‌شود.

بهزاد فراهانی در ابتدای این نشست گفت: امسال با فاجعه‌ای که پیش آمد سال بسیار تلخی بود و امیدوارم هنرمندان به فکر همه مردم باشند. من چند روزی نیست که از لرستان بازگشته‌ام آنچه در پل دختر دیدم بیشتر از فاجعه است. مردمانی را دیدم که دیگر عشق ندارند، گذشته‌شان را و یادگاری‌ها و حرمت‌هایشان را آب برده است. اینها ارزش‌های انسانی است که در جای جای کشورمان وجود داشته است اما امروز مردمانی داریم که امید، دیروز و فردایشان به خطر افتاده است. باید دست به دامن خودمان بشویم تا بتوانیم گوشه‌ای از خواسته‌هایشان را برآورده کنیم چون این کار سختی است و از عهده دولت به تنهایی برنمی‌آید.

فراهانی با اشاره به اینکه خواهش می‌کنم واژه "جشن" را به کار نبرید و بگویید "شب بازیگر" گفت: ابتدا با تالار وحدت مذاکره کردیم اما چون به نظر می‌رسد تمایلات این نهاد به سوی پول گرفتن اوج گرفته این اتفاق نیفتاد و با تئاترشهر مذاکره کردیم که خوشبختانه همکاری کرده و سالن را در اختیار ما گذاشتند.

او با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه کاری که امسال تدارک دیده‌اند، سنگین است و محتوای بالایی دارد به نتایج خوبی برسد، گفت: علت اینکه درباره شب بازیگر توضیح گسترده نمی‌دهیم به این علت که لو رفتن جزئیات، از جذابیتش می‌کاهد؛ هنرمندان پر قدرتی در آن کار خواهند کرد و قول می‌دهیم تئاتر ایران از سال 1320 تا امروز را به صورت دقیق و شریف در صحنه به اجرا بگذاریم.

دبیر شب بازیگر یادآور شد: قصد داشتیم امسال مراسم شب بازیگر را برگزار نکنیم و به جای آن به سیل‌زده‌ها کمک کنیم اما اسپانسرها نپذیرفتند.

در ادامه مسعود رحیم‌پور مدیر اجرایی جشن بازیگر گفت: نام شب بازیگر از روزگاری آمد که حال تئاتر ما خوب نبود و گفتیم با این رویداد شاید مسئولان شب ما را دریابند و حرف‌مان را بشنوند و اتفاقی بیفتد اما نیفتاد.

پس از صحبت‌های او، از پوستر شانزدهمین جشن بازیگر رونمایی شد. بهزاد فراهانی پس از رونمایی این پوستر گفت: آرزو می‌کنم بتوانیم در لایه‌های متفاوت هنر همگرایی داشته باشیم تا اتحادیه بزرگ هنرمندان کشور را پی‌ریزی کنیم. چون در این زمینه از کشورهای همسایه بسیار عقب افتاده‌ایم.

دبیر جشن شب بازیگر ادامه داد: آرزو داریم با هنرمندان رشته‌های دیگر هم‌دلی داشته باشیم. آرزو دارم روزی سندیکاهای متفاوت و آزاد و بدون دردسرهای مختلف داشته باشیم و در کنارش اتحاد همه این سندیکاها شکل بگیرد تا بتوانیم از منافع هنرمندان دفاع کنیم.

فراهانی ادامه داد: ما که تلویزیون نداریم؛ تلویزیونی که بیست سال است تئاتر در آن جایی ندارد پس اجازه دهید نام "ملی" را برای این رسانه به کار نبریم. وحدت و هم‌نشینی جامعه هنر آرزوی بزرگی برای ماست و جز به وسیله خودمان به دست نمی‌آید.

او با اشاره به اینکه ما در جشن شب بازیگر، کارهای نمایشی حرفه‌ای سال را که عضو خانه تئاترند بررسی و داوری می‌کنیم گفت: امسال داوری‌ها شامل دو بخش آغازین و پایانی بود؛ مسئولیت امور داوری بخش آغازین به عهده سروش طاهری بود که بیست داور در کنار او فعالیت داشتند و پنج داور هم در بخش پایانی. امسال کوشش کردیم فقط به انجمن بازیگران بسنده نکنیم و از سایر انجمن‌ها هم کمک بگیریم.

محمودرضا رحیمی در سخنانی کوتاه گفت: هدف غایی ما حضور مردمی گسترده در روز 15 اردیبهشت در برج میلاد است که بتوانیم رونقی به ترویج فرهنگ عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی بدهد که خوشبختانه امسال مشارکت خوبی داشتیم.

مسعود رحیم‌پور با اشاره به بزرگداشت پیشکسوت‌های این جشن گفت: امسال از رضا بابک و سوسن مقصودلو تقدیر می‌شود؛ همچنین در میان هنرمندان شهرستان‌ها نیز از علی آزادنیا (مشهد) و مهناز شریفی (ارومیه) قدردانی خواهد شد.

سروش طاهری در ادامه نشست با اشاره‌ای به آئین‌نامه جشن گفت: در این دوره آثاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که قبلا اجرا نشده باشند مگر اینکه بازیگرشان تغییر کرده باشد و همچنین تنها بازیگرانی مورد داوری قرار گرفتند که عضو خانه تئاتر بوده‌اند.

مسئول هیئت داوران جشن بازیگر تشریح کرد: امسال سه بازیگر زن و سه بازیگر مرد بدون اولویت در شب جشن معرفی می‌شوند و یک بازیگر برگزیده خواهیم داشت. در شانزدهمین شب بازیگر، 211 نمایش در داوری اولیه مورد قضاوت گرفتند که در ادامه 75 اثر به داوری نهایی معرفی شد.

او با معرفی داروهای نهایی گفت: ناصر آقایی، منصور خلج، خسرو شهراز، بیژن افشار و پرستو کرمی داوری نهایی را به عهده داشتند که در بخش بازیگری زن 8 کاندیدا و در بخش بازیگری مرد 10 کاندیدا را معرفی کردند.

طاهری در ادامه اسامی کاندیداها را به ترتیب حروف الفبا اعلام کرد که به شرح زیر است:

نامزدهای بازیگری زن:

مانلی حسین‌پور/ نمایش پک

نسرین درخشان‌زاده/ نمایش خانه برناردا آلبا

سارا رسول‌زاده/ نمایش خانه برناردا آلبا

آوا شریفی/ نمایش فیل در تاریکی

یلدا عباسی / نمایش خانه برناردا آلبا

مونا فرجاد/ نمایش پرواز به تاریکی

الهام کردا/ نمایش مالی سویینی

پرستو گلستانی/ نمایش عکس خانوادگی

نامزدهای بازیگری مرد:

وحید آقاپور/ نمایش تیولا

میکاییل شهرستانی/ نمایش آوازه‌خوان خیابان منهتن

سروش طاهری/ 2 نمایش: روز بیست و یکم- ما داریم از این خونه می‌ریم

علی عمرانی/ نمایش لیلا و چند مسافر دیگر

ناصر عاشوری/ نمایش لیرشاه

فربد فرهنگ/ نمایش آمادئوس

حامد کمیلی/ نمایش ریچارد

حسین کشفی‌اصل/ نمایش شلیک به تئاتر شهر

فرزین محدث/ نمایش استیو جابز

مجید نوروزی/ نمایش آمادئوس

فراهانی با اشاره به بودجه جشن با بیان اینکه اداره‌کل هنرهای نمایشی هر سال کمک کرده است گفت: امسال هم اداره‌کل جوایز ما را تامین می‌کنند اما واقعیت این است که وضع مالی‌شان خوب نیست و بودجه ندارند. چون جنبه مادی در جوایز برای‌مان کلان نیست اجازه بدهید مبلغش پنهان بماند اما با کمک بانک گردشگری به عنوان اسپانسر، مدالیوم برنزی را به نفر برگزیده هدیه می‌کنیم. در کنار آن، برای تقدیر از پیشکسوتان هم مدالیوم خانه تئاتر را اهدا می‌کنیم.

دبیر شب شانزدهم بازیگر تصریح کرد: ممکن است در آینده از جوایز نقدی بکاهیم و تنها مدالیوم به برگزیدگان اهدا کنیم.

یادآور می‌شود، اختتامیه شانزدهمین هفته گرامی‌داشت تئاتر ساعت 17 در برج میلاد تهران برگزار می‌شود که به هشت نفر از بزرگان تئاتر مدالیوم خانه اهدا خواهد شد.

منبع: هنرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها