کد خبر: 290103
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ۱۵:۳۶:۰۰
| |

معاون نظارت بر دادسراها و ضابطین دادستان کل کشور:

شاکله پرونده‌ها توسط ضابطین قضایی بسته می‌شود/ ضابطین یکی از ارکان و اجزای اصلی نظام عدالت کیفری هستند

همایش ضابطان نظامی، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی و رونمایی از کارت ویژه ضابطان نظامی صبح امروز در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران برگزار شد. 

شاکله پرونده‌ها توسط ضابطین قضایی بسته می‌شود/ ضابطین یکی از ارکان و اجزای اصلی نظام عدالت کیفری هستند
کد خبر: 290103
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ ۱۵:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همایش ضابطان نظامی، قانون مداری و رعایت حقوق شهروندی و رونمایی از کارت ویژه ضابطان نظامی صبح امروز در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان تهران برگزار شد.

عبدالصمدخرم آبادی معاون نظارت بر دادسراهاو ضابطین دادستان کل کشور در این مراسم گفت: قانون آیین دادرسی کیفری که به موجب آن مقرر شده است که کارت ضابطین به ضابطان داده شود درسال 1394 وضع شد. درآن قانون مقرر شده است که ظرف مدت سه ماه آیین نامه‌ای برای آموزش ضابطین نظامی نوشته شود که در تصویب آن اندکی تاخیر شد، در نهایت آیین نامه اجرایی نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی ضابطان نظامی در اواخر آذرماه سال 97 توسط رییس قوه قضاییه تصویب شد.

وی افزود: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح پس از وضع این آیین نامه همت زیادی به خرج داد و در این چهارماه زمینه صدور این کارت را فراهم کرد و امروز این همایش را قرار دادند که کارت ضابطان را ارائه دهند.

معاون نظارت بر دادسرا‌ها و ضابطین دادستان کل کشور با اشاره بر قوانین و مقرراتی که نظارت دادستانی کل بر دادسرا‌ها و ضابطان مقرر کرده است، افزود: تا قبل از تصویب قانون آیین دادرسی کیفری سال 94 که هم شامل قانون آیین دادرسی کیفری عمومی و هم قانون دادرسی جرایم نیرو‌های مسلح است، چنین وظیفه‌ای برای دادستانی کل کشور در خصوص سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و ضابطین نظامی وضع نشده بود. یعنی نظارت بر دادسرا‌های نظامی و ضابطین نظامی را دادستانی کل کشور برعهده نداشت.

وی تصریح کرد: در ماده 288 قانون آیین دادرسی کیفری مقرر شد دادستان کل کشور بر کلیه دادسرا‌های عمومی، انقلاب و نظامی به منظور حسن اجرای قوانین و ایجاد هماهنگی نظارت دارد و دادستانی کل کشور به پل ارتباطی و نقطه اتصال برای ایجاد هماهنگی بین دادسرا‌های عمومی و نظامی تبدیل شد و در حال حاضر هماهنگی خوبی بین این دادسرا‌ها وجود دارد.

خرم آبادی در ادامه عنوان کرد:در ماده 289 گفته شده است دادستان نظامی با پیشنهاد دادستان کل کشور و با قبول رییس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح انجام می‌شود.

وی گفت: شاکله پرونده‌ها توسط ضابطین بسته می‌شود و اگر ضابطینی دقیق، قانون مدار و متخصص و توانمند داشته باشیم قطعا پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود آراءشان از اتقان لازم برخوردار خواهند شد. در تمام نظام‌های عدالت کیفری وضعیت به این گونه است که ضابطین یکی از ارکان و اجزای اصلی نظام عدالت کیفری هستند. اگر ضابطین نباشند نظام عدالت کیفری نظامی ناقصی خواهد بود و اگر قانون‌مند عمل نکنند نظام عدالت کیفری کامل نخواهد بود. دادسرا و ضابطین با یکدیگر نظام عدالت کیفری را تشکیل می‌دهند.

وی با ارائه تعبیری از ارتباط بین ضابطین و دادسرا‌ها گفت: وجود نظام عدالت کیفری مانند یک انسان است که ضابطین بازو‌ها، اجزا، ارکان و اعضای این بدنه هستند و دادسرا مغز آن است اگر مغز خیلی فعال و درست و نظام‌مند کار کند، اما پیکره معلول باشد واقعیت این است که کاری از وجود که تحت عنوان نظام عدالت کیفری از آن نام می‌بریم، ساخته نیست بنابراین نظام عدالت کیفری زمانی به طرز صحیح خود استقرار پیدا می‌کند که هردوی این مجموعه سالم، هماهنگ، قانون‌مند و توانمند باشند.

معاون نظارت بر دادسرا‌ها و ضابطین دادستان کل کشور در ادامه تصریح کرد: به موجب ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری که البته درباره ضابطان دادگستری است که به ضابطان عام و خاص تشکیل می‌شوند، ضابطین عام همان نیروی انتظامی و پلیس‌های مختلف نیرو‌های انتظامی هستند و ضابطین خاص دادگستری ممکن است نیرو‌های نظامی هم همچون سازمان اطلاعات نیرو‌های سپاه، بسیج و در برخی موارد نیرو‌های مسلح باشند.

وی افزود: قانون در ماده 28 ضابطین دادگستری را مامورانی تعریف کرده است که تحت نظارت و تعلیمات دادستان هستند که وظیفه آن‌ها کشف جرم، حفظ آثارجرم، جمع آوری ادله جرم، شناسایی متهم و جلوگیری از فرارمتهم، انجام تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق قضایی و اجرای تصمیمات قضایی است. قانون گذار برای ضابطان نظامی نیز همین ماده و متن را درماده 602 همین قانون آورده است که تحت نظارت و تعلیمات دادستان نظامی و دیگر مقامات قضایی مربوط هستند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها