رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران:

حاکمیت باید نقش معادن کوچک را در اشتغال‌زایی و تولید باور کند / 98.3 درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: نزدیک به 4 هزار معدن غیر فعال در کشور وجود دارد؛ اگر این تعداد معدن فعال شده و وارد گردونه تولید شوند، اشتغال و ارزش افزوده کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

حاکمیت باید نقش معادن کوچک را در اشتغال‌زایی و تولید باور کند / 98.3 درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند
کد خبر: 290321
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۰۹:۱۲:۱۰

اعتمادآنلاین| بهرام شکوری، عنوان کرد: معادن جهان به شکل خوشه‌ای فعالیت می‌کنند، به این صورت که شرکت‌های بزرگ به عنوان قله و سایر شرکت‌های کوچک و متوسط به‌صورت کوهپایه عمل می‌کنند، در حالی‌که این روند در ایران چندان دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش سازنده بنگاه‌های کوچک در اقتصاد جهان گفت: طبق تحلیل بانک جهانی در سال 2017 از پنج شغل ایجادی در دنیا چهار مورد مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط است. همچنین اتحادیه اروپا در سال 2016 عنوان کرد که تمام پیشرفت اروپا زیر سایه بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده و این بنگاه‌ها 99 درصد از بنگاه‌های اروپا را تشکیل می‌دهند.

شکوری گفت: 98.3 درصد معادن کشور ما کوچک و متوسط هستند که 85 درصد اشتغال و 65 درصد تولید را بر عهده دارند، این امر نشان می‌دهد معادن کوچک و متوسط مهم بوده و باید به رشد و توسعه این معادن کمک کرد.

وی اظهار کرد: نزدیک به 4 هزار معدن غیر فعال در کشور وجود دارد؛ اگر این تعداد معدن فعال شده و وارد گردونه تولید شوند اشتغال و ارزش افزوده افزایش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر 35 درصد از کل جی دی پی دنیا ارزش منابع طبیعی و به‌ویژه معدن است و باید به این بخش کمک کرد تا حاکمیت نیز نقش این بخش را باور کند و به آن اهمیت بدهد.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است: باید از معادن بزرگ برای سرمایه‌گذاری در معادن کوچک کمک گرفت. آنها محصول واحدهای کوچک را پیش‌خرید کنند. با این کار خیلی از معادن غیرفعال به فعالیت خود می‌توانند ادامه دهند.

شکوری اظهار کرد: اولین کارخانه کوچک تحت عنوان نهضت فرآوری با 350 هزار تن در فرآوری مواد معدنی طراحی و با سرمایه اندک احداث شد؛ این امر باعث ایجاد اشتغال،‌ فعال شدن معادن، ایجاد سود و رونق اقتصادی شد علاوه بر آن کنسانتره و گندله واحدهای دیگر را تامین کرد.

وی یکی از مشکلات فعال سازی معادن کوچک را نبود اطلاعات دقیق عنوان کرد و افزود: باید زمینه جمع‌آوری اطلاعات معادن سطح کشور و استان‌های مختلف فراهم شود تا تشکل‌هایی مانند خانه معدن نقش موثرتری در ارائه مدل افزایش فعالیت این بخش از صنعت معدن داشته باشند. خوشبختانه اتفاقات خوبی در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران رخ داده و این سازمان به دنبال جمع آوری اطلاعات معدنی از استان‌ها است تا جانمایی کارخانه‌ها برای این معادن کوچک مشخص شود.

شکوری، عیار، میزان ذخیره و دور بودن از معادن دیگر را از جمله چالش‌های اصلی پیش روی کسب و کارهای معدنی کوچک و متوسط دانست.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها