تئاتر شهر میزبان «مده‌آ» می‌شود

علی‌اصغر راسخ راد کارگردان نمایش «مده آ» این نمایش را اثری در تکریم مقام زن و مادر دانست که با رویکردی جدید نسبت به نسخه‌های دیگر این نمایشنامه به صحنه می‌رود.

تئاتر شهر میزبان «مده‌آ» می‌شود
کد خبر: 290323
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۰۹:۱۳:۴۴

اعتمادآنلاین| ‌ علی‌اصغر راسخ‌راد کارگردان نمایش «مده‌آ» که در بخش اساتید بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور دارد درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «مده‌آ» قرار است در قالب جشنواره تئاتر دانشگاهی جمعه 13 اردیبهشت ماه در 2 نوبت 16 و 19 در عمارت نوفل لوشاتو اجرا داشته باشد و پس از آن از 20 اردیبهشت ماه اجرای عمومی خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز خواهد کرد.

او ادامه داد: این نمایشنامه نوشته مسعود سمیعی است و برداشتی آزاد از نمایشنامه‌های «مده‌آ» نوشته اوریپید و ژان آنوی به حساب می‌آید. در واقع تنها موضوع اصلی «مده آ» در این نمایشنامه لحاظ شده است و حتی هیچ دیالوگ مشترکی از این 2 نمایشنامه در متنی که ما اجرا می‌کنیم وجود ندارد. برای اجرا من نیز بازخوانی مجددی از متن داشته‌ام و نمایش با تحلیل دوباره من به صحنه می‌رود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برای اجرای این اثر نمایشی شیوه اجرایی را به شکل کلاسیک تغییر دادم تا علاوه بر بهره بردن از فرم و محتوای بهتر بتوانم از دانشجویان بیشتری برای اجرا استفاده کنم. البته به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن حامیان مالی شکوهمندی و صلابت آثار کلاسیک در طراحی و فضاسازی نمایش به چشم نمی‌خورد و به جای آن تلاش کردیم این شکوهمندی در بازی بازیگران به چشم بیاید.

او یادآور شد: این روزها تئاتر رفته‌رفته به هنر سرمایه دارها تبدیل شده است و دیگر امثال من که سال‌هاست در تئاتر فعال هستند نمی‌توانند آثار مورد علاقه شان را به صحنه ببرند و ایده‌هایشان را عملی کنند. کارگردان یک ایده‌پرداز ونظریه‌پرداز است و نباید مدام درگیر مسایل و دغدغه‌های مالی باشد.

راسخ راد درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: «مده‌آ» به دور از اداهای فمنیستی نمایشی در جهت تکریم مقام زن ومادر است. در متن اصلی عشق مده آ به دلیل خیانت به نفرت، خشن و انتقام می‌انجامد اما در این نمایش خیانت به یک عظمت مادرانه می‌انجامد.

او در پایان درباره بازیگران نمایش گفت: در این اثر نمایشی ماندانا عبقری، علیرضا دهقان و مینو نوبهاری در کنار گروهی از بازیگران حرکت که از دانشجویان من در دانشکده هنر و معماری هستند، ایفای نقش می‌کنند. ابوالفضل سلیمی نیز طراحی صحنه نمایش را برعهده دارد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها