کد خبر: 290394
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

چرا روس‌ها سوریه را می‌خواهند؟

الکساندر دوگین، کارشناس روس، معتقد است: خاورمیانه نقطه برخورد ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و روسیه است و پیروزی روسیه در آن باید حتمی باشد.

چرا روس‌ها سوریه را می‌خواهند؟
کد خبر: 290394
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۷:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک کارشناس روس معتقد است: خاورمیانه نقطه برخورد ژئوپلیتیک بین ایالات متحده و روسیه است و پیروزی روسیه در آن باید حتمی باشد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پروفسور الکساندر دوگین، فیلسوف، نظریه‌پرداز، پژوهشگر سیاسی و اجتماعی که به مغز متفکر پوتین شهرت دارد، در گفت‌وگو با EurasianismGlobal، ضمن اعلام این مساله، افزود: دفاع سرسختانه روسیه از منافع خود در سوریه ارتباط تنگاتنگی با مرحله‌ای از مراحل جنگ سرد دارد که در آن تمدن دریا- که ایالات متحده نماینده آن بود- بر تمدن خشکی- که در اتحاد جماهیر شوروی خلاصه می‌شد- پیروز شد.

این نظریه‌پرداز روس، که از همان ابتدای ورود مسکو به بحران سوریه از حامیان پوتین برای حضور پررنگ در آن محسوب می‌شود، افزود: دفاع از منافع ژئوسیاسی روسیه باعث می‌شود حتی ورود به جنگ طولانی‌مدت در سوریه هم توجیه‌پذیر باشد، زیرا روسیه باید نفوذ خود را در ساحل شرقی دریای مدیترانه حفظ کند همان‌گونه که حضور روسیه در منطقه شرق اوکراین، که منجر به الحاق شبه‌جزیره کریمه شد، نیز یک ضرورت راهبردی برای مسکو به شمار می‌رود.

به اعتقاد دوگین، روسیه با این اقدام در واقع توانمندی حضور دریایی خود را در جهان به رخ رقیبان می‌کشد.

او در عین حال با رد نظریه الحاق اوکراین به روسیه تاکید می‌کند: نباید از این واقعیت دور شد که اوکراین می‌تواند متحد یا شریک ما، یا حداقل در نقطه بی‌طرف باقی بماند، اما هرگز نباید اجازه داد پیمان ناتو این کشور را در قبضه خود بگیرد. به هر شکل دشمنان ما هم می‌دانند که روسیه بدون اوکراین قادر به تبدیل شدن مجدد به یک ابرقدرت نیست.

او با استناد به خاطرات برژینسکی که تاکید می‌کند با اجازه جیمی کارتر از مجاهدین برای جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی سود برد، می‌گوید: جنگ سوریه در حال حاضر بین ناتو از یک سو و اوراسیایی‌ها (روسیه) از سوی دیگر در حال انجام است. در خاورمیانه، ایالات متحده پروژه‌ای را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آن کشورهای ملی‌محور از بین می‌روند؛ نام این پروژه «خاورمیانه بزرگ» گذاشته شد تا بدین شکل واشنگتن شرایطی از هرج‌ومرج را ایجاد و خود را به عنوان قدرت حاکم به دیگران دیکته کند.

سوای آن، مسکو گروه داعش را هم تهدید مستقیمی برای فدراسیون روسیه می‌داند، این سازمان تروریستی نتیجه سیاست‌هایی است که آمریکا در قالب ایجاد هرج‌ومرج و کسب بهانه‌های کافی برای دخالت نظامی ایجاد کرده است.

امروز داعش نه تنها در عراق و سوریه بلکه در کشورهای آسیای میانه هم فعال است. باندهای تروریستی فعال در این منطقه همان سمت‌وسو و خط مشی فکری داعش را دارند، در حالی که شاهد فعالیت این گروه در افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان در نزدیکی مرز روسیه هستیم و نشانه‌هایی از این فعالیت در داخل روسیه در شمال قفقاز نیز وجود دارد.

پوتین به خوبی به این اعتقاد رسیده است که داعش در آسیای میانه و قفقاز با هدف ایجاد هرج‌ومرج فعالیت می‌کند، از این رو منطق حکم می‌کند که حضور نظامی روسیه در سوریه برای مهار تروریسم در آن منطقه ادامه یابد وگرنه مسکو مجبور خواهد شد در مناطق حیاتی و در خاک خود این جنگ را به راه اندازد.

در همین چارچوب دوگین به این نتیجه می‌رسد که سوریه خط خارجی دفاع از روسیه است، در حالی که خط بعد در مناطق اوراسیا خواهد بود تا پس از آن به داخل فدراسیون روسیه برسیم.

همچنین این نظریه‌پرداز برجسته روس می‌گوید: فروپاشی کامل سوریه می‌تواند منجر به فروپاشی کشورهای دیگری در منطقه از جمله شمال آفریقا شود؛ ما از تاثیرات دومینویی این فروپاشی سخن می‌گوییم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها