کد خبر: 290480
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

طباطبایی‌نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

«وارش» تنها جشنواره‌ای است که بر موضوع فرهنگ عامه تمرکز دارد/ یکی از کارکردهای فیلم مستند این است که تذکر دهد و گوشزد کند

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با حضور در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، عملکرد این جشنواره را ارزیابی کرد. او با توضیح در مورد فعالیت چندساله جشنواره فیلم وارش، درباره این وقفه دلایلی را مطرح کرد.

حجم ویدیو: 11.36M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 290480
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» نهم اردیبهشت به دبیری مهدی قربانپور در استان مازندران و شهر بابل آغاز به‌ کار کرده و تا 13 اردیبهشت ادامه خواهد داشت. سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با حضور در نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم وارش، در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین ، عملکرد این جشنواره را ارزیابی کرد.

نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «وارش» پس از چند سال وقفه در گستره بین‌المللی با حضور فیلمسازان ایرانی و هنرمندان کشورهای حاشیه دریای خزر، در استان مازندران برگزار می‌شود. طباطبایی‌نژاد با توضیح در مورد فعالیت چندساله جشنواره فیلم وارش، درباره این وقفه دلایلی مطرح کرد.

*نظر شما در مورد نهمین دوره جشنواره وارش چیست؟

به نظرم در این دوره اتفاقات خیلی خوبی برای جشنواره وارش افتاده است. جشنواره وارش در این 9 دوره فراز و فرودهای بسیاری را طی کرده و در روند آن نیز وقفه افتاده است، اما به نظرم باید جشنواره نهم را تثبیت جشنواره وارش تلقی کرد. خوشبختانه با پایمردی مدیران محترم همچون آقایان شالویی و مهدی قربان‌پور نگران تعطیلی نیستیم.

این جشنواره باید ادامه پیدا کند و پربارتر باشد. اتفاقات خیلی خوبی افتاده است. وارش تنها جشنواره‌ای است که بر موضوع فرهنگ عامه تمرکز دارد.

به نظرم در حوزه فرهنگی یکی از موضوعات زیرساختی و زیربنایی مشترک با کشورهای حوزه دریای خزر و البته کشورهای فارسی‌زبان مثل کشورهای افغانستان و تاجیکستان، بحث فرهنگ عامه است. اینها موضوعاتی است که در این جشنواره دنبال می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این میان دوستان موضوع جنگل‌های هیرکانی، موضوع مرور کشور آذربایجان و بسیاری موضوعات متنوع دیگر را برای این جشنواره تدارک دیده‌اند

*مستندهایی دیدم درباره قطع درختان و بحث یقه‌سفیدها؛ موضوعات جالبی بود که فکر می‌کردم شاید مورد توجه قرار نگیرد. فکر می‌کنید زمین‌خواری، سوءمدیریت و بحث از بین‌ بردن درختان در این مستندها بتواند این روند مخرب را متوقف کند؟

امیدوارم بتواند. یکی از کارکردهای مستند این است که تذکر دهد، گوشزد کند، خود تبدیل به اقدام نمی‌شود بلکه قدمی است برای اتفاق. مهم‌ترین هدف مستند این است که مدیران و مردم پیام‌ها را ببینند.

به نظرم موضوع مهم جنگل‌های هیرکانی توجه ویژه‌ای برانگیخت، به همین دلیل ما در جشنواره نهم در شورای سیاست‌گذاری تاکید کردیم حتماً بخش ویژه‌ای با موضوع جنگل‌های هیرکانی داشته باشیم. خوشبختانه فیلم‌های خوبی هم جمع‌آوری شده و این بخش نیز مورد توجه قرار گرفته است.

*سینمای مستند سینمای موثری است که می‌تواند کارکردهای متنوعی داشته باشد و به گمان من اثرگذار خواهد بود و می‌تواند جلوی این آسیب‌ها را بگیرد. آیا سعی کرده‌اید مستندها را برای مسئولان عالی‌رتبه‌ای که در خطه شمالی کشور تاثیرگذار هستند، نمایش دهید؟ چون من شنیدم بحث بریدن درخت‌ها از دست استاندار و فرماندار و محیط‌‌بانی خارج است.

ممکن است در بخش‌هایی اغراق شود و در بخش‌هایی هم واقعیت داشته باشد.

ما تلاش می‌کنیم با همکاری مدیر اداره ارشاد استان، آقای شالویی، بتوانیم این فیلم‌ها را به دست کسانی برسانیم که در این موضوع ذی‌ربط هستند، تا ابعاد تاثیرات مخرب اتفاقاتی که می‌افتد بهتر دیده شود. همچنین مهم‌تر اینکه به مردم آگاهی داده شود و مطالبه‌گری را بیاموزند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها