محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید:

کشور را بدون اتکا به منابع نفتی می توان اداره کرد/ راه فروش نفت بسته نیست

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «کشور بدون اتکا به منابع نفتی و حتی با تحریم، پتانسیل اداره خود را به بهترین نحو دارد»، گفت: درآمد کشور تنها به فروش نفت محدود نمی‌شود، البته که اگر تصمیم به صادرات نفت داشته باشیم می‌توانیم این کار را تحت هر شرایطی انجام دهیم و راه بسته نیست؛ خودمان تصمیم گیرنده نهایی هستیم و مطمئناً کشور تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

کشور را بدون اتکا به منابع نفتی می توان اداره کرد/ راه فروش نفت بسته نیست
کد خبر: 290540
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا عارف با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید و همچنین تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال‌های اول انقلاب با تحریم‌های عموماً یک جانبه و بعضاً چند جانبه آمریکا مواجه بود که این نشان دهنده تجربه ما از تحریم است. ما هرگاه با تحریم مقابله کردیم به موفقیت دست پیدا کرده و به سمت خودکفایی و کاهش وابستگی حرکت کردیم.

وی تجلی این موضوع را در پیشرفت‌های صنعت دفاعی دانست و گفت: اکنون به حد بالایی از خودکفایی در صنایع دفاعی رسیدیم که این مرهون تحریم‌ها و انسجام و تلاش دانشمندان، محققان و همراهی مدیران است. با عنایت به تجربه بخش دفاعی به عنوان الگویی برای سایر بخش‌ها به راحتی می‌توان از این گردنه تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه عبور کرد. ما دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داریم که می‌توان در اختیار دست‌اندرکاران سایر بخش‌ها قرار گیرد.

عارف درباره تجربه‌اش از استفاده از درآمدهای نفتی در دولت اصلاحات گفت: نگاه ما به نفت این بود که انفال است بدان معنا که متعلق به همه نسل‌هاست و نباید تلقی شود که نفت تنها درآمد دولت است بلکه دولت در ارزش افزوده ایجاد شده سهم دارد. می‌خواستیم با همین رویکرد در برنامه سوم، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را سال به سال کاهش دهیم که توفیقاتی هم حاصل شد. دستاورد ما در ماده‌ای از برنامه چهارم تحت عنوان بهره مالکانه بود که طبق آن دولت تنها می‌تواند از بخشی از منابع زیرزمینی که روی زمین می‌آید و ارزش افزوده حاصل می‌شود استفاده کند و بقیه متعلق به ملت است و باید صرفاً در سرمایه گذاری‌های زیربنایی و ماندگار صرف شود.

وی توضیح داد: طبق بهره مالکانه دولت تنها می‌تواند بخشی از درآمدهای نفتی را به عنوان سهم دولت و شرکت نفت برداشت کند و مابقی باید در حساب ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه برای توسعه کشور ذخیره شود تا نسل‌های بعد هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

به گفته عارف با عملیاتی کردن این رویکرد هر سال شاهد وابستگی کمتر به نفت خواهیم بود، هدف آرمانی ما در دولت اصلاحات تدوین بودجه بدون نفت بود منتها شرایط کشور و فشار دستگاه‌های مختلف باعث شد که دولت به توفیق زیادی دست پیدا نکند. اکنون با تحریم نفت فرصت مناسبی برای دولت برای تدوین بودجه بدون وابستگی به نفت ایجاد شده است. البته رسیدن به این هدف منوط به داشتن برنامه علمی و انسجام تیم اقتصادی دولت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها