مخالفان تسلیحات هسته‌ای، شاهزاده انگلیسی را «هو» کردند

هواداران صلح و فعالان ضد جنگ و تسلیحات هسته ‌ای در انگلیس، «پرنس ویلیام» را هنگام ورود به مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد سامانه تسلیحات هسته ای نیروی دریایی این کشور، با هو کردن و سردادن شعار شرمت باد، مورد عتاب قراردادند.

مخالفان تسلیحات هسته‌ای، شاهزاده انگلیسی را «هو» کردند
کد خبر: 290655
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۱۱:۰۳:۳۳

اعتمادآنلاین| معترضان که در مقابل کلیسای سلطنتی انگلیس موسوم به وستمینستز ابی که میزبان این مراسم بود تحصن کرده بودند همچنین شعار مرگ بر جنگ و مرگ بر سلاح‌های هسته‌ای سر می‌دادند. برخی از آن‌ها هم با خوابیدن روی زمین، یاد قربانیانی که در اثر حملات اتمی جان دادند را گرامی داشتند.


«کیت هادسون» دبیر کل جنبش ائتلاف خلع سلاح‌های هسته‌ای که این تحصن را سازمان‌دهی کرده بود، در گفت ‌و گو با خبرنگاران اظهار داشت : گرامیداشت سلاح‌های شیمیایی غیرقابل‌قبول است و ما در این طرز فکر تنها نیستیم.


وی افزود : برگزاری این مراسم پیام بدی را درباره کشور ما به جهان ارسال می‌کند . به این معنی که ما در مکان عبادی در انگلیس، برای سلاح ‌های هسته ‌ای که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را بگیرد جشن می‌گیریم.


همچنین عمر احمد یکی دیگر از اعضاء این جنبش اظهار داشت: از اینکه شرکت‌ کنندگان در مراسمی شرکت و از چیزی حمایت می‌کنند که سیاره ما را به خطر می‌اندازد متأسف هستم.


در این مراسم «پنی موردانت» وزیر دفاع جدید انگلیس که چند روزی است پس از اخراج «گاوین ویلیامسون» به این سمت منصوب‌ شده از سوابق زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور سخن گفت و اعلام کرد که نسل جدید این زیردریایی‌ها کینگ جورج ششم نام‌گذاری شده است.


« جان هال » رئیس کلیسا هم طی سخنانی مدعی شد که این مراسم برای گرامیداشت افرادی است که مسئول برقراری صلح در جهان هستند. او همچنین از دریافت تعداد زیادی نامه و ایمیل برای لغو این مراسم خبر داد اما عنوان کرد که از برگزاری این مراسم ابایی ندارد.


این در حالی است که معترضان آن‌ سوی خیابان شعارنوشته‌ هایی را حمل می‌کردند که روی برخی از آن نوشته ‌شده بود: « برای برقراری صلح به خدا ایمان داشته باش، نه سلاح‌ هسته‌ای» و «افراد با خدا، صلح ایجاد می‌کنند».


در این حرکت اعتراضی علاوه بر فعالان ضد جنگ، گروه‌هایی از مسیحیان هم حضور داشتند و مارتین گوو، یکی از همین افراد گفت: چرا باید منابع زیادی روی سلاح‌ هایی هزینه کنیم که هرگز به کارمان نمی‌آید.


معترضان مسیحی تأکید داشتند که پیام حضرت عیسی مسیح (ع) برقراری صلح بود و نه جنگ.


سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس در حال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی «ونگارد است» که موشک های راهبردی «ترایدنت» را حمل می کنند.


این زیردریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه دریایی «فاسلین» واقع در ساحل غربی اسکاتلند، مستقر هستند. طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته‌ای فعلی این کشور باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی در مورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند.

با این حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان احزاب سیاسی انگلیس وجود دارد. براساس برآوردهایی که پیشتر منتشرشد، عملیات جایگزینی زیردریایی هایی که حامل موشک های «ترایدنت» هستند، در حدود 20 میلیارد پوند (برابر با 29 میلیارد و 500 میلیون دلار) برای انگلیس، هزینه در پی خواهد داشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها