کد خبر: 290852
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از طرح مجلس برای «اخذ ۱۰ درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای توسط وزارت ارشاد»؛

طرحی که مجلس در مورد کنسرت‌ها تصویب کرد چه ابهاماتی دارد؟

نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کرده‌اند که 10 درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

طرحی که مجلس در مورد کنسرت‌ها تصویب کرد چه ابهاماتی دارد؟
کد خبر: 290852
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۱۲:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اسفند سال گذشته، در جریان تصویب بودجه کشور، تصمیمی برای تامین بخشی از هزینه‌ توسعه فرهنگی و هنری مطرح شد که مخالفت‌های بسیاری به‌ همراه داشت؛ نمایندگان مجلس، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مکلف کردند 10 درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

به‌ دنبال تصویب این طرح، بسیاری از اهالی موسیقی و مدیران مرتبط به این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخالفت خود را اعلام کرده و به‌ دنبال لغو آن بودند. این پیشنهاد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به قصد تامین هزینه برای توسعه فرهنگ و هنر کشور مطرح شده بود.

در این مورد، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، با تاکید بر تبعیت این دفتر از چنین قانونی، گفت نگرانی‌هایی درباره این قانون وجود دارد. به گفته او شاید بهتر بود این قانون به سراغ ژانرها و بخش‌های خاصی از موسیقی می‌رفت.

مدیرکل دفتر موسیقی با توضیح اینکه تمام ژانرها درآمدزا نیستند، گفت: «بخش‌های موسیقی سنتی، کلاسیک و نواحی ما برای رفتن روی صحنه باید از جیب هزینه کنند و در این قانون به آنها به عنوان موسیقی پاپ نگاه شده، انگار که آنها هم درآمدزا هستند.»

فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین توضیحاتی درباره تصویب این طرح ارائه کرد.

ذوالقدر درباره این طرح گفت: «به‌ طور قطع، استثناهایی در مورد گروه‌ها وجود خواهد داشت. مجلس بر این واقف است که تمام کنسرت‌ها سودآور نیستند. روی سخن این طرح بیشتر با اجراهایی است که هم قیمت بلیت‌شان بالاست، هم فروش‌شان زیاد است.»

فاطمه ذوالقدر

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، درصدی که از فروش بلیت‌ها به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود، در نهایت باز هم برای اهالی هنر و توسعه فرهنگی صرف خواهد شد.

آن‌طور که از صحبت‌های نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به‌ نظر می‌رسد، هنوز به‌ طور کامل جزئیات این طرح برای اجراکنندگان مشخص نشده و شاید نواقصی نیز داشته باشد، حتی مشخص نیست که اجرا و نظارت این طرح به‌ چه صورت خواهد بود.

رامین صدیقی، تهیه‌کننده موسیقی، با تاکید بر اینکه بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند از بخش خصوصی تامین شود، به اعتمادآنلاین گفت: «هزینه اکثر کنسرت‌های موسیقی از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود. بنابراین نمی‌توان توقع داشت که 10 درصد از هزینه بلیت‌ها به عنوان بودجه توسعه فرهنگی و هنری وزارت ارشاد لحاظ شود.»

او با اشاره به پرداخت مالیات 9 درصدی برای برگزاری کنسرت‌ و فعالیت‌های موسیقی، توضیح داد: «هر کنسرت‌گذار، خواننده و دست‌اندرکار برای برگزاری رویدادهای موسیقایی، مالیات پرداخت می‌کنند. بنابراین دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که دوباره 10 درصد دیگر از فروش بلیت‌ها کسر شود.»

به گفته صدیقی، این طرح بدون مشورت گرفتن از دست‌اندرکاران موسیقی نهایی و تصویب شده است. او در این‌باره توضیح داد: «این طرحی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس پیشنهاد شده و اهالی موسیقی هیچ دخالتی در چگونگی آن نداشته‌اند.»

رامین صدیقی

این تهیه‌کننده موسیقی گفت: «حتی اگر بخواهیم این طرح را اجرا کنیم، سازوکار مناسبی برای آن وجود ندارد. هنوز مسائل نامشخص بسیاری وجود دارد که باید به‌ طور دقیق بررسی و نتیجه آن روشن و شفاف مشخص شود.»

صدیقی با بیان اینکه جزئیات حل‌نشده بسیاری در این طرح وجود دارد، گفت: «چه کسی می‌تواند میزان فروش واقعی بلیت‌ها را در هر کنسرت تعیین کند؟ آیا راهی وجود دارد که اجراهای زیان‌ده شناسایی شده و از این قانون مستثنی باشند؟ در صورتی که بخشی از بلیت‌های هر اجرا به‌ عنوان بلیت مهمان است، آیا این موارد نیز جزو 10 درصد پرداختی حساب می‌‌شود؟»

پیش از این، بارها صحبت از کاهش تصدی‌گری دولت و گسترش اختیارات بخش خصوصی در امور هنری به میان آمده بود. این در حالی است که به گفته صدیقی، با تصویب چنین طرحی، تنها بخش خصوصی کوچک‌تر می‌شود و این موضوع در تناقض با اهدافی است که پیش از این از سوی دولت مطرح شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها