کد خبر: 290945
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۰:۰۹:۰۰
| |

65 سال تخریب میراث تاریخی

رییس کمیته بین‌المللی سپر آبی در یونسکو، گفت: گرچه فقط درگیری نظامی نیست که باعث از بین رفتن میراث تاریخی و فرهنگی می‌شود اما وظیفه حکومتی و واحدهای نظامی این است که دانش حفاظت از میراث فرهنگی را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

65 سال تخریب میراث تاریخی
کد خبر: 290945
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۵ ۱۰:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| رییس کمیته بین‌المللی سپر آبی در یونسکو با اشاره به نتیجه یک تحقیق که براساس آن اعلام شد، از سال 1954 تا امروز نیمی از میراث تاریخی و فرهنگی بشر از بین رفته است، گفت: گرچه فقط درگیری نظامی نیست که باعث از بین رفتن میراث تاریخی و فرهنگی می‌شود اما وظیفه حکومتی و واحدهای نظامی این است که دانش حفاظت از میراث فرهنگی را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

بعد از جنگ جهانی دوم و آسیب‌هایی که درگیری‌های مسلحانه به میراث فرهنگی کشورها وارد کرده بود، کمیته بین‌المللی سپر آبی «Blue Shield» با هدف محافظت از میراث فرهنگی جهان در برابر جنگ‌ها و بلایای طبیعی در بسیاری از کشورها شکل گرفت. از این کمیته به عنوان «صلیب سرخ فرهنگی» یاد می‌شود و نام آن برگرفته از کنوانسیون لاهه درباره حفاظت از اموال فرهنگی در رویایی‌های نظامی است.

این کمیته نمایندگانی از پنج سازمان "شورای بین‌المللی آرشیوها"، "شورای بین‌المللی موزه‌ها"، "شورای بین‌المللی محوطه‌های تاریخی"، "فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای" و "شورای هماهنگی انجمن‌های آرشیوهای سمعی و بصری" را در عضویت خود دارد.

چندی پیش ایران نیز به عضویت کمیته بین‌المللی سپر آبی درآمد و با تشکیل کارگروه این کمیته در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فعالیت رسمی کمیته بین‌المللی سپر آبی در ایران آغاز شد.

کارل هابسبورگ (رییس کمیته بین‌المللی سپر آبی) معتقد است: ایران می‌تواند به عنوان یک الگو در چهارچوب همکاری‌های بین‌المللی سپر آبی، نقش خیلی مهمی را در منطقه ایفا کند.

او این شرایط را به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ایران دانست که در اثر همسایگی با کشورهای مختلف می‌تواند در سطح منطقه بسیار تاثیرگذار باشد و افزود: علاوه بر تجربه‌ای که ایران در حوزه درگیری‌های نظامی (جنگ تحمیلی) یا آشنایی با موقعیت‌های بحرانی طبیعی که در مقاطع مختلف با آن درگیر شده، از آن برخوردار است؛ درعین حال یک آگاهی گسترده نسبت به موضوع حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی در ایران وجود دارد که نقش ایران را در حوزه فعالیت در کمیته سپر آبی پررنگ‌تر می‌کند.

هابسبورگ با بیانِ این‌که هر گامی که در ایران برداشته می‌شود به نوعی با تاریخ این کشور سروکار خواهیم داشت، گفت: تمام این امور بر اهمیت حفظِ هویت ایرانی تاکید می‌کند. این درست نقطه‌ای است که وقتی مسئولان یک کشور با یک پدیده و مسوؤلیت‌های ناشی از آن را روبه‌رو می‌شوند و اطلاعی از آن ندارند، می‌توانند همکاری خود را راحت‌تر با سپر آبی آغاز کند.

میراثی که از بین رفت

رییس کمیته بین‌المللی سپر آبی در ادامه به نتیجه یک تحقیق اشاره کرد که براساس آن اعلام شده، از سال 1954 تا امروز نیمی از میراث تاریخی و فرهنگی بشر از بین رفته است و ادامه داد: فقط درگیری نظامی نیست که باعث از بین رفتن میراث تاریخی و فرهنگی می‌شود، بحران‌های طبیعی، باران‌های اسیدی، گردشگری و ساخت‌وسازهای زیرساختی و دست ساخته‌های بشر نیز می‌توانند باعث این تخریب‌ها شوند.

او این اتفاق را یک هشدار، نشانه و علامت می‌داند که باید تلاش بیشتری برای حفظ آنچه که میراث تاریخی و فرهنگی نامیده می‌شود، انجام شود.

دانش مدنی درباره میراث فرهنگی

هابسبورگ، 11 اردیبهشت در نشست مسوولان مختلف نظامی و فرهنگی کشور در کاخ سعدآباد، «"سپرآبی" را به یک دفتر ترجمه تشبیه کرده بود که دو زبان غیرقابل ترجمه دانشگاهی و نظامی را برای یکدیگر ترجمه می‌کند» او در توضیح چگونگی ایجاد این ارتباط بین این دو دستگاه با رفتارهای متفاوت، گفت: پیش‌فرض ما این است که سازمان‌های مردمی به خصوص مردم‌نهاد و «NGO» از دانش کاملی نسبت به میراث فرهنگی و آثار فرهنگی کشور خود مطلع هستند، وقتی بخش مدنی این آگاهی تخصصی را دارد، وظیفه حکومتی و واحدهای نظامی نیز این است که دانش حفاظت از این میراث را یاد بگیرند و آن را در عمل استفاده کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها